دستورالعمل امام رضا(ع) برای رفع غم و اندوه دستورالعمل امام رضا(ع) برای رفع غم و اندوه دستورالعمل امام رضا(ع) برای رفع غم و اندوه بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
دستورالعمل امام رضا(ع) برای رفع غم و اندوه دستورالعمل امام رضا(ع) برای رفع غم و اندوه دستورالعمل امام رضا(ع) برای رفع غم و اندوه دستورالعمل امام رضا(ع) برای رفع غم و اندوه دستورالعمل امام رضا(ع) برای رفع غم و اندوه

دستورالعمل امام رضا(ع) برای رفع غم و اندوه

وقتی در کاری عاجز شدیم، وقتی غم و اندوه گریبانمان را گرفت، وقتی ناامیدی از هر سو به ما هجوم آورد، وقتی از همه چیز و همه کس خسته شدیم و وقتی کارد به استخوانمان رسید، چه کنیم؟ چگونه به درگاه خدا دعا کنیم تا زنگار از دلمان بزداید؟ امام علی‌بن موسی‌الرضا(ع) برای این درد نسخه‌ای نافع دارد.

به گزارش گروه دين و انديشه پايگاه اطلاع رساني حج، شايد بسياري از افراد ندانند كه چطور و چگونه بايد دعا كرده و خواسته خود را از خداوند متعال طلب كنند. امام علي‌بن موسي الرضا(ع) اين موضوع را با دعاهاي نوراني خود به ما مي‌آموزد.
آن حضرت در يكي از دعاهاي خود چگونگي درخواست براي برطرف شدن غم و اندوه را آموزش مي‌دهند. ايشان مي‌فرمايند:
هر كه غم و اندوهي دارد، دو ركعت نماز به جا آورد و در هر ركعت يك بار سوره حمد و 13 بار سوره قدر را بخواند و هنگامي كه از نماز فارغ شد، به سجده برود و بگويد:
«اللّهم يا فارج الهمّ و كاشف الغمّ، و مجيب دعوة المضطرّين، و رحمان الدّنيا، و رحيم الاخرة، صلّ علي محمد و آل محمد، و ارحمني رحمة تُطفِيءُ بها عنّي غضبك و سخطك، و تُغنيني بها عمّن سِواك»
خداوندا! اي گشاينده و زداينده (ابرهاي) حزن و اندوه و اي برطرف كننده غم و اي اجابت‌كننده دعاي انسان‌هاي مضطر و بيچاره و اي بخشاينده در دنيا، و بسيار مهربان در آخرت، بر محمد و آل محمد درود و رحمت فرست، و بر من رحم كن، رحمتي كه به وسيله آن خشم و نارضايتي‌ات نسبت به من را خاموش سازي و مرا از غير خودت بي‌نياز كني.
سپس گونه راست خود را به زمين چسبانده و بگويد:
«يا مُذلّ كل جبار عنيد، و يا معزّ كلّ ذليل، قد وحقّك بلغ المجهود منّي في امر "كذا"، ففرّج عنّي.» اي ذليل‌كننده هر متكبر سركش و اي عزيزكننده هر خوار و ذليلي، قسم به حق خودت كه حقيقتاً درباره "فلان كار" سختي و مشقّتم به نهايت شدت رسيده (كارد به استخوانم رسيده)، پس گشايشت را نصيبم فرما!
سپس گونه چپ خويش را به زمين چسبانده و مانند همان عبارت را بگويد، آنگاه پيشاني را به زمين بچسباند و مانند آن عبارت را بگويد، كه در اين صورت خداوند سبحان غم و اندوه او را بزدايد و حاجتش را برآورد.




نظرات کاربران