نجف اشرف همچنان درگیر مشکل گرد و غبار است نجف اشرف همچنان درگیر مشکل گرد و غبار است نجف اشرف همچنان درگیر مشکل گرد و غبار است بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
نجف اشرف همچنان درگیر مشکل گرد و غبار است نجف اشرف همچنان درگیر مشکل گرد و غبار است نجف اشرف همچنان درگیر مشکل گرد و غبار است نجف اشرف همچنان درگیر مشکل گرد و غبار است نجف اشرف همچنان درگیر مشکل گرد و غبار است

نجف اشرف همچنان درگیر مشکل گرد و غبار است

چند صباحی است مشکل ریزگردها و گردوغبار که در ایران نیز نامی آشناست، مجاوران و زائران حرم امیرالمومنین در نجف را دچار مشکل کرده که در این زمنیه باید از سوی دولت عراق و کشورهای منطقه تدابیر موثری اتخاذ شود.

به گزارش خبرنگار اعزامي خبرگزاري حج در كربلاي معلي، از دور كه حرم آقا را ميبيني دلت ميريزد. باورت نمي‌شود كه نزديك حرم امير المومنين هستي؛ اما انتظارها به سر آمده و در خدمت آقا هستي. مشتاقانه براي زيارت مي‌شتابي اما دلت براي غربت آقا مي‌گيرد.
نجف شهري است كه از دير باز حوزه علميه‌اش محل تربيت و پرورش علماي بزرگ و مجاهدي چون شيخ انصاري، مقدس اردبيلي، شهيد حكيم ميرزاي شيرازي و بزرگ مردي چون امام خميني (ره) و بسياري ديگر بوده است. اما مدتي است نجف درگير مشكلات فراواني است.
از زمان حمله آمريكا به عراق در سال ۲۰۰۱ كه امنيت در كل عراق به مخاطره افتاد، در نجف به پاس زحمات علما، تا حدود زيادي امنيت برقرار شده و عاشقان امير المومنين عليه السلام به راحتي در هر ساعتي از شبانه روز در آن تردد كرده و به زيارت اقا مي‌روند. اما مشكل بزرگي در اينجا گريبان مردم را گرفته است كه همان هواي گرد و غبار گرفته آن است.
هنگامي كه نفس مي‌كشي، گويي خاك در دهانت جمع شده و ديدت به شدت كاهش مي‌يابد. اين مشكل مدت هاست بر سر اين شهر سايه افكنده و خشكسالي و كمبود باران نيز بر شدت آن افزوده است. امري كه مردم نيمه غربي كشور ما، ايران، و حتي پايتخت نشينان با آن بيگانه نيستند.
اين مساله در كنار هواي گرم، مجاوران و زائران آقا را به مشكل انداخته است. قطع مكرر برق نيز مضاعف بر علت شده و مردم را درمانده كرده است؛ اما هيچ يك باعث نشده كه زائران از زيارت آقا بازمانند و مجاوران شرط ميهمان نوازي را بر جاي نياورند. تنها به عشق آقا مردم به اينجا مي‌شتابند و دم نمي‌زنند.
سلام يكي از مجاوران نزديك حرم آقا در مورد مشكل گرد و غبار شهر مي‌گويد: اولين گردو غبار و شديد‌ترين آن از سال ۱۹۹۱ و زمان حمله آمريكا به عراق و جنگ اول خليج فارس روي داد. از آن زمان به بعد به علت حركت شن‌ها و گرد و غبار اين مشكل وجود دارد كه كاهش باران و خشكسالي نيز بر علل آن افزوده است.
وي زمان بروز اين پديده را بيشتر فصل‌هاي گرم سال عنوان مي‌كند و ريشه آن را كوير عربستان معرفي مي‌كند.
برخي پيش بيني‌ها حكايت از اين دارد كه امسال بر شدت اين پديده افزوده شود و مردم عراق و كشورهاي همجوار را بيش از پيش درگير كند.
بروز مشكلات تنفسي و قلبي و عروقي از نتايج اين بحران است كه در كوتاه و بلند مدت مي‌تواند تبعات بسياري براي مردم منطقه ايجاد كند.
به جاست كه دولت‌هاي كشورهاي منطقه براي اين مشكل راه و حل اساسي بي انديشند. اگرچه چندي پيش قائم مقام سازمان حفاظت محيط زيست ايرن گفته بود كه براي خشكاندن ريشه گرد و غبار يك دوره ۱۰ ساله فرصت لازم است.
به همين دليل پزشكان استفاده از ماسك را براي در امان ماندن از دست ذرات ريز معلق در هوا و به طبع آن دچار نشدن به بيماري هاي تنفسي توصيه مي كنند.
توصيه مي شود كه زائران براي اين كه خود را از اثرات سوء گرد و غبار حفظ كرده و اثرات نامطلوب اين پديده را بر سلامت خود به حداقل برسانند، در زمان وقوع اين پديده از محل استقرار خود خارج نشوند و يا زمان فعاليت خود را در هواي آزاد به حداقل ممكن برسانند.
شايان ذكر است، اين پديده چند سالي است به معضل كشورهاي عراق، سوريه، عربستان و به طبع آن ايران شده، از زائراني كه قصد عزيمت به سفر زيارتي عتبات را دارند مي خواهيم كه با تهيه ماسك هاي تخم مرغي و كتاني از داروخانه هاي سطح شهر خود، حتما از ماسك براي پوشش بيني و دهان خود استفاده كنند.
اگر براي زيارت از محل استقرار خارج مي شوند، از ماسك براي پوشش بيني و دهان خود استفاده كنند و در نظر داشته باشند كه ماسك هاي كاغذي معمولي و دستمال نمي تواند جلوي ورود ذرات ريز گرد و غبار به سيستم تنفسي را بگيرد و تنها استفاده از ماسك هاي ويژه كه براي اين منظور طراحي شده است، پيشنهاد مي شود.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران