امروز در تاریخ پایه گذار مذهب تشیع در ایران درگذشت امروز در تاریخ پایه گذار مذهب تشیع در ایران درگذشت امروز در تاریخ پایه گذار مذهب تشیع در ایران درگذشت بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
امروز در تاریخ پایه گذار مذهب تشیع در ایران درگذشت امروز در تاریخ پایه گذار مذهب تشیع در ایران درگذشت امروز در تاریخ پایه گذار مذهب تشیع در ایران درگذشت امروز در تاریخ پایه گذار مذهب تشیع در ایران درگذشت امروز در تاریخ پایه گذار مذهب تشیع در ایران درگذشت

امروز در تاریخ پایه گذار مذهب تشیع در ایران درگذشت

رواج و نشر رسمی تشیّع از سوی صفویان , هم به آنان مشروعیت داد و هم هویت ملی مذهبی ایرانیان را موجب شد. شاه اسماعیل, برای جلب حمایت معنوی بیش تر علما و مردم شیعی به بازسازی مشهد علوی در نجف و مشهدالحسین در کربلا و حرم کاظمین پرداخت و جامع صفویان را نیز در نزدیکی بغداد بنا کرد.

به گزارش سرويس انديشه پايگاه اطلاع رساني حج، امروز نوزدهم رجب، مصادف با درگذشت «شاه اسماعيل صفوي» در سال 930 هجري قمري است. او پسر شيخ حيدر، از اخلاف شيخ صفيُ الدّين اردبيلي بود. اسماعيل در 14 سالگي مريدان پدرش را بدور خود گرد آورد و زمام امور آذربايجان را بدست گرفت. او در مدت 15 سال جنگهاي متوالي و خونين در سراسر ايران مخالفان را برانداخت و در سال 907 هجري قمري در تبريز به تخت نشست.
علي رغم آنكه، علماي شيعه در استقرار اوليه سلسله صفويه نقشي نداشتند، وليكن از اين فرصت استثنائي استفاده كرده و با مديريت صفويان ، مقدمات رسمي شدن تشيع يعني مذهب شيعه جعفري اِثني عشري در ايران را فراهم ساختند.
بايد گفت كه ايجاد دولت شيعي صفوي نقطه اوج نهضتهايي بود كه به طرفداري از تشيع عليه حكومتهاي بني اميه و بني عباس و قدرتهاي همسوي آنان صورت گرفت . تلاش هاي علما و مجاهدان مذهب در قرون متمادي براي تبيين و تقرير احكام اسلامي به ثمر نشست.
ايرانيان كه از زمان ائمه اطهار(ع) شيفته آن خاندان بوده و به اين مكتب گرويده و همواره براي استقرار آن در جامعه تلاش و بلكه خون ها داده بودند، همينك با اعلان رسمي آن جاني دوباره يافته بودند.
شاه اسماعيل صفوي كه خود را از سلاله امام كاظم(ع) مي دانست برپايه ي مملكت اسلامي مي كوشيد و همه توان خود را به كار برد تا همه نژادهاي مردم بر محور مذهب تشيّع گردآيند.
رواج و نشر رسمي تشيّع از سوي صفويان , هم به آنان مشروعيت داد و هم هويت ملي مذهبي ايرانيان را موجب شد. شاه اسماعيل, براي جلب حمايت معنوي بيش تر علما و مردم شيعي به بازسازي مشهد علوي در نجف و مشهدالحسين در كربلا و حرم كاظمين پرداخت و جامع صفويان را نيز در نزديكي بغداد بنا كرد.
توجه فراوان دولت صفوي به سرزمين عراق از باب مذهبي درخور توجه است; زيرا بارگاه و مزار شش تن از امامان اهل بيت در آن جاست و نيز حوزه علميه كهن نجف در اين سرزمين قرار دارد. از اين روي, آرزوي صفويان به چنگ آوردن اين سرزمين بود تا بتوانند هرچه بيش تر بر مشروعيت خود بيفزايند.
نخستين بار شاه اسماعيل در سال ۹۱۰هـ.عراق را به زير نگين قدرت خود درآورد و با استقبال علما روبه رو شد و گويا اين پيروزي با كمك سيد محمدبن سيد حسين الحسيني, مشهور به كمونه(م:۹۱۸هـ.) كه نقيب علويان در نجف و رئيس شيعيان عراق بود, به دست آمد. وي, در جامع بغداد پس از پيروزي اسماعيل, خطبه خواند و براي شاه دعا كرد و حمايت او چنان ادامه داشت, تا اين كه در جنگ چالدران در پيشاپيش سپاه اسماعيل به عثمانيان حمله كرد و كشته شد.
هرچند هم اكنون در مقام نقد و بررسي حكومت صفويان نيستيم وليكن فراهم سازي اين دولت در رشد خلاقيتهاي فرهنگي و هنري معماري و توجه به آثار اسلامي و عتبات عاليات در خور تقدير است.
حج گزاري در حكومت صفويان نيز با فراز و نشيب هايي همراه بود؛ گاه عده زائران ايراني به فزوني رفته و گاه نيز تحكات فرقه اي مانع از حضور گسترده شيعيان در آن ديار شده است. براي مطالعه حج و حجاج در عهده صفويان اينجا را كليك نماييد.




نظرات کاربران