اعمالی که در ماه شعبان به انجام آن سفارش شده است اعمالی که در ماه شعبان به انجام آن سفارش شده است اعمالی که در ماه شعبان به انجام آن سفارش شده است بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
اعمالی که در ماه شعبان به انجام آن سفارش شده است اعمالی که در ماه شعبان به انجام آن سفارش شده است اعمالی که در ماه شعبان به انجام آن سفارش شده است اعمالی که در ماه شعبان به انجام آن سفارش شده است اعمالی که در ماه شعبان به انجام آن سفارش شده است

اعمالی که در ماه شعبان به انجام آن سفارش شده است

رسول خدا(ص) فرمودند: هر کس روز دوشنبه و پنجشنبه شعبان را روزه بگیرد؛ بیست حاجت دنیایی و بیست نیاز آخرتی او برآوره می شود.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج ، ماه شعبان، هشتمين ماه از ماههاي قمري است. ماهي بسيار شريف و منسوب به سيد انبيا(ص) است. از سفارشات نبي مكرم اسلام(ص) است كه مي‌فرمود در اين ماه براي جلب محبت پيغمبر خود و براي تقرب به سوي پروردگار خود روزه بداريد كه در اين صورت كسي كه چنين كند خداوند او را دوست مي‌دارد و در روز قيامت كرامت خود را نصيب او مي‌گرداند و بهشت را بر او واجب مي‌كند.
اعياد مختلفي در ماه شعبان قرار گرفته است كه از آن جمله مي‌توان به ميلاد امام حسين(ع)، حضرت ابوالفضل و امام سجاد(ع) به ترتيب در روزهاي سوم، چهارم و پنجم اين ماه اتفاق افتاده است. نيمه شعبان نيز به عنوان ميلاد منجي عالم بشريت، حضرت مهدي(عج) شناخته مي‌شود و از اين رو مي‌توان اين ماه را به عنوان يكي از متبرك‌ترين ماه‌هاي قمري شناخت.
اعمال مشترك ماه شعبان
براي ماه شعبان اعمال مستحبي بسياري در نظر گرفته شده است. از جمله اين اعمال مي‌توان به موارد زير اشاره كرد:
• روزه داشتن كه در روايات، از روزه اين ماه به «كفاره گناهان بزرگ» تعبير شده است.
•استغفار هر روز هفتاد مرتبه «استغفرالله و اسئله التوبة»
•هر روز هفتاد مرتبه گفتن «استغرالله الذي لا اله الّا هُوَ الرَّحمنُ الرحيمُ الحيُّ القيوم، و اتوبُ اِليه»
•صدقه دادن، از امام صادق(ع) نقل شده كه خداوند صدقه اين ماه را پرورش مي‌دهد و در روز قيامت، آن صدقه به اندازه كوه اُحد ديده مي‌شود.
•خواندن مناجات شعبانيه در هر روز
•هزار بار در ماه بگويد: «لآ اِلهَ الّا اللهُ، و لانعبُدُ الا ايّاهُ مُخلصينَ لَهُ الدّينَ، و لَو كَرِهَ المُشرِكونَ»
•دو ركعت نماز در هر پنج‌شنبه اين ماه ثواب بسيار دارد. براي خواندن اين نماز در هر ركعت بعد از حمد 100 مرتبه توحيد و بعد از سلام 100 مرتبه صلوات فرستاده مي‌شود.
• صلوات فرستادن بر پيامبر(ص) از جمله اعمال مشترك روزهاي ماه شعبان است.
•صلوات شعبانيه اهميت روزه در ماه شعبان
براي روزه‌داران در ماه مبارك شعبان ثواب بسيار زيادي در نظر گرفته شده و انبيا و اوليا خدا همواره بر آن سفارش داشته‌اند.
•رسول خدا(ص) درخصوص ثواب روزه روز پنج‌شنبه شعبان مي‌فرمايند: در هر پنج شنبه ماه شعبان آسمانها را تزيين مي كنند. ملائكه عرضه مي دارند: پروردگارا! روزه داران امروز را ببخش و بيامرز و دعاي آنها را اجابت كن. در ادامه فرمودند: هر كس تنها يك روز از اين ماه را روزه بگيرد خداوند بدن او را بر آتش جهنم حرام مي كند.
•امام رضا(ع) نيز درباره اهميت روزه اين ماه فرمودند: رسول خدا(ص) در ماه شعبان بسيار روزه مي گرفت و اگر همسران آن حضرت روزه قضايي از ماه رمضان گذشته داشتند آن را تا ماه شعبان به تاخير مي انداختند تا مبادا نياز حضرت را رد كنند. رسول خدا(ص) مرتب مي فرمودند: شعبان ماه من است و برترين ماههاي خدا بعد از ماه رمضان است؛ پس هر كس يك روز از آن را روزه بگيرد من در قيامت شفيع او خواهم بود.
•در روايت ديگري امام صادق عليه السلام فرمودند: هر كس سه روز از شعبان را روزه بگيرد بهشت بر او واجب شده و رسول خدا صلي الله عليه و آله در قيامت شفيع او خواهد بود.
•باز در روايت ديگري رسول خدا(ص) فرمودند: شعبان ماه من است و ماه رمضان ماه خداست. هر كس روزي از ماه مرا روزه بگيرد من در قيامت شفيع او خواهم بود و هر كس دو روز آن را روزه بگيرد گناهان گذشته او بخشيده مي شود و اگر كسي سه روز آن را روزه گرفت به او گفته مي شود اعمال خودت را از سر گير.
•امام باقر(ع) فرمودند: روزه شعبان، روزه پيامبران و پيروان آنهاست. پس هر كس در ماه شعبان روزه بگيرد پس به اين نداي رسول خدا صلي الله عليه و آله لبيك گفته كه فرمودند: خداوند رحمت كند كسي را كه مرا در ماهم ياري كند.
•رسول خدا(ص) فرمودند: هر كس روز دوشنبه و پنجشنبه شعبان را روزه بگيرد؛ بيست حاجت دنيايي و بيست نياز آخرتي او برآوره مي شود.
•امام رضا(ع) فرمودند: هر كس روز اول شعبان را روزه بگيرد رحمت الهي برايش حتمي مي شود و هر كس دو روز از ماه شعبان را روزه بگيرد، به طور قطع در روز قيامت، رحمت، آمرزش و كرم الهي شامل حال او خواهد شد.
•امام صادق(ع) فرمودند: روزه شعبان، اندوخته ايست براي روز قيامت. اگر بنده اي در ماه شعبان زياد روزه بگيرد به طور قطع خداوند متعال وضع معيشتي او را رو به راه كرده و او را از شر دشمنانش حفظ مي كند. آنگاه فرمودند: كمترين پاداشي كه نصيب روزه دار يك روزه شعبان مي شود اين است كه بهشت بر او واجب مي شود.
•در باب اهميت روزه ماه شعبان همچنين زيد شَحّام مي‌گويد: به امام صادق(ع) عرض كردم: آيا كسي از نياكان شما در ماه شعبان روزه مي گرفت؟ فرمودند: بله؛ در اين ماه هم پدران من روزه مي گرفتند هم من روزه مي گيرم و هم به شيعيانم توصيه مي كنم كه از روزه اين ماه غفلت نكنند. هر كس از شما شيعيان روزه هاي ماه شعبان خود را به ماه رمضان ختم كند قطعا خدا دو بهشت به او مي دهد و هر شب به هنگام افطار فرشته اي از عرش او را ندا مي دهد كه تو پاك شدي؛ بهشت گواراي تو باد و تو را همين بس كه رسول خدا صلي الله عليه و آله را بعد رحلتش شادمان كردي.
•امام صادق(ع) نيز درباب اهميت روزه ماه شعبان به ذكر روايتي پرداخت و فرمودند: اميرالمومنين(ع) در جلسه اي با اصحابش براي آبادي دين و دنياي مومن چهارصد نكته به آنها آموختند كه يكي از آن نكات اين است؛ روزه ماه شعبان وسوسه هاي دروني و پريشاني خاطر و آشفتگي هاي قلبي را از بين مي برد.




نظرات کاربران