مردم رییس جدید شورای عالی حج را انتخاب کردند مردم رییس جدید شورای عالی حج را انتخاب کردند مردم رییس جدید شورای عالی حج را انتخاب کردند بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
مردم رییس جدید شورای عالی حج را انتخاب کردند مردم رییس جدید شورای عالی حج را انتخاب کردند مردم رییس جدید شورای عالی حج را انتخاب کردند مردم رییس جدید شورای عالی حج را انتخاب کردند مردم رییس جدید شورای عالی حج را انتخاب کردند

مردم رییس جدید شورای عالی حج را انتخاب کردند

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی به عنوان رییس جدید شورای عالی حج انتخاب شد.

حجت‌الاسلام والمسلمين «حسن روحاني» در انتخابات روز جمعه با كسب 18ميليون 613 هزار 329 رأي اكثريت مطلق آرا را كسب و رئيس‌جمهور جديد ايران شد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، همزمان با پايان شمارش آرا و انتخاب رييس جمهور جديد، حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحاني به عنوان رييس جديد شوراي عالي حج انتخاب شد.
براساس اين گزارش، رييس جمهوري، رييس شوراي عالي حج است و نماينده مقام معظم رهبري در امور حج و زيارت و وزراي فرهنگ و ارشاد اسلامي، امور خارجه، كشور، امور اقتصادي و دارايي، راه و ترابري، بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، رييس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي، فرمانده نيروي انتظامي، رئيس سازمان صدا و سيما، رييس سازمان حج و زيارت، رييس كميسيون مشترك ايران و كشور مربوط، يك نفر صاحب نظر به انتخاب وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و يك نفر صاحب نظر به انتخاب نماينده مقام معظم رهبري در امور حج و زيارت از اعضاي اين شوراي‌عالي به شمار مي‌آيند.
قانونگذار اعضاي شورا را متناسب با وظيفه‌اي كه در امور حج- عمره و زيارات ديگر بر عهده دارند عضويت داده است.
شوراي‌عالي حج عالي‌ترين مرجع تصميم‌گيري در حوزه حج و زيارت است، از جمله اينكه بررسي و تصويب برنامه‌هاي راهبردي، اهداف، سياست‌ها، خط مشي‌ها و روش‌هاي اجرايي سازمان در امور مربوط به حج و زيارت كه مهمترين وظايف سازمان حج و زيارت است از اختيارات شوراي‌عالي قلمداد شده است.
سازمان حج و زيارت در چارچوب اين قانون براي اداره امور حج، عمره و ساير زيارت‌هاي خارج از كشور آيين‌نامه و دستورالعمل‌هايي را وضع و با كمك كارشناسان داخل و بيرون سازمان و بهره‌مندي از حوزه گسترده بخش خصوصي در قالب مديران كاروان‌ها، دفاتر زيارتي و عوامل كاروان‌ها به مرحله اجرايي مي‌گذارد.
امور حج و زيارت كشور تا سال ۱۳۵۱ توسط بخشي از وزارت كشور اداره مي‌شد. در اين سال با تصويب هيئت وزيران وقت، اجراي تمامي امور مربوط به حج از حوزه اين وزارتخانه خارج و به سازمان اوقاف كه زير نظر نخست وزيري بود واگذار شد.
در سال ۱۳۵۹ با تصويب شوراي انقلاب، امور حج و زيارت از سازمان اوقاف جدا شد و زير نظر وزارت ارشاد ملي قرار گرفت.
در سال ۱۳۶۳ و با تصويب مجلس شوراي اسلامي مجدداً فعاليت مربوط به حج و زيارت در شمار وظايف سازمان اوقاف قرار گرفت.
در سال ۱۳۷۰ كه آغاز تشرف زائران ايراني به عربستان پس از يك وقفه سه ساله بود با مصوبه شوراي عالي اداري كشور، حج و اوقاف بار ديگر از هم تفكيك شده و سازمان مستقلي به نام «حج و زيارت» زير نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ايجاد شد.
در نهايت شوراي عالي اداري در سال ۱۳۸۴ بر اين صحه گذاشت و سازمان حج و زيارت را موسسه‌اي دولتي، مستقل و وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي دانست كه براساس سياست‌هاي مصوب نظام، انديشه‌هاي امام راحل(ره) و رهنمودهاي مقام معظم رهبري و رئيس جمهوري اداره مي‌شود و رئيس آن توسط وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با هماهنگي نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت تعيين مي‌شود.
در مصوبه شوراي‌عالي اداري از سياستگذاري، نظارت، هدايت و اداره امور حج و زيارت و عتبات عاليات خارج از كشور و برقراري ارتباط با كشورهاي اسلامي و مجامع بين المللي اسلامي در امور حج زيارت و شناساندن ماهيت و ابعاد مختلف انقلاب اسلامي به حجاج به عنوان اهداف كلي سازمان ياد شده است.
در مصوبه شوراي‌عالي اداري، شوراي عالي حج و زيارت- نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت (در صورت معرفي) رئيس سازمان حج و زيارت و حسابرسان به عنوان اركان سازمان تعيين شده‌اند.




نظرات کاربران