یادداشت- به انتخاب اکثریت احترام بگذاریم‎ یادداشت- به انتخاب اکثریت احترام بگذاریم‎ یادداشت- به انتخاب اکثریت احترام بگذاریم‎ بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
یادداشت- به انتخاب اکثریت احترام بگذاریم‎ یادداشت- به انتخاب اکثریت احترام بگذاریم‎ یادداشت- به انتخاب اکثریت احترام بگذاریم‎ یادداشت- به انتخاب اکثریت احترام بگذاریم‎ یادداشت- به انتخاب اکثریت احترام بگذاریم‎

یادداشت- به انتخاب اکثریت احترام بگذاریم‎

*‌بهناز رهبر مهرپو – کارشناس ارشد مدیریت استراتژیک

انتخابات يازدهمين دوره رياست جمهوري به پايان رسيده است و نتيجه انتخاب آقاي دكتر «حسن روحاني» به رياست جمهوري اسلامي ايران است. پيش از آنكه آقاي روحاني برنده اين رقابت شناخته شود، همانطور كه رهبر معظم انقلاب اسلامي حضرت آيت الله العظمي خامنه اي نيز در پيامشان تاكيد فرمودند؛ ملت بزرگ ايران را بايد برنده واقعي اين انتخابات دانست كه با حضور پرشور و كم سابقه خود دراين آزمون ملي، جهان را مبهوت كرد.
بلوع عقلاني بالاي ملت ايران در اين دوره از انتخابات، همه حتي دست اندركاران برگزاري آنرا غافلگير كرد. انتخابات به هر حال به پايان خود رسيده است و حال كمال و بلوغ عقلاني حكم مي‌كند كه همهٔ ما با پذيرش اراده اكثريت ملت، و احترام به آن، وارد دوره رفاقت‌ها شده و دست در دست هم براي آباداني و پيشرفت واعتلاي ايران زمين بكوشيم.
انتخابات يازدهمين دوره رياست جمهوري اسلامي ايران را از بعضي جهات مي‌توان متفاوت با انتخابات قبلي دانست يكي از ويژگي‌هاي بارز اين انتخابات، ورود پرشور و پراحساس و توام با مسئوليت شناسي جوانان به عرصه تبليغات و حضور پرتعداد آنها پاي صندوق‌هاي راي بود كه به اذعان عموم در اين دوره، از نشاط فوق العاده اي و تعيين كننده اي برخوردار بود و نظام به آن مي‌بالد.
با احترام به اصل حاكميت راي و اينكه رييس جمهوري فردي است كه اكثريت آراي راي دهندگان را از آن خود كرده است، اينك وظيفه داريم با احترام به خواسته‌هاي هم در محيطي پرنشاط و متين، تمام انرژي فكري و فيزيكي خود را در مسير پيشرفت و تعالي كشور و رفاه و سعادت ملت قرار دهيم.
انتخابات از محور‌هاي اساسي نظام و بيانگر نقش مردم در مديريت كشور است و از سوي ديگر مشاركت حد‌اكثري مردم در پاي صندوق‌هاي راي در اين دوره نيز، تجديد ميثاقي دوباره با آرمان‌هاي انقلاب و مايوس شدن دشمنان است. تنوع نامزدها و فعاليت همهٔ سلايق و جريان‌هاي سياسي، علاوه بر تحرك رسانه‌ها و احزاب به رقابتي شدن انتخابات و توسعه دامنه انتخاب مردم كمك كرد.
رعايت اخلاق انتخاباتي از مولفه‌هاي مهم برگزاري انتخاباتي رقابتي است و همواره تاكيد شده كه بايد با فضاسازي‌هاي مسموم در انتخابات مبارزه شود، چرا كه رعايت اخلاق انتخاباتي توسط نامزدها و طرفداران آنها، ميزان مشاركت مردم را بصورت قابل توجهي افزايش مي‌دهد. بررسي آمار مشاركت در انتخابات گذشته نشان مي‌دهد، مردم در انتخاباتي كه نامزدها تخريب كمتري نسبت به هم داشته اند، بيشترين حضور را به ثبت رسانده اند.
آنچه بديهي است اين مهم مي‌باشد كه به منظور تحقق اهداف كمي و كيفي انتخابات يعني مشاركت حداكثري و انتخاب كارآمدترين فرد، به رقابتي سالم، شفاف و فراگير نياز داريم. واضح است كه بدون رقابت شفاف، فراگير و نقش آفرين نمي‌توان به اهداف كمي و كيفي انتخابات نائل شد اما اين امر با سياه نمايي، ارايه آمارهاي مخدوش و نادرست، سخنان ناسنجيده و شعار به جاي برنامه منافات دارد.
اين نكته بسيار مهم و لازم است گفته شود كه تحليل آراي مردم و ميزان حضور آنها در انتخابات صورت گرفته در طول سي سال حيات جاويد انقلاب اسلامي نشان مي‌دهد كه برخلاف آنچه برخي تصور مي‌كنند ايجاد جو ناسالم و دامن زدن به فضاي تخريب، دروغ، تهمت و ديگر بداخلاقي‌هاي انتخاباتي موجب دوري مردم از صندوق‌هاي راي و كاهش مشاركت مي‌شود.
اين يك اصل پذيرفته شده و منطقي است كه انتقاد بجا و سازنده باعث رشد جامعه مي‌شود. انتقاد سازنده معنايش مخالفت نبوده و نيست. اين شكل انتقاد باعث رشد جامعه مي‌شود و به آن در انتخاب اصلح كمك مي‌كند. امام خميني رهبر كبير انقلاب اسلامي (ره) در تبيين اين مهم مي‌فرمايند: …هيچ كس نبايد خود را مطلق و مبرّاى از انتقاد ببيند. البته انتقاد غير از برخورد خطى و جريانى است.
اگر در اين نظام كسى يا گروهى خداى ناكرده بى‏جهت در فكر حذف يا تخريب ديگران برآيد و مصلحت جناح و خط خود را بر مصلحت انقلاب مقدم بدارد، حتماً پيش از آنكه به رقيب يا رقباى خود ضربه بزند به اسلام و انقلاب لطمه وارد كرده است. در هر حال يكى‏ از كارهايى كه يقيناً رضايت خداوند متعال در آن است، تأليف قلوب و تلاش جهت زدودن كدورتها و نزديك ساختن مواضع خدمت به يكديگر است.
بايد از واسطه‏هايى كه فقط كارشان القاى بدبينى نسبت به جناح مقابل است، پرهيز نمود. شما آنقدر دشمنان مشترك داريد كه بايد با همه توان در برابر آنان بايستيد، لكن اگر ديديد كسى از اصول تخطى مى‏كند، در برابرش قاطعانه بايستيد. (صحيفه امام، ج‏۲۱، ص: ۱۸۱)




نظرات کاربران