احتمال گسترش ویروس کورونا در عربستان سعودی احتمال گسترش ویروس کورونا در عربستان سعودی احتمال گسترش ویروس کورونا در عربستان سعودی بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
احتمال گسترش ویروس کورونا در عربستان سعودی احتمال گسترش ویروس کورونا در عربستان سعودی احتمال گسترش ویروس کورونا در عربستان سعودی احتمال گسترش ویروس کورونا در عربستان سعودی احتمال گسترش ویروس کورونا در عربستان سعودی

احتمال گسترش ویروس کورونا در عربستان سعودی

ویروس شناسان بیم دارند ویروس ناشناخته و مهلک کورونا که موارد زیادی از ابتلا به آن در عربستان سعودی گزارش شده است جان زائران خانه خدا را در مناسک حج امسال به خطر بیاندازد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج به نقل از خبرگزاري فرانسه از ژنو، ويروس شناسان درباره چگونگي عملكرد ويروس كورونا كه سازمان بهداشت جهاني نام quotation mark نشانگان تنفسي خاورميانه quotation mark را براي آن انتخاب كرده اطلاعات زيادي ندارند.
اين بيماري كه به اختصار quotation mark مرس quotation mark MERS خوانده مي‌شود با مشكلات شديد تنفسي، ابتلا به ذات الريه و نارسايي شديد كليه همراه است. اين بيماري از انسان به انسان قابل انتقال است اما در مقايسه با بيماري quotation mark نشانگان تنفسي حاد quotation mark يا همان سارس چندان مسري نيست.
مارگارت چان، مدير كل سازمان بهداشت جهاني در كنفرانس سالانه اين سازمان در ماه مه در جمع وزراي بهداشت كشورهاي مختلف جهان هشدار داد بايد از تمامي كشورهايي كه به مكه زائر اعزام مي‌كنند اطلاعات كافي داشته باشيم.
كيجي فوكودا، معاون مدير كل سازمان بهداشت جهاني روز چهارشنبه در كنفرانس پيشگيري از عفونت‌ها در ژنو در جمع كارشناسان علي رتبه سازمان بهداشت جهاني گفت: اين بيماري پديده اي نوظهور است و شدت انتقال ويروس اين بيماري از انسان به انسان شناخته شده نيست و گسترده جغرافيايي ابتلا به اين بيماري در اختيار ما نيست.
لوران كيزر ويروس شناس بيمارستان‌هاي دانشگاه‌هاي ژنو اظهار داشت: بايد ميان كشورهايي كه تدابير پيش گيرانه بسيار قوي دارند و كشورهايي كه اصلاً با چنين تدابيري آشنا نيستند تعادل ايجاد كنيم.
زياد مميش Ziad Memish معاون وزير بهداشت عربستان سعودي در اين كنفرانس گفت: يكي از مهمترين مسائل، زائراني هستند كه از كشورهايي با نظام بهداشتي بسيار ضعيف و توسعه نيافته به مكه اعزام مي‌شوند. ما نمي‌دانيم آيا چنين بيماري در كشورهاي متبوعشان وجود داشته است يا نظارتي وجود دارد يا خير.
كارشناسان نشست ژنو به علاوه از تلاش مقامات سعودي در سال‌هاي اخير براي نظارت بر بيماري‌هاي عفوني استقبال كردند. عربستان در ده سال اخير موفق شد بي هيچ مشكلي شيوع دو بيماري را مديريت كند. نخست بيماري سارس در سال ۲۰۰۳ و دوم بيماري آنفلوانزاي مرغي يا همان ويروس اچ ۱ ان ۱ H۱N۱ در سال ۲۰۰۹ ميلادي.
با اين حال تفاوت در اينجاست كه اين بار خود عربستان سعودي كانون و بستر ويروس كورونا به حساب مي‌آيد.
نخستين مرگ ناشي از اين بيماري در ژوئن ۲۰۱۲ گزارش شد و تا كنون ۷۷ مورد ابتلا به اين بيماري در كشورهاي مختلف خاورميانه و مسافراني كه اغلب از عربستان سعودي به اروپا آمده اند مشاهده شده است. در مجموع ۴۰ مورد مرگ رخ داده است كه به معناي مرگ ۵۲ درصد مبتلايان است و درصد بالايي به حساب مي‌آيد در حالي كه مرگ و مير ناشي از سارس با ابتلاي ۸۲۷۳ مورد تنها نه درصد بود.
در سال ۲۰۱۲ ميلادي سه ميليون و يكصد هزار مسلمان براي شركت در مناسك حج به مكه سفر كردند. مراسم امسال نيز در ماه اكتبر برگزار خواهد شد.
زياد مميش كه رياست يك مركز تحقيقاتي سازمان بهداشت جهاني را در زمينه quotation mark پزشكي در تجمع‌هاي عظيم quotation mark بر عهده دارد گفت: امسال حج عمره در عربستان سعودي بي هيچ مشكلي برگزار شد و اين كه چهار ميليون و پانصد هزار نفر اين مراسم را در مكه انجام دادند و اتفاق خاصي رخ نداد دلگرم كننده است.
وي افزود: عربستان سعودي كليه مقدمات را به كار مي‌بندد و تمامي تدابير را براي نظارت فعال انجام مي‌دهد تا قادر به مقابله با اين بيماري باشد.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران