نامه وزیر حج عربستان برای کاهش بیست درصدی زائران ایرانی نامه وزیر حج عربستان برای کاهش بیست درصدی زائران ایرانی نامه وزیر حج عربستان برای کاهش بیست درصدی زائران ایرانی بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
نامه وزیر حج عربستان برای کاهش بیست درصدی زائران ایرانی نامه وزیر حج عربستان برای کاهش بیست درصدی زائران ایرانی نامه وزیر حج عربستان برای کاهش بیست درصدی زائران ایرانی نامه وزیر حج عربستان برای کاهش بیست درصدی زائران ایرانی نامه وزیر حج عربستان برای کاهش بیست درصدی زائران ایرانی

نامه وزیر حج عربستان برای کاهش بیست درصدی زائران ایرانی

وزیر حج عربستان در نامه‌ای به رییس سازمان حج وزیارت کشورمان، خواستار کاهش بیست درصدی زائران ایرانی در حج تمتع شد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، دكتر بندر بن محمد حجار ، وزير حج عربستان سعودي در نامه‌اي به حجت‌الاسلام والمسلمين سيداحمد موسوي رييس سازمان حج وزيارت نوشت: ضرورت دارد ضمن استحضار به واقعيت امر و اهميت در نظر گرفتن شرايط كنوني با ما در قبال مسئوليت حفظ سلامتي و راحتي و امنيت حجاج مشاركت نموده و تمام تلاش خود را جهت تحقق موضوع كاهش ۲۰٪ تعداد حجاج سال كذشته جمهوري اسلامي ايران، به خرج دهيد.
متن كامل نامه بدين شرح است:
مقام عالي رياست محترم سازمان حج و زيارت جمهوري اسلامي ايران
سلام عليكم
احتراما پيرو مذاكرات انجام شده در وزارت حج با جنابعالي در تاريخ ۲۷/۰۴/۱۴۳۴ ه. ق مطابق با ۰۹/۰۳/۲۰۱۳م در رابطه با اقدامات اساسي مربوط به حجاج شما كه امسال به مشيت الهي براي اداي حج مشرف مي‌شوند و به امضا صورتجلسه اقدامات مربوط به حجاج سال ۱۴۳۴ه ق شما منجر گرديد.
نظر به اينكه دربند شماره يك صورتجلسه تعداد حجاج شما ۷۹۴۰۹ نفر درج گرديده است، با توجه به اينكه دولت عربستان سعودي براي اجراي بزرگترين طرح توسعه حرمين شريفين و دو شهر مقدس مكه مكرمه و مدينه منوره به منظور افزايش ظرفيت گنجايش اين مكان‌ها متناسب با تمايل ميليون‌ها مسلمان مشتاق به انجام حج و عمره و امكان ورود تعداد بيشتري از اين افراد به سرزمين مقدس مطالعه، بررسي و برنامه ريزي نموده است و در اين راستا دولت عربستان سعودي به رهبري خادمين الحرمين الشريفين جهت اجراي طرحهاي توسعه: حرمين شريفين، مكه مكرمه، مدينه منوره و مشاعر مقدسه (عرفات، مني و مزدلفه) و ايجاد شبكه‌هاي را بين شهري جهت تسهيل در جابجايي ضيوف الرحمن از مبادي ورودي: هوايي، زميني و دريايي تا محل سكونتشان در مكه مكرمه و مدينه منوره و مشاعر مقدسه و… در سالهاي گذشته ميلياردها ريال هزينه نموده است.
همچنين فرودگاه امير محمد بن عبدالعزيز در مدينه منوره و فرودگاه الملك عبدالعزيز در جده شاهد توسعه بزرگي بوده است كه به شكل عظيمي در راحتي و كاهش رنج و مشقت ايشان و تسريع در انجام اقدامات ورود و خروجشان و كاهش هزينه‌هاي حج از طريق اجراي طرح مسير واحد براي حاجي در سفر حج، شده است ولي براساس مطالعات و بررسي‌هاي انجام شده توسط سازمان‌هاي پيگيري كننده اجراي اين طرح‌ها و مخصوصا طرح توسعه مطاف در مكه مكرمه مشخص گرديد، ظرفيت و گنجايش حرم مكي (مسجدالحرام) طبق تعداد حجاجي كه سال گذشته از خارج از كشور مي‌آمده اند در امسال، بسيار سخت ميباشد چراكه گنجايش مطاف پيش از اجراي طرح (۴۸۰۰۰) طواف كننده در ساعت بوده و بعد از شروع طرح توسعه اين عدد به (۲۲۰۰۰) طواف كننده كاهش يافته است و اين موضوع نشان دهنده اين امر است مطاف براي تعداد زياد طواف كنندگان طي موسم حج ۱۴۳۴ ه ق، كشش و تحمل ندارد لذا به جهت رعايت سلامتي حجاج و عمره گزاران بايد ۲۰٪ از تعداد حجاج تمامي كشور‌هاي عربي و اسلامي كه در موسم حج سال گذشته ۱۴۳۳ ه ق آمده اند تا زمان اتمام و تكميل طرح توسعه مطاف بصورت موقت كاهش يابد.
اين موضوعي است كه ضرورت دارد ضمن استحضار به واقعيت امر و اهميت در نظر گرفتن شرايط كنوني با ما در قبال مسئوليت حفظ سلامتي و راحتي و امنيت حجاج مشاركت نموده و تمام تلاش خود را جهت تحقق موضوع كاهش ۲۰٪ تعداد حجاج سال كذشته جمهوري اسلامي ايران، به خرج دهيد. همچنين وزارت حج بر روي تلاشهاي پسنديده شما با تهيه يك برنامه اطلاع رساني كه شرايط كنوني طرحهاي توسعه مسجدالحرام و مكه مكرمه و مخصوصا مطاف را بطور مشروح بيان نمايد، حساب باز مي‌كند.
همچنين در اين برنامه به تسهيلات و همكاري دولت عربستان سعودي در افزايش سهميه حجاج جمهوري اسلامي ايران در موسم حج سالهاي گذشته كه شرايط اجازه مي‌داده است و اقدامات انجام شده توسط عربستان سعودي در انجام طرح‌ها و فراهم نمودن امكانات و خدماتي كه ميلياردها ريال جهت آن هزينه شده است و به فضل خداوند عزوجل نتايج مثبت آن در موفق ساختن موسم حج سال‌هاي گذشته بدون وقوع هرگونه حادثه اي براي ضيوف الرحمن مشخص شده است، اشاره شود.
اين طرح‌ها براي همگان قابل مشاهده ملموس مي‌باشد و با ياري خداوند به منظور افزايش ظرفيت گنجايش، جهت مشتاقان مناسك حج و عمره از كشورهاي عربي و اسلامي و تمامي بخش‌هاي كره خاكي در سالهاي آينده مي‌باشد.
همكاري و درك دستاوردهاي مذكور توسط شما به عربستان سعودي اين امكان را ميدهد تا بتواند اين طرحهايي را كه به مصلحت عمومي مسلمانان جهان مي‌باشد به اجرا برساند و بدنبال آن افزايش ظرفيت حجاج و عمره گزاران در سالهاي آينده تحقق خواهد يافت.
همچنين منظور از اجراي اين طرح‌هاي بسيار بزرگ در حرمين شريفين و دو شهر مقدس مكه مكرمه و مدينه منوره و ارتقا سطح خدمات و به دنبال آن راحت‌تر و آرام‌تر و آسان‌تر شدن انجام مناسك براي تمامي ضيوف الرحمن مي‌باشد.
بنابراين ضمن استحضار حواهشمند است در زمينه مقيد بودن به كاهش سهميه تعيين شده حاجيان براي حج امسال كه باعث سلامتي و راحتي ضيوف الرحمن است كمال مساعدت و همكاري را مبذول فرمائيد. تحيات صادقانه مارا پذيرا باشيد.
وزير حج -دكتر بندر بن محمد حجار




مطالب مرتبط

نظرات کاربران