تدوین دانشنامه حج و حرمین شرفین در پژوهشکده حج تدوین دانشنامه حج و حرمین شرفین در پژوهشکده حج تدوین دانشنامه حج و حرمین شرفین در پژوهشکده حج بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
تدوین دانشنامه حج و حرمین شرفین در پژوهشکده حج تدوین دانشنامه حج و حرمین شرفین در پژوهشکده حج تدوین دانشنامه حج و حرمین شرفین در پژوهشکده حج تدوین دانشنامه حج و حرمین شرفین در پژوهشکده حج تدوین دانشنامه حج و حرمین شرفین در پژوهشکده حج

تدوین دانشنامه حج و حرمین شرفین در پژوهشکده حج

رییس پژوهشکده حج و زیارت گفت: دانشنامه حج و حرمین شریفین یکی از کلان پروژه‌های پژوهشکده حج است که حدود ۲۴۰۰ مدخل دارد و قرار است در ۱۵ جلد منتشر شود.

حجت‌الاسلام و المسلمين سيدمهدي عليزاده موسوي، رييس پژوهشكده حج و زيارت در گفت‌وگو با خبرنگار پايگاه اطلاع رساني حج گفت: كلان پروژه دانشنامه حج و حرمين شرفين يكي از پروژه‌هاي مهم پژوهشكده حج و زيارت است كه در كنار كلان پروژه موسوعه رد شبهات سهم عمده از كارهاي پژوهشي پژوهشكده را به خود معطوف كرده است، همچنين برگزاري نشست‌ها و همايش‌هاي علمي متعدد و تهيه بانك‌هاي اطلاعاتي الكترونيك از ديگر كارهايي است پژوهشكده با جديت آن را دنبال مي‌كند.
وي بيان كرد: ضرورت نگاه تخصصي و علمي به حج و زيارت موجب گرديده تدوين مداخل اصلي اين حوزه در قالب دانشنامه حج و حرمين شريفين در دستور كار قرار گيرد. فرايند اجرايي اين كلان‌پروژه از سال ۱۳۸۷ آغاز گرديده و پس از تدوين شيوه‌نامه‌ها و اساسنامه، كار تأليف مداخل آن پي گرفته شده است. تاكنون امور فني و محتوايي ۵ مجلد آن نهايي و انتشار آن در حال پيگيري است. تعداد مدخل‌ها ۲۴۰۰ مدخل است كه در ۱۵ جلد منتشر خواهد شد.
عليزاده موسوي در تبيين پروژه موسوعه رد شبهات گفت: به منظور پاسخ‌گويي متقن و علمي به شبهات وارده از سوي سلفيان و وهابيان بر باورهاي پيروان اهل بيت، موسوعه رد شبهات در دستور كار پژوهشكده قرار گرفته و اساسنامه، شيوه‌نامه و عناوين بيش از دويست شبهه تهيه گرديده است. با انجام اين پروژه، مجموعه مدوني در پاسخگويي به شبهات وهابيت فراهم خواهد آمد كه پاسخگوي نيازهاي محققان خواهد بود.
وي افزود: از جمله وظايف و مأموريت‌هاي پژوهشكده كه از زمان فعاليت مركز تحقيقات حج پيگيري مي‌شده است، ساماندهي همايش‌ها و نشست‌هاي تخصصي مرتبط با موضوع حج و زيارت است. همايش حج و جهاني شدن و همايش حج و اقتصاد از جمله اين همايش‌ها مي‌باشد.
عليزاده موسوي در تبيين همايش حج و جهاني شده گفت: اين همايش در اسفندماه ۱۳۸۹ با حضور انديشمندان و فرهيختگان حوزوي برگزار گرديد. از آنجا كه امكانات و وسايل ارتباط جمعي جهان را به دهكده‌اي تبديل كرده است، كنگره حج با محوريت كعبه، در عرصه جهاني شدن مي‌تواند نقش مؤثري ايفا كند. حضور نمايندگان مسلمان بيش از ۵۷ كشور اسلامي در مراسم حج، زمينه‌هاي همگرايي و جهاني كردن ارزش‌ها و آموزه‌هاي اسلامي را فراهم مي‌كند. از اين رو، همايش حج و جهاني شدن توسط پژوهشكده و با اشراف نماينده محترم مقام معظم رهبري در امور حج و زيارت برگزار گرديد.
وي همچنين در تشريح همايش حج و اقتصاد افزود: يكي از ابعاد مهم حج كه قرآن مجيد نيز آن را تأييد كرده است، منافع و ظرفيت‌هاي اقتصادي حج براي انسان‌ها است. با اين وجود، فعاليت علمي مناسبي در اين عرصه انجام نشده است. همايش حج و اقتصاد نخستين نشست پيرامون ابعاد اقتصادي حج بود كه در تاريخ ۲۲ تيرماه ۱۳۹۱ برگزار گرديد. گزينش ۳۲ مقاله برتر از مجموع ۷۵ مقاله ارسالي به دبيرخانه همايش، و چاپ آنها در كتاب «مجموعه مقالات همايش حج و اقتصاد»، منبع و مرجع علمي براي انجام پژوهش‌هاي بيشتر را در اختيار محققان قرار داده است.
عليزاده موسوي در خصوص تهيه بانك اطلاعات الكترونيك گفت: با توجه به ضرورت حضور جدي‌تر پژوهشكده در عرصه‌هاي نوين اطلاع‌رساني، بانك اطلاعات الكترونيك با قابليت‌ها و امكاناتي از جمله كتابخانه، سامانه پرسش و پاسخ، گالري تصاوير و فيلم‌ها و… در دست پيگيري است.
وي در پايان گفت: از آنجا كه دانشجويان سطوح عالي حوزه و دانشگاه ظرفيت بسيار مناسبي براي پرداختن به مسائل ناكاويده حوزه حج و زيارت هستند، پژوهشكده، بخشي از توان خود را براي هدايت و حمايت از پايان‌نامه‌هايي كه در سطوح مختلف حوزه و دانشگاه در حال انجام است، قرار داده است. تاكنون نيز بيش از دويست و پنجاه پايان نامه در اين زمينه شناسايي شده است كه در مرحله ارزيابي قرار دارند.




نظرات کاربران