طلاق پیامکی و اینترنتی در یک کشور مسلمان طلاق پیامکی و اینترنتی در یک کشور مسلمان طلاق پیامکی و اینترنتی در یک کشور مسلمان بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
طلاق پیامکی و اینترنتی در یک کشور مسلمان طلاق پیامکی و اینترنتی در یک کشور مسلمان طلاق پیامکی و اینترنتی در یک کشور مسلمان طلاق پیامکی و اینترنتی در یک کشور مسلمان طلاق پیامکی و اینترنتی در یک کشور مسلمان

طلاق پیامکی و اینترنتی در یک کشور مسلمان

شمار پرونده‌های اثبات طلاق در دادگاههای عربستان در هشت ماه گذشته به ۱۲۳۱ مورد رسیده است و حقوقدانان بر این باورند که به دنبال پیشرفت تکنولوژی امروزه روند طلاق به شکل جدیدی و از طریق شبکه‌های اجتماعی و یا حتی پیامک تلفن همراه انجام می‌شود.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، يك قاضي عربستاني كه خواست نامش فاش نشود با صحيح دانستن طلاق الكترونيكي، جنبه منفي آن را احتمال انكار اين نوع طلاق از سوي همسر دانست و خاطرنشان كرد: قضات بايد خطرات اين انكار را تبيين كنند. زيرا پس از صدور لفظ طلاق از سوي مرد، ديگر زن بر وي حرام خواهد شد.
«سلطان عنزي»، وكيل دادگستري در عربستان، اعلام كرد در صورت انكار طلاق الكترونيكي از سوي مرد، همسر او بايد درخواست اثبات طلاق را به دادگاه ارائه نمايد.
بر اساس اين گزارش علماي فقه سعودي تأكيد كرده اند كه پيام الكترونيك با دستخط - كه مورد قبول فقه مي‌باشد - هيچ تفاوتي ندارد و به دنبال پيشرفت تكنولوژي، طلاق از طريق دستخط به صورت پيام الكترونيك درآمده است و اينگونه وسائل در دسترس همگان قرار دارد و همه با آنها آشنا هستند. تلفظ صريح
با اين حال عنزي تأكيد كرد: طلاق زماني واقع مي‌شود كه فرد، لفظ طلاق را به طور صريح بر زبان جاري نمايد. اما برخي از علما با اين امر مخالفت كرده و علاوه بر لفظ صريح، وجود شهود طلاق را شرط لازمه آن دانسته اند.
اين وكيل عربستاني خاطرنشان كرد: طلاق از طريق اينترنت انواع مختلف دارد كه از جمله آنها مي‌توان به گفت وگوي اينترنتي اشاره كرد. در صورتي كه فرد، لفظ طلاق را اين گونه بر زبان جاري سازد، طلاق واقع مي‌شود. زيرا [براساس فقه اهل سنت] در عربستان طلاق نيازي به حضور، رضايت و حتي اطلاع زوجه ندارد.
همچنين وجود شاهد جزو شروط صحت يا وقوع آن نيست و هر گاه زوج به طور عمدي يا غير عمدي در هنگام خشم و به جاي قسم، لفظ «طلاق» را بر زبان جاري نمايد، طلاق واقع مي‌شود.
تنها اين مسأله باقي مي‌ماند كه زن اطمينان يابد فردي كه وي را مورد طلاق داده است همسرش بوده است و هيچ گونه نيرنگ و فريبي در كار نبوده است.
روزنامه الشرق عربستان خاطرنشان كرد، نوع ديگر طلاق از طريق ارسال پيام در اينترنت است. هرگاه مردي همسرش را با ارسال متني طلاق دهد و هدفش عملا طلاق دادن همسرش باشد، اين طلاق صحيح است.
اما در صورتي كه قصد انجام طلاق را نداشته باشد، آن طلاق واقع نمي‌شود. به همين دليل علماي سعودي طلاق از طريق پيامك را نيازمند نيت فرد براي اين كار مي‌دانند.


| شناسه مطلب: 38237




طلاق عربستان



مطالب مرتبط

نظرات کاربران