دکتر قنبری:

شهادت امام رضا مهر باطلی بر حکومت نامشروع بنی عباس بود دکتر قنبری:

شهادت امام رضا مهر باطلی بر حکومت نامشروع بنی عباس بود دکتر قنبری:

شهادت امام رضا مهر باطلی بر حکومت نامشروع بنی عباس بود بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
دکتر قنبری:

شهادت امام رضا مهر باطلی بر حکومت نامشروع بنی عباس بود دکتر قنبری:

شهادت امام رضا مهر باطلی بر حکومت نامشروع بنی عباس بود دکتر قنبری:

شهادت امام رضا مهر باطلی بر حکومت نامشروع بنی عباس بود دکتر قنبری:

شهادت امام رضا مهر باطلی بر حکومت نامشروع بنی عباس بود دکتر قنبری:

شهادت امام رضا مهر باطلی بر حکومت نامشروع بنی عباس بود
دکتر قنبری:

شهادت امام رضا مهر باطلی بر حکومت نامشروع بنی عباس بود

دکتر قنبری با اشاره به حضور امام رضا در نیشابور و تشریح تاریخی و ابتکار عمل امام رضا (ع) در بیان حدیث سلسلة الذهب گفت:شهادت حضرت امام رضا که رنگ و بوی شهادت امیرالمؤمنین، امام حسن و سیدالشهدا را داشت مهر باطل شد، بر حکومت نامشروع بنی عباس بود.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، دكتر حشمت‌الله قنبري، در جمع كارمندان و كاركنان بعثه مقام معظم رهبري و سازمان حج وزيارت به روزهاي پاياني ماه شعبان و روزهاي آغازين ماه رمضان اشاره كرد و اظهار داشت: يكي از وقايع مهم روزهاي پاياني ماه شعبان و روزهاي آغازين ماه رمضان موضوع خلافت يا امر ولايتعهدي حضرت رضا (ع) در سال ۲۰۱ هجري است.
وي افزود: از زمان رحلت رسول اكرم و آغاز غربت اسلام يكي از اصلي‌ترين دغدغه‌هاي حكام قلمرو اسلامي اعتبار شرعي بخشيدن به حاكميت خود بوده است و تنها راه رفع بحران اين مشروعيت تمسك و نزديكي به اهل بيت پيامبر و ائمه عصمت و طهارت اسلام بود، لذا تاريخ به ما نشان مي‌دهد كه راه و رسم بني اميه، بني مروان و بني عباس براي بدست آوردن مشروعيت راه و رسم واحد اما با روشهاي متفاوت است.
معاون توسعه مديريت ومنابع انساني بعثه مقام معظم رهبري تصريح كرد: اهل بيت رسالت نور واحد هستند و همگي از زلال وحي سيراب شده و حيات و امامت آنها بركات الهي بر بندگان است، اما نكته مهم ديگري كه نبايد از آن غفلت كرد، وحدت رويه حكام نامشروع اموي و مرواني و عباسي در برخورد با پديده تابناك اهل بيت است.
وي در ادامه سخنان خود با اشاره به روزهاي اول خلافت حضرت اميرالمومنين علي (ع) گفت: دستگاه بني اميه و عوامل و سرسپردگان آنها و حتي خواص با حسن نيت اماكوتاه انديشي بدنبال اين بودند كه آن حضرت را براي ابقاء معاويه قانع كنند، مغيرة بن شعبه و عبدالله بن عباس هر دو با ديدگاه‌ها و انگيزه‌هاي متفاوت به اميرالمؤمنين توصيه مي‌كردند تا معاويه را در حكومت شام ابقاء كند، و اين اقدام را منطبق با مصلحت امام (ع) مي‌دانستند، درحاليكه امام با بصيرت الهي و انديشه عرشي خود حتي براي يك ثانيه هم ادامه حكومت طاغوت بني اميه را نپذيرفت، و نشان داد شخصيتي مانند معاويه هرگز در دايره حكومت ديني محل اعتبار و اعتنا نيست، و حكومت امثال معاويه بر مردم با روح عدالت سازگاري ندارد.
قنبري در ادامه سخنان خود با اشاره به ماجراي صلح حضرت امام حسن افزود: بعد از شهادت اميرالمؤمنين معاويه مترصد بود با تحميل صلح ذلت بار به امام مجتبي، و كسب رضايت آن حضرت براي ادامه حكومت خود ازموضع بالا دستي بحران مشروعيت بني اميه را جبران كند؛ اما تدبير بلند امام مجتبي و نه پيمان صلح كه فرمان فتح امام حسن عليه السلام و تحميل همه خواسته‌هاي آن حضرت به معاويه، عملاً اين فرصت را از آنها گرفت، و بر رسوايي حكومت بني اميه افزوده شده.
وي در ادامه گفت: پس از انتقال قدرت از بني اميه به بني مروان و از بني مروان به بني عباس همين راه و روش ادامه پيدا كرد. تا اينكه در عصر امام رضا (ع) زماني كه مدينه كانون انتشار معارف ناب اسلام و مامن و ملجاء مسلمانان حقيقي و پيروان مكتب اهل بيت بود و از سوي ديگر انقلاب‌ها و شورش‌ها و موج نارضايتي‌هاي عمومي عرصه را به طواغيت بني عباس تنگ كرده بود، عبدالله مامون، تنها راه نجات خود و حكومت عباسي را در تمسك به حضرت رضا ديد. با اين كه او را به اين فهم رساندند، لذا با رفتارهاي متقابلانه و عوام فريبانه مقدمات انتقال امام هشتم به مرو را تدارك ديد، اما تدابير حضرت رضا (ع) كه دقيقاً مطابق با روش اميرالمؤمنين، امام مجتبي و حضرت سيدالشهدا بود نه نتها جبران كننده بحران مشروعيت آنها نشد، بلكه دستهاي فتنه انگيز پشت و روي پرده بني عباس را در معرض ديد مردم آن زمان و هميشه تاريخ قرار داد.
وي با اشاره به حضور امام رضا در نيشابور و تشريح تاريخي و ابتكار عمل امام رضا (ع) در بيان حديث سلسلة الذهب و ماجراي نماز عيد فطر افزود: ابتكارات و تفهيم و تبيين مباني توحيد و امامت به مردم، و به تصوير كشيدن جايگاه ممتاز و بي بديل امامت حق از سوي آن حضرت دستگاه پيچيده بني عباس را آنچنان دچار آشفتگي و پريشاني كرد كه چاره اي جز ترور و شهادت آن حضرت را پيش روي خود نديدند، و شهادت حضرت امام رضا كه رنگ و بوي شهادت اميرالمؤمنين، امام حسن و سيدالشهدا را داشت مهر باطل شد، بر حكومت نامشروع بني عباس بود.


| شناسه مطلب: 38260




قنبري امام رضا



نظرات کاربران