دکتر قنبری:
شهادت امام رضا مهر باطلی بر حکومت نامشروع بنی عباس بود
دکتر قنبری با اشاره به حضور امام رضا در نیشابور و تشریح تاریخی و ابتکار عمل امام رضا (ع) در بیان حدیث سلسلة الذهب گفت:شهادت حضرت امام رضا که رنگ و بوی شهادت امیرالمؤمنین، امام حسن و سیدالشهدا را داشت مهر باطل شد، بر حکومت نامشروع بنی عباس بود.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، دكتر حشمتالله قنبري، در جمع كارمندان و كاركنان بعثه مقام معظم رهبري و سازمان حج وزيارت به روزهاي پاياني ماه شعبان و روزهاي آغازين ماه رمضان اشاره كرد و اظهار داشت: يكي از وقايع مهم روزهاي پاياني ماه شعبان و روزهاي آغازين ماه رمضان موضوع خلافت يا امر ولايتعهدي حضرت رضا (ع) در سال ۲۰۱ هجري است.
وي افزود: از زمان رحلت رسول اكرم و آغاز غربت اسلام يكي از اصليترين دغدغههاي حكام قلمرو اسلامي اعتبار شرعي بخشيدن به حاكميت خود بوده است و تنها راه رفع بحران اين مشروعيت تمسك و نزديكي به اهل بيت پيامبر و ائمه عصمت و طهارت اسلام بود، لذا تاريخ به ما نشان ميدهد كه راه و رسم بني اميه، بني مروان و بني عباس براي بدست آوردن مشروعيت راه و رسم واحد اما با روشهاي متفاوت است.
معاون توسعه مديريت ومنابع انساني بعثه مقام معظم رهبري تصريح كرد: اهل بيت رسالت نور واحد هستند و همگي از زلال وحي سيراب شده و حيات و امامت آنها بركات الهي بر بندگان است، اما نكته مهم ديگري كه نبايد از آن غفلت كرد، وحدت رويه حكام نامشروع اموي و مرواني و عباسي در برخورد با پديده تابناك اهل بيت است.
وي در ادامه سخنان خود با اشاره به روزهاي اول خلافت حضرت اميرالمومنين علي (ع) گفت: دستگاه بني اميه و عوامل و سرسپردگان آنها و حتي خواص با حسن نيت اماكوتاه انديشي بدنبال اين بودند كه آن حضرت را براي ابقاء معاويه قانع كنند، مغيرة بن شعبه و عبدالله بن عباس هر دو با ديدگاهها و انگيزههاي متفاوت به اميرالمؤمنين توصيه ميكردند تا معاويه را در حكومت شام ابقاء كند، و اين اقدام را منطبق با مصلحت امام (ع) ميدانستند، درحاليكه امام با بصيرت الهي و انديشه عرشي خود حتي براي يك ثانيه هم ادامه حكومت طاغوت بني اميه را نپذيرفت، و نشان داد شخصيتي مانند معاويه هرگز در دايره حكومت ديني محل اعتبار و اعتنا نيست، و حكومت امثال معاويه بر مردم با روح عدالت سازگاري ندارد.
قنبري در ادامه سخنان خود با اشاره به ماجراي صلح حضرت امام حسن افزود: بعد از شهادت اميرالمؤمنين معاويه مترصد بود با تحميل صلح ذلت بار به امام مجتبي، و كسب رضايت آن حضرت براي ادامه حكومت خود ازموضع بالا دستي بحران مشروعيت بني اميه را جبران كند؛ اما تدبير بلند امام مجتبي و نه پيمان صلح كه فرمان فتح امام حسن عليه السلام و تحميل همه خواستههاي آن حضرت به معاويه، عملاً اين فرصت را از آنها گرفت، و بر رسوايي حكومت بني اميه افزوده شده.
وي در ادامه گفت: پس از انتقال قدرت از بني اميه به بني مروان و از بني مروان به بني عباس همين راه و روش ادامه پيدا كرد. تا اينكه در عصر امام رضا (ع) زماني كه مدينه كانون انتشار معارف ناب اسلام و مامن و ملجاء مسلمانان حقيقي و پيروان مكتب اهل بيت بود و از سوي ديگر انقلابها و شورشها و موج نارضايتيهاي عمومي عرصه را به طواغيت بني عباس تنگ كرده بود، عبدالله مامون، تنها راه نجات خود و حكومت عباسي را در تمسك به حضرت رضا ديد. با اين كه او را به اين فهم رساندند، لذا با رفتارهاي متقابلانه و عوام فريبانه مقدمات انتقال امام هشتم به مرو را تدارك ديد، اما تدابير حضرت رضا (ع) كه دقيقاً مطابق با روش اميرالمؤمنين، امام مجتبي و حضرت سيدالشهدا بود نه نتها جبران كننده بحران مشروعيت آنها نشد، بلكه دستهاي فتنه انگيز پشت و روي پرده بني عباس را در معرض ديد مردم آن زمان و هميشه تاريخ قرار داد.
وي با اشاره به حضور امام رضا در نيشابور و تشريح تاريخي و ابتكار عمل امام رضا (ع) در بيان حديث سلسلة الذهب و ماجراي نماز عيد فطر افزود: ابتكارات و تفهيم و تبيين مباني توحيد و امامت به مردم، و به تصوير كشيدن جايگاه ممتاز و بي بديل امامت حق از سوي آن حضرت دستگاه پيچيده بني عباس را آنچنان دچار آشفتگي و پريشاني كرد كه چاره اي جز ترور و شهادت آن حضرت را پيش روي خود نديدند، و شهادت حضرت امام رضا كه رنگ و بوي شهادت اميرالمؤمنين، امام حسن و سيدالشهدا را داشت مهر باطل شد، بر حكومت نامشروع بني عباس بود.