حجت‌الاسلام چیست حجت‌الاسلام چیست حجت‌الاسلام چیست بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
حجت‌الاسلام چیست حجت‌الاسلام چیست حجت‌الاسلام چیست حجت‌الاسلام چیست حجت‌الاسلام چیست

حجت‌الاسلام چیست

حجت الاسلام چیست و اصولاً طی چه شرایطی حج بر انسان واجب می‌گردد؟

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، حجت الاسلام چيست و اصولاً طي چه شرايطي حج بر انسان واجب مي‌گردد؟
پاسخ:
حج زيارت كردن خانهٔ خدا و انجام اعمالي است كه در آنجا به جا آورده مي‌شود و در تمام عمر بر كسي كه اين شرايط را دارا باشد، يك مرتبه واجب مي‌شود و به آن حجه الاسلام مي گويند. شرايط وجوب حج نيز عبارتنداز:
۱ بالغ باشد.
۲ عاقل و آزاد باشد.
۳ بواسطهٔ رفتن به حج مجبور نشود كه كار حرامي را كه اهميتش در شرع از حج بيشتر است، انجام دهد، يا عمل واجبي را كه از حج مهم‌تر است ترك نمايد.
۴ مستطيع باشد، و مستطيع بودن به چند چيز است:
۱) توشهٔ راه و چيزهايي را كه بر حسب حالش در سفر به آن محتاج است كه در جاي خود مفصل گفته شده، و نيز مركب سواري يا مالي كه بتواند آنها را تهيه كند، داشته باشد.
۲) سلامت مزاج و توانايي بر رفتن به مكه و حج.
۳) در راه مانعي از رفتن نباشد و اگر راه بسته باشد، يا انسان بترسد كه در راه جان يا عرض او از بين برود. يا مال او را ببرند، حج بر او واجب نيست، ولي اگر از راه ديگري بتواند برود، اگر چه دورتر باشد در صورتي كه مشقت زياد نداشته باشد و خيلي غير متعارف نباشد، بايد از آن راه برود.
۴) بقدر بجا آوردن اعمال حج وقت داشته باشد.
۵) مخارج كساني را كه خرجي آنان بر او واجب است، مثل زن و بچه و مخارج كساني را كه مردم خرجي دادن به آنها را لازم مي‌شمارند، داشته باشد.
۶) بعد از برگشتن، كسب، يا زراعت، يا عايدي، ملك، يا راه ديگري براي معاش خود داشته باشد تا مجبور نشود به زحمت زندگي كند. (ر. ك توضيح المسائل دوازده مرجع، ج۲، م۲۰۳۶)


| شناسه مطلب: 38331




معارف حج مناسك



نظرات کاربران