نگاهی به جلسات شبانه اسرار حج در مشهدالرضا نگاهی به جلسات شبانه اسرار حج در مشهدالرضا نگاهی به جلسات شبانه اسرار حج در مشهدالرضا بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
نگاهی به جلسات شبانه اسرار حج در مشهدالرضا نگاهی به جلسات شبانه اسرار حج در مشهدالرضا نگاهی به جلسات شبانه اسرار حج در مشهدالرضا نگاهی به جلسات شبانه اسرار حج در مشهدالرضا نگاهی به جلسات شبانه اسرار حج در مشهدالرضا

نگاهی به جلسات شبانه اسرار حج در مشهدالرضا

رمضان را قدر بدانیم» و با عنوان «سلسله جلسات معنوی اسرار حج و آداب حضور در محضر کعبه شریف» با همکاری نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری و مدیریت حج و زیارت استان خراسان رضوی در مشهد مقدس با حضور انبوه زائران و مشتاقان حرم امن الهی و حرم پیامبر جلسات خودرا یکی بعداز دیگری پشت سرمی گذارد.


به گزارش خبرنگار پايگاه اطلاع رساني حج در مشهد، آموزش متمركز زائران حج تمتع سال ۹۲ با شعار محوري «رمضان ماه درخواست حج مقبول از خداوند است.
رمضان را قدر بدانيم» و با عنوان «سلسله جلسات معنوي اسرار حج و آداب حضور در محضر كعبه شريف» با همكاري نمايندگي بعثه مقام معظم رهبري و مديريت حج و زيارت استان در مشهد، سازمان حج و زيارت استان و شهرداري مشهد با حضور انبوه زائران و مشتاقان حرم امن الهي و حرم پيامبر جلسات خودرا يكي بعداز ديگري پشت سرمي گذارد.
در فاصله چند صدمتري با حرم مطهر رضوي از محفلي روحاني در شبهاي ماه مبارك رمضان، نور به آسمان مي‌رود، مگر چه خبر است؟ آنجا جمعي از كساني حضور دارند كه قرار است بزودي مسافران هواپيماي آهنين بالي باشند كه آنهارا از مشهدالرضا به مشاهد شريفه مكه و مدينه مي‌برد، به به چه سفري، گويا سفر به معراج است، براي رفتن به اين سفر آنهااز سالها قبل ثبت نام كرده و اينك نوبتشان فرارسيده است.
چه توشه معنوي بايد با خود بردارند، قبل از خداحافظي چه وظايفي دارند، چطور بايد حق الناس‌هاي احتمالي را اداكنند، برخوردشان با ديگران چه بايد باشد، در ورود به مكه و سرزمين حرم امن الهي چگونه محرم شوند، با پوشيدن لباس احرام چه وظايفي بردوش آنها گذاشته مي‌شود، در اولين نگاه به كعبه چه طور بايد رفتاركنند، در شبهاي حضور درمكه چگونه رفاه و آرامش ظاهري استراحت در هتل و وسوسه رفتن به بازارهاي پر زرق وبرق مكه و مدينه را از خود دور كنند و نسيم حضور در مسجدالحرام را برپيشاني خود احساس كنند، در طواف چه عهدي بايد با خدا ببندند و چگونه برانجام مادام العمر اين عهد بمانند، در صفا و مروه چه سعيي داشته باشند تا در روز يوم الحسره پشيمان نشوند، در عرفات چگونه به استقبال شناخت عرفاني خداي خود بروند و چگونه اين فرصت را غنيمت شمارند، همه و همه اين‌ها و صدها مسئله ديگر دغدغه اين مسافران است، خوشبختانه مسئولان محترم استان اين نگراني را بيشتر از آنها درك كرده و لذا راهكارهايي براي آموزش اين سفر تدارك ديده اند. يكي از اين راهكارها همين آموزش از طريق حضور در اين جلسات است.
قبل از ورود به اين محفل روحاني ميزبانان از ميهمانان روزه دار خود با شربت و شيريني به گرمي پذيرايي مي‌كنند. هنگام ورود به جلسه نسخه چاپي دعاي افتتاح با خطي زيبا و يك برگ آموزش مفاهيم حج در اختيار شركت كنندگان قرار مي‌گيرد تا اين متن را درمنزل مطالعه و به سوال مسابقه پاسخ داده و آن را براي شركت در قرعه كشي، در جلسه شب بعد به مسئولان جمع آوري اوراق تحويل دهد. جلسات هرشب با تلاوت آياتي از كلام ا… مجيد آغاز مي‌شود.
متن زيباي تلبيه «لبيك اللهم لبيك» از تريبون پخش مي‌شود و زمزمه لبهاي روزه داراني كه ساعاتي قبل به ميهماني خدا رفته و افطار كرده اند مي‌گردد.
طنين دلنشين دعاي افتتاح براي دقايقي در فضاي اين جمعيت نوراني كه هرلحظه برتعدادشان افزوده مي‌شود پخش مي‌شود. دعاي افتتاح با سلام و توسل به ائمه اطهار و آقا صاحب الزمان به پايان مي‌رود و جمعيت آماده شنيدن اسرار حج مي‌شوند.
عكسهاي متنوعي از مكه و مدينه، مسجدالحرام و بقيع و… بر درو ديوار نصب شده و بر زيبايي اين مجلس روحاني افزوده است. علاوه برحضور زائران حج تمتع، هر عاشق زيارت خانه خدا كه دوست داشته باشد ميهمان اين محفل است، كسي جلوي اورا نمي‌گيرد كه چرا وارد شدي، درابتداي ورود به منظور جذب كودكان و آشنايي بيشتر آنها با فرهنگ حج، ايستگاه نقاشي كودكان داير شده و كودكان تا انتهاي مراسم سرگرم نقاشي مي‌شوند.
سخنران جلسه حجت الاسلام و المسلمين حسيني قمي است كه جلسات خودرا با شيوه مناسبي شروع و شركت كنندگان رابه توصيه‌هاي حضرت رضا (ع) به اباصلت درمورد شرايط حضور درحج اعمال و مناسك حج آشنا مي‌سازد، در قسمت بانوان، خانمهايي محجب ملبس به لباس سفيد احرام، راهنماي بانوان شركت كننده هستند، مطالب به گونه اي تمام مي‌شود كه دلت نمي‌خواهد سخنران قطع كند، اما زمان اجازه نمي‌دهد و شب به نيمه نزديك مي‌شود.
شركت كنندگان با شربت مجددا پذيرايي و سپس راهي منازل و يا زيارت حرم هشتمين امام خود مي‌شوند تا خودرا براي خوردن سحري و شروع يك روز روزه در اين ايام تابستان آماده كنند. ميعادگاه آنها فرداشب درهمين مكان است.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران