نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت مطرح کرد؛

دیدگاه‌های مراجع عظام تقلید درباره حفظ وحدت حجاج نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت مطرح کرد؛

دیدگاه‌های مراجع عظام تقلید درباره حفظ وحدت حجاج نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت مطرح کرد؛

دیدگاه‌های مراجع عظام تقلید درباره حفظ وحدت حجاج بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت مطرح کرد؛

دیدگاه‌های مراجع عظام تقلید درباره حفظ وحدت حجاج نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت مطرح کرد؛

دیدگاه‌های مراجع عظام تقلید درباره حفظ وحدت حجاج نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت مطرح کرد؛

دیدگاه‌های مراجع عظام تقلید درباره حفظ وحدت حجاج نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت مطرح کرد؛

دیدگاه‌های مراجع عظام تقلید درباره حفظ وحدت حجاج نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت مطرح کرد؛

دیدگاه‌های مراجع عظام تقلید درباره حفظ وحدت حجاج
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت مطرح کرد؛

دیدگاه‌های مراجع عظام تقلید درباره حفظ وحدت حجاج

نماینده ولی فقیه درامور حج و زیارت در آستانه فرا رسیدن ایام حج تمتع، زائران بیت الله الحرام را به تلاش برای تحکیم وحدت امت اسلامی در ایام حج فرا خواند و با اشاره به ضرورت توجه به مشترکات دینی حجاج ایرانی را از ورود به اختلافات و اهانت به دیگران بر حذر داشت و به دیدگاه‌های مراجع عظام تقلید در این خصوص اشاره داشت.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، حجت الاسلام و المسلمين سيد علي قاضي عسكر با تبريك هفته حج، دهه كرامت و به ويژه ميلاد با سعادت حضرت امام رضا (ع) به عموم شيعيان جهان گفت: حج در اسلام يك عبادت ويژه است عبادتي داراي ابعاد گوناگون و ويژگي‌هاي فراوان و خداوند تبارك و تعالي، قوام جامعه اسلامي را در حج قرار داده و ان را وسيله قيام مردم عليه جهل و بي خبري و مقابله با توطئه‌هاي گوناگون دشمنان اسلام دانسته است.
وي افزود: مقام معظم رهبري -حفظه الله- در بياناتي فرمودند: حج مي‌تواند كار يك امت را سامان دهد و انسان را براي يك عمر در برابر خطرهايي كه جان و روح او را تهديد مي‌كند، بيمه نمايد. آنچه كه از آيات و روايات فهميده مي‌شود اين است كه حج، منافع فراواني براي فرد و جامعه دارد و حاجيان در حج حضور مي‌يابند تا شاهد منافع خود باشند. وقتي از امام معصوم سئوال مي‌كنند كه آيا منظور از منافع حج، منافع دنيوي است يا اخروي؟ حضرت در پاسخ فرمودند" هم براي فرد منفعت دارد هم براي جامعه، هم كساني كه به حج مي‌آيند از منافع حج بهره مي‌گيرند وهم آنها كه در حج حضور ندارند. در يك بياني امام صادق (ع) مي فرمايند: اين اجتماع ساليانه براي اين است كه مسلمانان در انجا با هم آشنا شوند و نسبت به همديگر شناخت پيدا كنند و از مشكلات يكديگر آگاه گردند وبا آثار و اخبار رسول خدا و همچنين تاريخ اسلام و فرهنگ دين و آموزه‌هاي دينيآشنايي پيدا كنند و اثار و اخبار پيغمبر مصون و محفوظ بماند ومتروك نشود.
نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت با اشاره به رهنمودهاي مقام معظم رهبري به كارگزاران حج و زيارت گفت: مقام معظم رهبري در فرمايشات نوراني خود نكته مهمي را مطرح كردند. ايشان فرمودند" دوري از جدال در ايام حج كه در قرآن كريم بر آن تاكيد شده است، به معني جدال نداشتن مسلمانان و برادران ديني با يكديگر است كه هم شامل پرهيز از جدال زباني و هم پرهيز از تنافر قلبي مي‌شود. كساني كه به حج مي‌روند بايد مراقب باشند كه در آنجا وحدت امت اسلامي به نمايش گذاشته شود مبادا به تفرقه دامن بزنند و در دام دشمنان دين و قرآن گرفتار شوند.
سرپرست حجاج ايراني ايجاد اختلاف در جوامع اسلامي را يكي از توطئه‌هاي گسترده آمريكا و اجانب و هم پيمانان او دانست و افزود: دشمنان اسلام با دامن زدن به جنگهاي فرقه اي و طائفه اي و درگير كردن مسلمانان با هم تلاش مي‌كنند منافع مسلمانان را غارت كنندوخون مسلمانان بي گناه را بريزند و سيادت خود را بر جهان حفظ كنند.
وي افزود: وحدت امت اسلام به حدي اهميت دارد كه رهبر معظم انقلاب از بين تمام نكات برجسته حج روي اين محور تكيه كردند و فرمودند دشمنان امت اسلامي به خوبي متوجه شده اند كه درگيري مذاهب اسلامي به نفع رژيم غاصب صهيونيستي است و بر همين اساس با راه اندازي گروه‌هاي تكفيري از يك طرف و ايجاد رسانه‌هاي به ظاهر اسلامي و حتي شيعي برا ي دامن زدن به اختلافات از طرف ديگر به دنبال درگير كردن مسلمان‌ها با يكديگر هستند. اين توطئه خطرناك مدتي است رقم خورده است. دشمنان اسلام از وقتي احساس كردند كه انقلاب اسلامي ايران فراگير شده و كشورهاي ديگر را تحت تاثير خود قرار داده است و بيداري اسلامي هم بوجود آمده، به اين توطئه دامن زدند.
امير الحاج جمهوري اسلامي ايران، جنايات تكفيرها را مايه شرمندگي بشريت دانست وگفت: كارهايي كه تكفيري‌ها در اين چند سال انجام دادند نه تنها باعث شرمندگي جوامع اسلامي است بلكه كل بشريت را شرمنده كرده است. قتل نفس، كشتن انسان‌هاي بي گناه در معرض ديد مردم دنيا صورت مي‌گيرد و جهان غرب هيچ واكنشي نسبت به آن انجام نمي‌دهد. صحنه هايي كه در پاكستان، افغانستان سوريه، عراق، لبنان و… روي مي‌دهد بسيار دلخراش است.
وي به برخي از نمونه‌هاي اعمال غير انساني و ضد ديني تكفيري‌ها اشاره كردو گفت: در منطقه پاراچنار راه اتوبوسي را سد مي‌كنند اين اتوبوس كه مسافرانش شيعه بودند به آتش كشيده مي‌شود. در عراق در ماه رمضان امسال بد‌ترين شرايط رابراي مردم عراق ايجاد كردند در مساجد و بازار‌ها در محل‌هاي رفت وآمد مردم بمب گذاري مي‌كنند وبهانه آنها اين است كه شيعه مسلمان نيست و بايد كشته شود در حاليكه اين‌ها هرگز در برابر اسرائيل و آمريكا وانديشه‌هاي خرافي و ضد ديني كه در دنيا موجود است هيچ گونه موضع گيري نمي‌كنند. اين مساله نشان مي‌دهد كه اين يك توطئه استكباري است كه از جهل و ناداني عده اي براي بد نام كردن اسلام استفاده مي‌كنند.
وي افزود: تكفيري هادر سوريه با شعار الله اكبر و و لا اله الا الله افراد بي گناه را به قتل مي‌رسانند و كودكان خردسالي را در مقابل ديدگان پدر و مادر شان سر مي‌برند و از جنايات خود فيلم مي‌گيرند و بر روي اينترنت قرار مي‌دهند و سازمان‌هاي حقوق بشر هم در برابر چنين قساوتهايي دم بر نمي‌آورند. در بحرين فيلمي منتشر شده است كه يك جوان شيعه قرآني را روي دست گرفته و در برابر ماموران ايستاده تا بگويد ما پيرو قرآن هستيم ولي با تير به سمت او شليك مي‌كنند و قرآن را سوراخ و پاره مي‌كند آيا مي‌توان گفت چنين كساني مسلمانند ويا اعتقاد به اسلام دارند؟
نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت به مناسبت ميلاد خجسته هشتمين خورشيد ولايت و امامت به روايتي از ايشان اشار ه كرد كه مي‌فرمايند: عده اي رواياتي را جعل كرده و در باره ما غلو مي‌كنندو دشمنان با استناد به آنها به اين خرافه دامن مي‌زنند كه شيعيان، اهل بيت راخدا مي‌دانند ومقامشان را تا اين حد بالا مي‌برند. عده اي هم رواياتي را جعل مي‌كنند و مقام و منزلت ما را از آن جايگاهي كه دارد پايين‌تر براي مردم معرفي مي‌كنند. دسته سوم رواياتي را جعل مي‌كنند و در باره مخالفان ما بد گويي كرده و دشمني‌ها را تشديد مي‌كنندو بعد مي‌فرمايد: آن هنگام كه ديگران روايات غلو آميز را در باره ائمه مي‌شنوند شيعيان را كافر قلمداد مي‌كنند و مي‌گويند اين‌ها قائل به ربوبيت ائمه هستند و كافرند. وقتي هم كه شان و جايگاه ما را پايين مي‌آورند آن را قبول مي‌كنند و آن دسته از رواياتي كه دشمنان ما را صريح و روشن مورد هجمه قرار داده نتيجه اش اين مي‌شود كه انها هم نسبت به ما بد گويي كنند. بعد امام به آيه شريفه قرآن استدلال مي‌كنند كه مي‌فرمايد" حتي به مشركان و كساني كه به خدا اعتقادي ندارند دشنام ندهيد چرا كه حرمت‌ها شكسته مي‌شود و انها نيز به شما اهانت مي‌كنند و اين منطق اسلام و دين است.
نماينده ولي فقيه در امور حج وزيارت وحدت را شعار قرآن و يكي از بركات حج دانست و اين سئوال را مطرح كرد: در چنين شرايط خطرناكي كه ايجاد شده است چه بايد كرد؟ از يك طرف جنايات بسياري در حال انجام است و از سوي ديگر بوق‌هاي تبليغاتي نيز در تمام دنيا عليه شيعه تبليغ مي‌كنند. امريكا و انگليس شبكه‌هاي ماهواره اي شيعي راه انداخته اند و صريحا به مقدسات اهل سنت توهين مي‌كنند و اين‌ها حجتي مي‌شود براي فريب افراد جاهل. لذا مي‌بينيم از چچن و برخي ديگر از كشورهاي اروپايي تروريست به سوريه وارد مي‌كنند و جناياتي را مرتكب مي‌گردند كه سبب شرمساري است. اين‌ها اسلام را به گونه اي به جهانيان معرفي كرده اند كه مقصود دشمنان اسلام و استكبار است.
وي افزود: تكفيري‌ها مسائلي مانند جهاد نكاح را مطرح كرده اند. آنان حرمتي كه اسلام براي زن مسلمان قائل بود را با اين گونه رفتارها شكستند. آيا از اين اسلام مي‌شود دفاع كرد؟ اسلامي كه سر مي‌برد و بنزين بر روي افراد مي‌ريزد و به آتش مي‌كشد و بچه‌هاي خردسال را مقابل ديدگان پدر و مادر سر مي‌برد به هيچ وجه قابل دفاع نيست. اسلام را به اين ترتيب بد نام كرده اند.
سرپرست حجاج ايراني منطق تشيع را منطق قوي و سازگار دانست و گفت: منطق مكتب اهل بيت اين است كه تمدن را به بشريت ارمغان مي‌دهد و به دنبال رفاه اجتماعي و توسعه علمي و فضليت در جامعه است. دشمنان براي ضربه زدن به شيعه در جهان اسلام شيعه هراسي را براه انداخته اند و در دنيا به دنبال توسعه اسلام هراسي هستند.
امير الحاج ايران اضافه كرد: سه محور اساسي تكيه بر مشتركات و پرهيز از ورود به اختلافات و عدم اهانت به ديگران و پرهيز از تكفير و نسبت دادن شرك به ديگران مي‌تواند به ما كمك كند كه در برابر توطئه دشمنان بايستيم.
وي در تشريح مباني فتوايي سه محور اساسي مطرح شده گفت: اخيرا استفتائي كه از مراجع معظم تقليد كرده ام. اين بزرگواراني كه حافظ اسلام و تشيع هستند پاسخ هايي را بيان نموده اند كه اين پاسخ‌ها براي مردم ما بسيار مهم است و بايد رعايت شود. مقام معظم رهبري فرموده اند: اعمال جاهلانه برخي از عوام شيعه و اهل سنت در اهانت به مقدسات طرف مقابل هم خلاف قانون است و هم خلاف شرع و حرام شرعي است ".
آيت الله مكارم شيرازي در پاسخي كه داده اند مي‌فرمايند: ما مكرر گفته ايم وحدت ميان مسلمانان و تقريب بين مذاهب اسلامي از مهم‌ترين امور در شرايط كنوني و در همه زمان‌ها است. اهانت كردن به مقدسات ديگران شرعا جايز نيست.
آيت العظمي صافي گلپايگاني فرمودند" هر كس كه به وحدانيت خداوند تبارك و تعالي و رسالت خاتم الانبياء محمد (ص) شهادت داده است مسلمان است و زندگي، مال و آبروي او مورد احترام است و روا نيست برا ي هيچ انسان مسلماني كه به مقدسات ديني اهانت كند.
آيت الله العظمي سيستاني مرقوم فرمودند: اهل سنت در نزد شيعه مسلمانند و همه احكام اسلامي بر آنها جاري مي‌شود. خون مال و آبرويشان محترم است. غير از نواصب و خوارج.
وي افزود: از محضر آيت الله العظمي خراساني استفتاء شده كه ما در جايي با اهل سنت زندگي مي‌كنيم كه وهابي‌هاي تكفيري هم در آنجا هستند و ما را كافر و مشرك مي‌دانند وظيفه شرعي ما در مقابل اين گروه چيست؟ ايشان در پاسخ مرقوم فرمودند «كه شما وظيفه داريد كه با اين‌ها معاشرت صحيح داشته باشيد. اگر آنها بر شما بد كردند واجب است بر شما كه از مسير عدل و حق منحرف نشويد اگر يكي از اين‌ها مريض شد به عيادتش برويد اگر از دنيا رفت به تشييع جنازه اش برويد. اگر به شما احتياج پيدا كرد احتياج او را برآورده كنيد.»
نماينده ولي فقيه افزود: اين امر نشان از فرهنگ غني تشيع دارد. مرحوم آيت الله مدني تبريزي نيز مي‌گويد: اسلام اهانت به مقدسات هيچ ديني بويژه مذاهب اسلامي را جايز نمي‌داند و هر عملي كه منجر به اختلاف ميان امت اسلامي شود و موجب ضرر و زيان مالي و جاني به مسلمانان گردد حرام و مخالف با شرع مقدس است.
حضرت آيت الله جوادي آملي در پيام خود براي حجاج سال ۹۲ مرقوم داشتند: از بهترين آداب عمومي و مردمي حفظ كرامت انساني و پرهيز از اهانت به مقدسات و نحله‌هاي گوناگون است. سب صحابه و اهانت به مقدسات شيعه و سني توهين و تحقير ظالمانه نسبت به باورهاي هر كدام از دو گروه حرام و ايجاد اختلاف و روشن كردن آتش تفرقه و شقاق و تهديد و هدم اساس امت اسلامي، گناهي است بزرگ كه همگان بويژه حاجيان محترم و معتمران معزز بايد جداً از آن اجتناب كنند
نماينده ولي فقيه در امور حج وزيارت در نتيجه گيري از سخنان خود خطاب به نمازگزاران تهراني گفت: نه فقط حاجيان در حج بلكه شما مردم متدين و بزرگوار هم از نظرمباني شرعي و هم از نظر فتاوا ملزم هستيد به حفظ و حراست از وحدت امت اسلامي و پرهيز از اختلاف و تفرقه و دوري از اهانت به ساير مذاهب و اديان.
وي افزود: شيعه فحاش نيست. اين‌ها متن روايات ما است. شيعه منطق و استدلال دارد و بحث‌هاي شيعه و سني در محافل علمي و در دانشگاهها قابل طرح است اما بايد جامعه را حراست كنيم تا بتوانيم از اين فتنه تكفيري‌ها عبور كنيم و جامعه را به سوي تمدن اسلامي حركت دهيم.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران