رونمایی از دانشنامه حج و حرمین در محضر رهبر انقلاب رونمایی از دانشنامه حج و حرمین در محضر رهبر انقلاب رونمایی از دانشنامه حج و حرمین در محضر رهبر انقلاب بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
رونمایی از دانشنامه حج و حرمین در محضر رهبر انقلاب رونمایی از دانشنامه حج و حرمین در محضر رهبر انقلاب رونمایی از دانشنامه حج و حرمین در محضر رهبر انقلاب رونمایی از دانشنامه حج و حرمین در محضر رهبر انقلاب رونمایی از دانشنامه حج و حرمین در محضر رهبر انقلاب

رونمایی از دانشنامه حج و حرمین در محضر رهبر انقلاب

رییس پژوهشکده حج وزیارت از رونمایی دانشنامه جامع و بزرگ حج و حرمین شریفین در محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی خبر داد و اظهار داشت: تاکنون ۵ جلد از دانشنامه بزرگ حج و حرمین شریفین منتشر شده و ظرف ۵ سال آینده، این تعداد به ۱۸ تا ۲۰ جلد می‌رسد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، حجت‌الاسلام والمسلمين سيدمهدي عليزاده موسوي، رييس ‍پژوهشكده حج وزيارت، امروز در جمع اصحاب رسانه و مطبوعات به اراپه گزارشي از فعاليت‌هاي اين مجموعه علمي پرداخت و از رونمايي دانشنامه جامع و بزرگ حج و حرمين شريفين در محضر رهبر معظم انقلاب اسلامي خبر داد.
وي گفت: ضرورت نگاه تخصصي و علمي به حج و زيارت موجب شد، تدوين مداخل اصلي اين حوزه، در قالب دانشنامه حج و حرمين شريفين در دستور كار قرار گيرد.
حجت‌الاسلام عليزاده موسوي با بيان اين كه ۵ جلد از دانشنامه بزرگ حج و حرمين شريفين، چند روز پيش در ديدار كارگزاران حج با مقام معظم رهبري رونمايي شد و پيش بيني مي‌كنيم كه جلد ششم آن نيز تا پايان سال آماده و منتشر شود، ادامه داد: در دوره اي كه به عصر انفجار اطلاعات معروف است، تدوين چنين دايرة المعارف عظيمي در قالب حدود ۳ هزار مدخل و موضوع، بسياري ضروري بود.
اين محقق و پژوهشگر حوزوي اضافه كرد: اين پروژه از سوي پژوهشكده حج و زيارت از سال ۸۷ شروع شد و انشاءالله ظرف ۵، ۶ سال آينده در قالب ۱۸ تا ۲۰ جلد آماده و عرضه مي‌شود.
وي در ادامه به بيان ويژگي‌هاي دانشنامه حج و حرمين شريفين پرداخت و افزود: برخورداري از نظام الفبايي بر اساس زبان فارسي، بهره گيري از متخصصان و صاحب نظران هر موضوع، استفاده از منابع متقن و دست اول، برخورداري از نثر معيار و استانداردهاي شناخته شده در حوزه دايره المعارف نويسي و… از جمله اين ويژگي هاست.
حجت الاسلام عليزاده موسوي يادآور شد: در اين دانشنامه به موضوعاتي چون مناسك، اسرار و معارف، حج گزاري كشورهاي اسلامي، كتاب شناسي و نيز آداب و رسوم اجتماعي پرداخته شده است؛ البته در حوزه مناسك حج، نگاه تقريبي را ملاك كار قرار داده ايم.
وي خاطرنشان كرد: ۵ گروه علمي شامل تاريخ و اعلام، جغرافياي تاريخي، فقه، مطالعات اجتماعي و كتاب شناسي در اين كلان پروژه در حال فعاليت هستند، همچنين حدود يك صد تن از پژوهشگران حوزه در زمينه تاليف مقالات، ارزيابي و آماده سازي دانشنامه با ما همكاري دارند.
حجت‌الاسلام عليزاده موسو گفت: با توجه به اين كه اين اثر عظيم در راستاي تقريب بين مذاهب، نقش بسيار مهم و موثري ايفا مي‌كند، لذا اميدواريم كه در آينده بتوانيم به زبان‌هاي مختلف آن را منتشر كنيم.




نظرات کاربران