حج به مثابه فرهنگ ارائه شود حج به مثابه فرهنگ ارائه شود حج به مثابه فرهنگ ارائه شود بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
حج به مثابه فرهنگ ارائه شود حج به مثابه فرهنگ ارائه شود حج به مثابه فرهنگ ارائه شود حج به مثابه فرهنگ ارائه شود حج به مثابه فرهنگ ارائه شود

حج به مثابه فرهنگ ارائه شود

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور خواستار توجه جدی ائمه جمعه و مبلغین و مبلغات به مقوله حج شد و گفت: باید حج مانند محرم و عاشورا به صورت فرهنگ ارائه شود.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، حجت‌الاسلام سيدرضا تقوي در همايش مرزبانان، ائمه جماعات، مبلغين و مبلغات اظهار داشت: متأسفانه در شرايط فعلي نمي‌توان به خوبي از مناسك حج بهره برد و حج ابراهيمي را آنگونه كه مورد نظر اسلام است به جا آورد.
وي ادامه داد: همين اندازه كه مسلمانان در كشورهاي مختلف در اين ايام گرد خانه خدا طواف مي‌كنند و يكجا جمع مي‌شوند نيز غنيمت است و بايد حداكثر بهره‌برداري را از اين فريضه داشت.
اين مسئول با اشاره به اينكه بهره‌برداري از مناسك حج و اين فريضه سفارش شده الهي در دوبخش بايد صورت گيرد افزود: بخشي از معنويات سفر حج مربوط به امت اسلامي در سطح بين‌الملل است و بخشي از آن مربوط به درون كشورهاي اسلامي است كه ضرورت دارد بيشتر مورد توجه قرار گيرد.
وي با بيان اينكه توجه به مقولي دروني حج به عهده مسئولان و ائمه جمعه در كشورها است، تريح كرد: به هر شكل و روشي كه هست بايد مردم را با حج و ويژگي‌ها و معنويات اين سفر آشنا كرد و در راستاي تقويت فرهنگ ديني و اسلامي بهره برد.
تقوي اضافه كرد: وظيفه فرهنگ‌سازي از حج در راستاي تقويت مباني اسلامي تنها به عهده مسئولان نيست؛ بلكه رسانه‌ها با كمك مسئولان و ائمه جمعه بايد در اين راه گام بردارند.
وي با بيان اينكه برنامه‌ريزي‌هاي لازم در اين حوزه صورت گرفته است، عنوان كرد: از كشورهاي مختلف بيش از ده‌ها هزار حاجي راهي اين سفر مي‌شوند كه حركتي گسترده و عظيم براي فرهنگ‌سازي است.
اين مسئول با تأكيد بر گسترش ارزش‌هاي ديني و معنوي فريضه الهي در سفر به مكه مكرمه و مدينه منوره، متذكر شد: مبلغان همانگونه كه از محرم و عاشورا استفاده مي‌كنند بايد از اين فرصت هم بهره لازم را ببرند و فرهنگ‌سازي كنند.
وي اضافه كرد: معارف ديني و اهل بيت تنها در محرم و عاشورا خلاصه نمي‌شود؛ بلكه از هر فرصتي بايد براي معرفي معارف ديني و اهل بيت اسمت و طهارت (ع) بهره برد.
رئيس شوراي سياست‌گذاري ائمه جمعه كشور افزود: سوژه دين فقط كربلا و روز عاشورا و دهه نخست محرم نيست؛ بلكه سوژه‌هاي زيادي مانند سفر حج، دهه كرامت، ميلاد امامان و پيامبران و… است كه بايد مورد استناد قرار بگيرد.
وي تصريح كرد: كربلا و عاشورا فصل ديگري از دين است اما همانگونه كه براي اين موضوع برنامه‌ريزي شد و به صورت فرهنگ ارائه شده است فريضه حج الهي نيز بايد به صورت فرهنگ ارائه شود.
تقوي خواستار توجه جدي مسئولان در اين حوزه شد و گفت: مديران فرهنگي در سطح كشور بايد ديدگاه‌هاي خود را تغيير دهند و از فرصت‌ايي كه دين اسلام براتي معرفي و تبيين مباني در اختيار مسلمين قرار داده است بهره ببرند.
وي همچنين خواستار ارائه راه و روش نوين در مسائل فرهنگي شد و با اظهار تاسف از عدم نوآوري در اين زمينه بيان داشت: متاسفانه در اين زمينه تنها بر تكيه به روش و سيره بزرگان اكتفا شده و نديديم نوآوري و ابتكار عمل در حوزه مسائل فرهنگي صورت بگيرد.
اين مسئول اضافه كرد: مسائل فرهنگي تنها حفظ مباحث و روش بزرگان و گذشتگان نيست بلكه بايد با حفظ آن‌ها، روش‌هاي نوين و جديدي ارائه شود.
رئيس شوراي سياست‌گذاري ائمه جمعه كشور، روش و سيره گذشتگان را سرمايه‌هاي معنوي برشمرد و افزود: اگر اين سرمايه‌ها را توسعه ندهيم كاري انجام نشده و تنها از سرمايه مصرف كرده‌ايم كه پس از مدتي اين سرمايه نيز از بين خواهد رفت.


| شناسه مطلب: 40047




نماز جمعه معارف حج



مطالب مرتبط

نظرات کاربران