چه کارهایی ثوابش از حج بیشتر است؟ چه کارهایی ثوابش از حج بیشتر است؟ چه کارهایی ثوابش از حج بیشتر است؟ بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
چه کارهایی ثوابش از حج بیشتر است؟ چه کارهایی ثوابش از حج بیشتر است؟ چه کارهایی ثوابش از حج بیشتر است؟ چه کارهایی ثوابش از حج بیشتر است؟ چه کارهایی ثوابش از حج بیشتر است؟

چه کارهایی ثوابش از حج بیشتر است؟

مدیر پژوهشکده حج و زیارت با تأکید بر جایگاه عبادی حج تمتع، به بیان اموری پرداخت که انجام آنها ثوابی برابر با یک و یا چندین حج تمتع دارد و گفت: حضرت رسول (ص) فرموده‌اند: هر نگاه محبت‌آمیز فرزند نیکوکار به پدر و مادر ثواب یک حج تمتع دارد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج به نقل از ايكنا، حجت‌الاسلام والمسلمين سيدمهدي عليزاده‌موسوي، مدير پژوهشكده حج و زيارت با اشاره به اهميت انجام فريضه حج براي كسي كه به استطاعت رسيده و حج بر او واجب شده، گفت: كسي كه حج بر او واجب شده اما به حج نرفته است، در هنگام مرگ مانند يك يهودي يا نصراني از دنيا خواهد رفت.
وي ادامه داد: حج به عنوان يك تكليف شرعي همانند نماز بايد مورد توجه باشد و حتي در روايات مطرح شده است كه اگر حج تعطيل و يا خلوت شد حاكم اسلامي بايد پولي را به افراد بدهد تا در مناسك حج شركت كنند.
حجت‌الاسلام عليزاده‌موسوي در پاسخ به اين سؤال كه افرادي كه حج بر آنها واجب نيست آيا مي‌توانند اعمالي انجام دهند كه ثواب حج را برايشان به ارمغان بياورد؟ گفت: در معارف اسلامي اعمال و اموري مطرح شده كه انجام آنها ثوابي برابر با يك و يا حتي چندين حج مقبول دارد.
زيارت امام رضا (ع) برابر با حج است
وي زيارت امام رضا (ع) را يكي از اين اعمال دانست و گفت: در مورد زيارت امام رضا (ع) عنوان شده است كه كسي كه به زيارت امام رضا (ع) مشرف شود مانند كسي است كه به حج مشرف شده است و يا كسي كه در مسجد قبا نماز بخواند ثواب عمره مقبوله را دارد.
مدير پژوهشكده حج و زيارت با تأكيد بر اينكه حج يك صورت و سيرت دارد و هر كسي به حج رفت به اين معني نيست كه حاجي واقعي شده است، گفت: در اشعار شعرا هم آمده است كه «كعبه آن سنگ نشان است كه ره گم نشود / حاجي احرام دگر بند ببين يار كجاست»؛ و يا «به طواف كعبه رفتم به حرم رهم نداند / كه تو در برون چه كردي كه درون خانه آيي».
وي با اشاره به اينكه كسي كه در شهر خود باشد و اعمال نيك انجام دهد شكي نيست كه مي‌تواند ثواب اعمال حجاج را ببرد، به بيان اعمالي پرداخت كه ثواب حج براي فرد به ارمغان مي‌آورد و گفت: از حضرت رسول (ص) نقل شده است كه هر فرزند نيكوكاري كه به پدر و مادرش با رحمت و عطوفت نگاه كند در برابر هر نگاه ثواب يك حج مقبول خداوند برايش منظور مي‌كند؛ مردم سؤال كردند يا رسول‌الله اگر اينگونه باشد فرزند نيكوكار روزي صدها بار مي‌تواند با محبت به پدر و مادر نگاه كند، كه پيامبر (ص) فرمودند هر بار نگاه برابر يك حج مقبول است.
حجت‌الاسلام عليزاده‌موسوي ادامه داد: امام صادق (ع) نيز در باب نياز مومن فرمود‌ه‌اند: «برآوردن حاجت مومن برتر از ۱۰۰ هزار حج مقبول است با همه آدابش». علم‌آموزي نيز ثوابي در حد حج دارد چرا كه در احاديث ائمه (ع) آمده است كه فرموده‌اند: هر علمي را كه انسان از محضر علما و ائمه ياد بگيرد هر حرفش ثواب حج مقبول دارد.
بازداشتن مومن از حرام ثواب ۷۰ حج مقبول دارد
وي ادامه داد: در روايات حضرت رسول (ص) نيز آمده است: «گاه شما مي‌بينيد مومني به يك كار حرام وادار مي‌شود، كسي كه مومني را از حرام باز بدارد، برابر ۷۰ حج مقبول ثواب مي‌برد».
مدير پژوهشكده حج و زيارت در نتيجه‌گيري از سخنان خود، گفت: با توجه به اين موارد مشاهده مي‌كنيم كه اگر انسان اعمال خود را خدايي كرده به پدر و مادر محبت كند، در راستاي امر به معروف و نهي از منكر تلاش كند، به دنبال علم‌آموزي باشد و علم دين را بياموزد، به برادران مومن خود كمك كند و يا به زيارت امام رضا (ع) برود، تمام اين موارد گاهي با يك، ۷۰، هزار، ۱۰ هزار و… دفعه حج مقبول برابري دارد.
وي در پايان تصريح كرد: اگر انسان نتواند به صورت حضوري در حج شركت كند تمام اين موارد مي‌تواند انسان را از ثواب حج بهره‌مند كند. البته وقتي گفته مي‌‌شود عملي ثواب حج دارد، فرد نمي‌تواند بگويد با نگاه محبت‌آميز به پدر و مادر حج از من ساقط شده است، بلكه بحث حج به عنوان يك فريضه در جايگاه خود باقي است اما ثواب آن برابر با برخي از اعمال است.




نظرات کاربران