بررسی«حرکت تاریخی امام حسین از مدینه تا کربلا» بررسی«حرکت تاریخی امام حسین از مدینه تا کربلا» بررسی«حرکت تاریخی امام حسین از مدینه تا کربلا» بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
بررسی«حرکت تاریخی امام حسین از مدینه تا کربلا» بررسی«حرکت تاریخی امام حسین از مدینه تا کربلا» بررسی«حرکت تاریخی امام حسین از مدینه تا کربلا» بررسی«حرکت تاریخی امام حسین از مدینه تا کربلا» بررسی«حرکت تاریخی امام حسین از مدینه تا کربلا»

بررسی«حرکت تاریخی امام حسین از مدینه تا کربلا»

در آستانه محرم الحرام، گروه سیره معصومین پژوهشکده تاریخ اسلام از سلسله نشست‌های بازخوانی سیره چهارده معصوم (ع) نشستی با عنوان «حرکت تاریخی امام حسین (ع) از مدینه تا کربلا» با حضور دکتر پروین‌دخت اوحدی حائری برگزار می‌کند.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، فلسفه قيام ابي عبدالله الحسين (ع) را در سخنان آن حضرت، در آغاز حركت از مدينه و موضع‌گيري‌هاي ايشان در برابر حوادثي كه در منزلگاه‌هاي ميان راه روي داده است، مي‌توان يافت.
چون معاويه در سال ۶۰ هجري قمري مرد، يزيد به والي مدينه دستور داد تا از امام حسين بيعت بگيرد. وقتي وليد بن عقبه، والي مدينه از امام خواست با يزيد بيعت كند، امام يك شب مهلت خواست و در شب بعد امام همراه اهل بيت خود به سوي مكه روانه گرديد. گفتني است امام مسير اصلي مكه را در پيش گرفت و چون گفتند كه از بيراهه برويم نپذيرفت.
سوم شعبان سال۶۰ه‍ق، امام به مكه رسيدند. و چون خبر مرگ معاويه به اهل كوفه رسيد و دانستند كه امام از بيعت با يزيد امتناع فرموده، همه در خانه سليمان بن صرد خزاعي جمع شده و به امام نامه نوشتند كه به كوفه بيايد و رهبري آنان را به دست گيرد.
چون نامه‌ها و پيك‌هاي كوفيان زياده از حد گرديد. امام مسلم بن عقيل، پسر عموي خود را بعنوان نماينده به كوفه فرستاد و هنگامي كه مسلم به كوفه رسيد و اجتماع مردم را ديد و همگي به او دست بيعت دادند. او به امام پيغام داد كه به سوي كوفه حركت كند.
امام حسين (ع) هشتم ذي الحجه پيش از مراسم حج از مكه خارج شد. چون امام به منطقة حاجر مي‌رسد قيس بن مسهّر را براي بررسي اوضاع به كوفه گسيل مي‌كنند. اما وقتي سپاه كوچك اما با عظمت امام به منطقه ثعلبيه مي‌رسد. عده اي خبر شهادت مسلم بن عقيل را به ايشان مي‌دهند.
بررسي حركت امام حسين از مدينه تا كربلا، موضوع اين نشست است. اين نشست، با حضور خانم دكتر پروين‌دخت اوحدي حائري روز يكشنبه ۱۲ آبان ماه، از ساعت ۱۶ تا ۱۸ در محل پژوهشكده تاريخ اسلام برگزار خواهد شد.
پژوهشكده تاريخ اسلام در خيابان توانير، خيابان رستگاران، كوچه شهروز شرقي، پلاك۹ واقع است.




نظرات کاربران