اینجا شهر مسجدهاست+تصاویر اینجا شهر مسجدهاست+تصاویر اینجا شهر مسجدهاست+تصاویر بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
اینجا شهر مسجدهاست+تصاویر اینجا شهر مسجدهاست+تصاویر اینجا شهر مسجدهاست+تصاویر اینجا شهر مسجدهاست+تصاویر اینجا شهر مسجدهاست+تصاویر

اینجا شهر مسجدهاست+تصاویر

‏ دمشق به «مدینه المساجد» معروف است و وجود صدها معبد و مسجد زیبا‏ و باستانی در این شهر کهن یاد پیامبران و اولیای الهی را در اذهان زنده‏ می‌کند که در صدر آنها مسجد جامع اموی است.

به گزارش گروه دين و انديشه پايگاه اطلاع رساني حج، ‏ دمشق به «مدينه المساجد» معروف است و وجود صدها معبد و مسجد زيبا‏ و باستاني در اين شهر كهن ياد پيامبران و اولياي الهي را در اذهان زنده‏ مي‌كند كه در صدر آنها مسجد جامع اموي است.
‏ «جامع اموي» در دمشق جلوه اي بي نظير از تمدن و معماري اسلاميست كه با‏ بنياني ديرينه، دگرگوني اديان و مذاهب را در طول تاريخ بيان مي‌كند.
‏ اين مسجد در چهارهزار سال پيش معبد آتش پرستان و حدود هزار سال معبد‏ قبيله «حدد» بوده است و در طول چند قرن تسلط مصريها براين سرزمين به معبد‏ خدايان «رامون و آمون» تبديل شد و سپس يونانيان با تصرف اين سرزمين در‏ عصر هلني تا ميلاد حضرت مسيح آن را معبد خود قرار دادند.
‏ پس از يونانيها، رومي‌ها با تسلط به اين سرزمين، اين معبد را توسعه داده‏ و آن را محل عبادت خداي خويش «ژوپيتر» قرار دادند.
‏ با گسترش مسيحيت در جهان به ويژه در شام، قسمت كوچكي از معبد ژوپيتر به‏ «كنيسه قديس يوحنا» يا «ماري يوحنا» تبديل شد و سرانجام در سال ۱۴ هجري‏ با فتح دمشق توسط مسلمانان اين معبد به مسجد تبديل شد.
‏ بعدها حاكم وقت «وليدابن عبدالملك» كه علاقه فراواني به ساختن مساجد و‏ بناهاي مذهبي داشت براي توسعه اين مسجد كوشيد.
‏ ‏ «مسجد جامع اموي» يكي از شگفتيهاي هنرمعماري اسلامي و رومي است زيرا در‏ ساخت آن ۱۲ هزار نفر از معماران و مهندسان رومي شركت داشتند.
‏ عمليات بناي اين مسجد از سال ۸۶ هجري آغاز و بهترين زينتها و سنگها‏ براي تزيين آن بكار رفت (ابن معلي هزينه ساخت آنرا ۰۰۰/۸۰۰/۲۲ دينار‏ عنوان كرده است).
‏ برفراز شبستان اين مسجد گنبدي به نام عقاب ساخته شد و ستونهاي زير آن‏ را با طلا و جواهر و پوششهاي حرير مزين كردند و محراب مسجد را با جواهر، ‏ قنديلهاي طلا، نقره با معرقهاي زيبا و زنجيرهاي طلا آراستند.
‏ بعد از فوت وليدبن عبدالملك، «سليمان بن عبدالملك» بناي اين مسجد را‏ به پايان رساند و در طول قرون مختلف با آتش سوزيهايي كه در آن رخ داد، ‏ تعميرات و توسعه هايي نيز در آن انجام گرفته است.
‏ * گنبدهاي جامع اموي *
‏ در صحن اموي سه گنبد كوچك وجود دارد كه عبارتند از: «قبه المال»، محل‏ نگهداري اموال و ذخايربوده است.
‏ «قبه الغواره» كه به «صخره قربان» مشهوراست زيرا حضرت هابيل (ع) قرباني‏ خويش را كه گوسفندي بود براين صخره قرار داد و مورد قبول حق قرار گرفت.
‏ «قبه الساعات» در قرن پنجم هجري ساخته شده و محل استقرار ساعت مسجد بوده‏ است.
‏ همچنين «قبه السر يا عقاب» يكي از بزرگترين بناهاي فوقاني مسجد اموي‏ است كه با سه گنبد ديكر شكل يك عقاب را تشكيل مي‌دهند.
‏ * درهاي اصلي مسجد *
‏ از هنگام بناي مسجد اموي براي ورود و خروج در چهار سمت آن درهايي قرار‏ داده شده كه عبارتند از:
‏ «باب الزياده» كه به قصر الخضراي معاويه باز مي‌شد.
‏ «باب الساعات» يا باب الزياده، يكي از ابواب اصلي جامع اموي در شرق‏ مسجد واقع است، اين ساعت در زمان عادل نورالدين محمود زنگي نصب شده و‏ سازنده آن رضوان خراساني مي‌باشد و هم اكنون در وسط صحن جامع اموي قرار‏ دارد كه مورد استفاده نيست.
‏ «باب جيرون» كه باب الكلاسه، باب الساعه و باب البادين نيز گفته مي‌شود و‏ در كنار «راس الحسين (ع) »قراردارد.
‏ «باب الناطقين» در شمال مسجد بوده و به باب الفراديس و باب العماره نيز‏ معروف است و در كنار ديوار خارجي اين در، مدرسه سميساطيه و خانه عمربن‏ عبدالعزيز قرار داشته كه اكنون به مهد درسهاي شرعيه تبديل شده است.
‏ در زمان بني اميه اين چهار دروازه به نامهاي «المشكيه» (دروازه اي كه‏ سر مطهر امام حسين(ع) را از آنجا عبور داده بودند و بوي خوش مي‌داد)، «باب‏ العماره» (محل ورود حضرت زينب(س) واسراي كربلا)، «باب الخلفا» (در ورودي‏ خلفاي اموي به داخل مسجد) و «باب الساعه» يكي از ابواب اصلي جامع اموي‏ بوده، خوانده مي‌شد.
‏ * ماذنه‌ها و مناره‌هاي جامع اموي *
‏ اين مسجد داراي ۳ ماذنه بزرگ است:
‏ «مناره شرقي» يا «مناره البيضاء» كه به مناره حضرت عيسي (ع) معروف‏ است و مي‌گويند در آخرالزمان آن حضرت به اين مناره فرود مي‌آيد.
‏ گفته مي‌شود سنگي در اين ماذنه بوده كه مي‌پنداشتند قطعه اي از همان سنگي‏ است كه موسي با عصاي خود برآن زد و ۱۲ چشمه از آن جاري شد (نعيمي تاريخ‏ نويس مشهور در قرن ۹ هجري كتيبه اي يوناني به تاريخ ۲۲۴ قبل از ميلاد بر روي‏ ماذنه شرقي مشاهده كرده است).
‏ «مناره شمالي» يا «مناره العروس» در زمانهاي قديم مردم در هنگام اجراي‏ مراسم عروسي و جشنها با نصب چراغ و آويزان كردن پارچه‌هاي رنگارگ آنرا‏ تزيين كرده و معتقد بودند كه باعث بركت مي‌شود.
‏ «مناره غربي» يا «مناره آقاباي» كه به ماذنه آقاباي معروف است كه محل‏ تدريس امام محمد غزالي/غزاليه/ در زير اين ماذنه بوده است. ‏ ‏ * آثار و مقام انبيا در جامع اموي *
‏ از آثار و مقام انبيا در مسجد جامع اموي، «قبر و مقام حضرت هود (ع) » در‏ ديوار جنوبي قبله شبستان مسجد قراردارد. ‏ ‏ * مقام حضرت خضر*
‏ مي‌گويند حضرت خضر نبي (ع) درمسجد اموي همواره نماز مي‌گزارد و مكان نماز‏ وي در سمت جنوب شرقي قبله نزديك محراب اصلي مسجد و و به موازات مقام حضرت‏ هود است.
‏ «مكان نزول حضرت عيسي/ ع/» دركنار مناره شرقي جامع اموي است. ‏ ‏ * محل دفن سر حضرت يحيي/ ع/ *
‏ فرزند زكرياي نبي از دوران جواني بسيار با تقوي بود وهمواره در مسجد‏ الاقصي به عبادت و رياضت مشعول بود و به هنگام بعثت حضرت عيسي (ع) نبوت‏ وي را شهادت داد و در همين دوران بود كه بدليل مخالفت با اعمال مفسدانه‏ پادشاه بني اسراييل به دستور آن شاه ظالم سر از بدن او جدا كردند.
‏ سر مطهر آنحضرت در مسجد جامع اموي دفن است و پيكرمطهر او در مسجد «دلم» ‏ در يكي از نواحي دمشق بنام زبداني قرار گرفته است. ‏ ‏ * غزاليه * ‏ در كنار مناره غربي مسجد و در گوشه آن شبستان بزرگي است كه امام محمد‏ غزالي در آنجا به تدريس و عبادت مي‌پرداخته كه اين مكان به غزاليه معروف‏ شده است.
‏ * شبستان و محرابهاي چهارگانه *
‏ شبستان اموي از معماري زيبا و شگفت انگيزي برخوردار است و داراي سه در‏ و چهار محراب كه هر يك مخصوص يكي از فرق چهارگانه اهل سنت است.
‏ محراب وسط مخصوص مالكي‌ها (الصحابه)، محرابهاي سمت راست متعلق به‏ حنبلي‌ها و حنفي‌ها و محراب وسط از آن شافعي‌ها است.
‏ * مصحف عثماني *
‏ در گوشه شرقي محراب اصلي مسجد، مخزني است كه صندوق بزرگي داخل آنست و‏ در اين صندوق يكي از قرآن‌هاي عثمان خليفه سوم وجود دارد.
‏ * محل غسل تعميد مسيحيان *
‏ دركنار در ورودي شرقي شبستان چاهي است كه مسيحيان فرزندان خود را در آن‏ غسل مي‌داده اند. ‏ ‏ * مقام راس الحسين (ع) *
‏ سرمطهر سيدالشهدا (ع) را بعد از سه روز آويزان كردن در باب القصر به‏ اطاقي در شمال شرقي مسجد منتقل كردند كه بعدها بقعه اي بياد اين حادثه‏ غم انگيز ساختند كه به «راس الحسين/ ع/» مشهور است. ‏ ‏ * محراب و مقام حضرت امام سجاد (ع) *
‏ " علي بن الحسين (ع) درحال اسارت در مسجد اموي دركنار جايگاه راس الحسين (ع) ‏ به عبادت مي‌پرداخت، براي اين مكان محرابي زيبا از سنگ ساخته و اطراف آن‏ به وسيله پنجره محصور شده است.
‏ * جايگاه نشستن اسراي كربلا *
‏ در مقابل محراب و منبر اصلي مسجد اموي بين دو ستون اصلي مسجد جايگاهيي‏ وجود دارد كه از سنگ و با نرده‌هاي چوبي ساخته شده است، اين مكان به صورت‏ مربع مستطيل به ارتفاع ۴۰ سانتيمتر، مكان نشستن اسراي اهل بيت و جايگاه‏ نماز امام سجاد (ع) بوده است.


| شناسه مطلب: 41767




سوريه دمشق



نظرات کاربران