وفات حذیفة بن یمان فردی که جسدش پس از سیزده قرن سالم بود

امروز بیست و هشتم محرم، مصادف با سالروز وفات حذیفه از بزرگان اصحاب پیامبر (صلى الله علیه وآله) و از خواص اصحاب امیرالمؤمنین (علیه السلام) است.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، حذيفه يكي از هفت نفرى بود كه بر صديقه طاهره حضرت فاطمه زهرا (عليها السلام) نماز خواند.
وي منافقين را مى شناخت، يعني به اذن خداوند متعال قدرتي يافته بود كه مي توانست منافقين را تشخيص دهد. منافقينى كه پس از غدير توطئه قتل پيامبر (صلى الله عليه وآله) را چيدند و مى خواستند در بازگشت از غدير خم در راه، شتر حضرت را بترسانند تا حضرت به دره سقوط كند و به قتل برسد، كه جبرئيل حضرت را از حيله آنها با خبر نمود.
پيامبر (صلى الله عليه وآله) آن منافقين را به حذيفه معرفى نمود و حذيفه همه را به خاطر سپرد. به همين دليل بود كه غاصبين خلافت بعد از آن واقعه از حذيفه مى ترسيدند كه مبادا آنان را به مردم معرفى كند، لذا حذيفه بر نماز هر كس حاضر نمى شد ديگران مى فهميدند كه ميت منافق بوده است. اين بزرگوار چهل روز پس از خلافت اميرالمؤمنين (عليه السلام) در مدائن از دنيا رحلت نمود. او قبل از رحلت به دو فرزندش صفوان و سعيد وصيت كرد كه هميشه ملازم اميرالمؤمنين (عليه السلام) باشند، آنها هم به وصيت پدر عمل نمودند تا در جنگ صفين به شهادت رسيدند.
هادي الجبوري توليت مقبره سلمان فارسي در گفت و گو با شفقنا گفت: همان طور كه در تاريخ نوشته شده است، حذيفه يكي از بزرگان اصحاب پيامبر(ص) از جانب عمر بن خطاب سال ها والى مدائن بود كه پس از مدتى او را بر كنار و سلمان محمدي يا فارسي را به ولايت اين شهر منصوب كرد و هنگامي كه سلمان رحلت كرد دوباره حذيفه والى مدائن شد و ولايت حذيفه در مدائن باقى بود تا نوبت به ولايت حضرت على(عليه‌السلام) رسيد.
الجبوري افزود: هنگامي كه حذيفه وفات كرد در مكاني در نزديكي سلمان فارسي كه حدود 2 كيلومتر از آن فاصله دارد، دفن شد كه بر رودخانه دجله مشرف بود و در كنار عبدالله بن جابر انصاري قرار داشت.
در سال 1931ميلادي كه آب رودخانه دجله به قبر حذيفه و عبدالله بن جابر انصاري نزديك بود، به همين دليل آيت الله سيد ابوالحسن اصفهاني مرجع تقليد آن زمان نجف اشرف صلاح ديد كه جسد اين دو نفر به نزديك سلمان فارسي انتقال داده شود كه فورا اين انتقال به صورت رسمي و در زمان فيصل اول و با حضور وزيران معروف آن زمان در دولت عراق از قبيل سيد محمد الصدر رييس مجلس اعيان عراق، شيخ جعفر ابوالتمن، شيخ محمد رضا الشبيبي وزير معارف، سيد عبد المهدي و دكتر عادل عبدالمهدي معاون رييس جمهور سابق عراق صورت گرفت.
توليت مقبره سلمان فارسي ادامه داد: در آن زمان و در هنگام انتقال جسد اين دو صحابي بزرگ، معجزه بزرگي رخ داد كه جسدها كاملا سالم و تازه بود و گويا چند لحظه پيش به شهادت رسيده بودند كه در كتاب «علما به عنوان الگو و اسوه» نوشته سيد محمد شيرازي ذكر شده است.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران