گزارشی از کهن‌ترین سفرنامه‌ حج گزارشی از کهن‌ترین سفرنامه‌ حج گزارشی از کهن‌ترین سفرنامه‌ حج بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
گزارشی از کهن‌ترین سفرنامه‌ حج گزارشی از کهن‌ترین سفرنامه‌ حج گزارشی از کهن‌ترین سفرنامه‌ حج گزارشی از کهن‌ترین سفرنامه‌ حج گزارشی از کهن‌ترین سفرنامه‌ حج

گزارشی از کهن‌ترین سفرنامه‌ حج

کهن‌ترین سفرنامه‌ موجود کتاب «ناصر خسرو قبادیانی» است که مملو از آگاهی‌های گران‌بها، از درخشان‌ترین دوره تمدن اسلامی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج وابسته به بعثه مقام معظم رهبری، سفرنامه‌ها گنجينه‌ای از اطلاعات هستند كه از طريق آن‌ها گاه می‌توان به واقعيت‌هايی از وضع اجتماعی، سياسی، اقتصادی ادواری از تاريخ مردم يا منطقه‌ای پی برد كه دست‌يابی به آن‌ها از طريق كتب تاريخی ميسر نيست.

كهن‌ترين سفرنامه‌ موجود كتاب «ناصر خسرو قباديانی» ـ عالم اسماعيلی‌مذهب ـ است كه مملو از آگاهی‌های گران‌بها، از درخشان‌ترين دوره تمدن اسلامی است. نوشته‌های «ابن‌بطوطه» و «ابن جبير» به عنوان سفرنامه‌های شاخص مطرح شده است، در حالی كه در كنار آن‌ها سفرنامه‌های ديگری نيز وجود داشته و دارد كه در آن حد از جامعيت نيست.

image_201010181236329689.jpg

تصویری قدیمی از کوه صفا در مجاورت کعبه معظمه

بخش مهمی از اين سفرنامه‌ها، تجربه‌های سفر و آگاهی‌های جغرافی و تاريخی است كه به قصد راهنمايی مسافران بعدی به نگارش در‌آمده است. در اين سفرنامه‌ها، مسأله عمده، توصيف منازل ميان راه از يك سو و توصيف اماكن مقدس از سوی ديگر است. اجتماع عظيم حج از نژادهای مختلف با زبان‌های متفاوت و نيز مذاهب گوناگون، تازه‌های فراوانی را برای يك سفرنامه‌نويس فراهم می‌كرد. هريك از اين گوناگونی‌ها و تفاوت‌ها سوژه‌ای بود برای نگارش سفرنامه، برخی از دولتمردان قاجاری كه به تبع سفرنامه‌نويسی اروپايی‌ها، به كار نوشتن سفرنامه پرداختند، معمولاً به جز سفر به مكه و مدينه، راهی دمشق، فلسطين، مصر، عثمانی و روسيه و حتی هند و ژاپن می‌شدند و سر جمع كتابی با اطلاعات گسترده ارائه می‌كردند. در اين بخش از سفرنامه‌ها، توصيف زندگی اجتماعی و تمدنی اين جوامع، برای اين افراد بسيار اهميت داشت، به ويژه با توجه به تحولات جديد تمدنی، و در مقايسه وضع ايران با عثمانی، مصر و ساير مناطق، آثار مزبور می‌تواند مأخذی برای بررسی تاريخ نوگرايی در ميان دولتمردان و فرهيختگان ايرانی در عصر قاجار باشد.

 

برای مطالعه بیشتر درباره « سفرنامه های حج » می توانید آثار منتشر شده توسط حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت از جمله موارد ذیل را مطالعه نمایید:

حديث قافله ها

سفرنامه حاج عليخان اعتماد السلطنه

سفرنامه ميرزا داود وزير وظايف

همراه با سپيدجامگان

خاطرات حج

سفرنامه كشميري

سفرنامه حاج لطفعلي خان اعلايي

سفر حج مرحوم آيت الله محمد يزدی اصفهانی

حجگزاری در سال های آغازين انقلاب

سفرنامة منظوم مکه

سفرنامه منظوم حج ( هزار و دويست بيت )

به سوي خدا مي‌رويم

دو سفرنامه حج

مکه از دیدگاه جهانگردان اروپايي

داستان باريافتگان

سفرنامه حجاز

خاطرات عمره دانش آموزي

شنيـدنيهـاي سفـر حج

چگونگي حج گزاري در ديروز و امروز

يادي از سفر پرشكوه حجّ

حاجي نامه

از مدينه تا امّ القراي جهان اسلام

معبد ايمان «مناسك حج در قالب داستان»

دو سفرنامة حج - سفرنامه حج ابوالقاسم مرجاني آئين کلائي و تفصيل سفر مکه معظمه ميرزا محمود خان مدير الدوله


<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

فیلم: سفر حج در زمان قدیم


 


| شناسه مطلب: 4346







نظرات کاربران