ضریح جدید امامین عسکریین در قم رونمایی می‌شود

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات از پایان ساخت ضریح امامین عسکریین (ع) و چهار صندوقچه قبور مطهر این حرم خبر داد و گفت: ضریح مطهر امامین عسکریین (ع) طی مراسمی در شهر قم رونمایی و مورد بازدید مراجع تقلید و مردم قرار می‌گیرد.

به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني حج، حسن پلارك، رئيس ستاد بازسازي عتبات عاليات در گفت‌وگو با خبرنگاران به تشريح اقدامات صورت گرفته اين ستاد در سال ۹۲ و برنامه‌هاي سال ۹۳ پرداخت و از افزايش ۱۰۰ درصدي مشاركت مردمي در ساخت اعتاب مقدسه خبر داد.
وي گفت: رقم جذب مشاركت‌هاي مردمي در سال۹۱ بيش از ۱۵۸ ميليارد تومان بوده است كه در سال ۹۲ به ۳۱۰ ميليارد تومان رسيد و اين افزايش در حالي صورت مي‌گيرد كه به دليل مسائل اقتصادي مردم با مشكلاتي مواجه هستند.
پلارك با اشاره به برگزاري نشست خبري در هتل پارسيان انقلاب گفت: تمام امور ستاد متبرع است و مسئولان اين هتل نيز بدون دريافت وجهي برگزاري اين نشست را عهده‌دار شده و از مهندسان عراقي كه با ما در ستاد همكاري مي‌كنند نيز به صورت رايگان پذيرش كرده‌اند.
رئيس ستاد بازسازي عتبات عاليات سال ۹۲ را به دليل بهره‌برداري از پروژه‌هاي موفق و اجراي روان و بدون دردسر پروژه‌هاي ستاد سال بسيار خوب كاري ارزيابي كرد و گفت: در سال جاري يك مجتمع خدماتي و اسكان زائران كه هزينه ساخت آن توسط يك متبرع به مبلغ ۹ ميليارد تومان اهدا شده بود ساخته و به توليت حرم امام حسين (ع) تحويل داده شد.
پايان ساخت ضريح امامين عسكريين (ع)
وي از پايان ساخت ضريح امامين عسكريين (ع) و چهار صندوقچه قبور مطهر اين حرم نيز خبر داد و عنوان كرد: هشت درب كه شامل چهار درب ورودي بزرگ حرم سامرا است نيز آماده شده و قرار است طي مراسمي در شهر قم رونمايي و مورد بازديد مراجع عظام تقليد و مردم قرار گيرد.
پلارك در خصوص زمان ارسال ضريح به سامرا گفت: با توجه به ناامني‌هاي اطراف شهر سامرا و در پيش بودن انتخابات پارلماني كشور عراق به نظر مي‌رسد تا سه ماه آينده امكان ارسال اين ضريح فراهم نباشد.
وي ادامه داد: بازسازي حرمين امامين عسكريين در سامرا شامل سنگ‌كاري، آيينه‌كاري و… نيز به اتمام رسيده در حال حاضر پروژه‌هاي در دست انجام در شهر سامرا شامل طرح‌هاي توسعه‌اي است.
رئيس ستاد بازسازي عتبات عاليات ادامه داد: در سال جاري پروژه سنگ‌كاري حرم امام حسين (ع) با عنوان «ياحسين (ع) » به اتمام رسيد، درمانگاه يا «دي‌كلنيك» حضرت زينب (س) تكميل و مورد بهره‌برداري قرار گرفت و بيمارستان امام سجاد (ع) تجهيز شد كه در سال ۹۳ به بهره‌برداري خواهد رسيد.
پلارك در خصوص طرح‌هاي سال آينده اين ستاد اعلام كرد: اجراي مرحله دوم ساخت صحن حضرت زهرا (س) به وسعت ۲۲۰ هزار متر مربع به عنوان دومين پروژه بزرگ جهان اسلام بعد از مسجد‌الحرام از طرح‌هاي سال ۹۳ است. فاز اول اين طرح شامل اسكلت سازه تا ارديبهشت سال آينده به اتمام مي‌رسد و فاز دوم شامل معماري و تزئينات آغاز مي‌شود.
ساخت صحن عقيله بني‌هاشم در حرم امام حسين (ع)
وي ادامه داد: در سال آينده شروع عمليات ساخت يكي از چهار صحن توسعه‌اي حرم حضرت سيد‌الشهداء را خواهيم داشت كه به نام صحن عقيله بني‌هاشم حد فاصل باب‌القبله حرم حضرت سيد‌الشهداء تا خيمه‌گاه خواهد بود و تل زينبيه نيز داخل اين صحن قرار خواهد گرفت.
ساخت صحن بزرگ امام رضا (ع) در حرم امامين جوادين (ع)
پلارك از ساخت صحن بزرگ امام رضا (ع) در حرم امامين جوادين (ع) در كاظمين نيز خبر داد و گفت: هزينه اين صحن توسط يك نفر متبرع به مبلغ ۵۰ ميليارد تومان تأمين شده است، همچنين صحن صاحب‌الزمان (عج) نيز در سامرا نيز ساخته مي‌شود.
وي يكي از پروژه‌هاي مهم سال آينده را طرح ترفيع گنبد حرم امام حسين (ع) اعلام و اظهار كرد: طي اين طرح گنبدي جديد بر روي گنبد كنوني با سازه‌اي جديد ساخته و گنبد هفت متر و نيم مرتفع‌تر مي‌شود.
ساخت حسينيه‌اي با ظرفيت پنج هزار نفر در نجف
رئيس ستاد بازسازي عتبات عاليات با اشاره به حضور ميليوني مردم در مراسم اربعين حسيني گفت: اربعين سال جاري موجب شد متوجه نقص عملكرد خود در خصوص اين مراسم بزرگ بشويم. بر همين اساس مقرر شده است در سال ۹۳ به صورت ضربتي و با مديرتي جهادي يك مجموعه اسكان نسبتاً دائم در نجف اشرف به صورت حسينيه‌اي با ظرفيت پنج هزار نفر ساخته شود.
ساخت اردوگاه ۱۰۰ هزار نفري در كربلا براي زائران اربعين
وي ادامه داد: سه مركز و موكب در بين مسير كربلا و نجف با ظرفيت ۱۰ هزار نفر نيز ساخته خواهد شد كه در حال مذاكره براي تهيه زمين اين موكب‌ها هستيم. يك مركز ۱۰۰ هزار نفري نيز به شكل اردوگاه موقت در كربلا احداث خواهد شد.
رئيس ستاد بازسازي عتبات عاليات از انجام اقدامات بازسازي در اماكن مقدس كشور سوريه نيز خبر داد و اعلام كرد: نمايندگان ما در حرم‌هاي مقدس كشور سوريه حضور داشته و اجازه نمي‌دهند آثار جنايات صورت گرفته بر روي حرم‌هاي مطهر باقي بماند.
مشاركت شيعيان جهان در ساخت عتبات عاليات
وي در پايان از مشاركت شيعيان ايراني خارج از كشور و شيعيان ساير كشورها در بازسازي عتبات عاليات خبر داد و گفت: بسياري از شيعيان جهان از جمله كويت، عربستان و كشورهاي حاشيه خليج فارس هنگام زيارت اقدامات ما را مشاهده كرده و علاقه‌مند مي‌شوند مديريت وجوهات خود براي ساخت حرم‌هاي مطهر را به ما بسپارند.
تصاوير ذيل، ضريح جديد امام حسن عسكري(ع) را به نمايش گذاشته است.




نظرات کاربران