سرپرست حجاج ایرانی در مراسم روز زن عنوان کرد:

دیدگاه اسلام به زن بسیار مترقیانه و ممتاز است سرپرست حجاج ایرانی در مراسم روز زن عنوان کرد:

دیدگاه اسلام به زن بسیار مترقیانه و ممتاز است سرپرست حجاج ایرانی در مراسم روز زن عنوان کرد:

دیدگاه اسلام به زن بسیار مترقیانه و ممتاز است بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
سرپرست حجاج ایرانی در مراسم روز زن عنوان کرد:

دیدگاه اسلام به زن بسیار مترقیانه و ممتاز است سرپرست حجاج ایرانی در مراسم روز زن عنوان کرد:

دیدگاه اسلام به زن بسیار مترقیانه و ممتاز است سرپرست حجاج ایرانی در مراسم روز زن عنوان کرد:

دیدگاه اسلام به زن بسیار مترقیانه و ممتاز است سرپرست حجاج ایرانی در مراسم روز زن عنوان کرد:

دیدگاه اسلام به زن بسیار مترقیانه و ممتاز است سرپرست حجاج ایرانی در مراسم روز زن عنوان کرد:

دیدگاه اسلام به زن بسیار مترقیانه و ممتاز است
سرپرست حجاج ایرانی در مراسم روز زن عنوان کرد:

دیدگاه اسلام به زن بسیار مترقیانه و ممتاز است

نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی طی سخنانی ضمن تبریک خجسته سالروزتولد دخت گرامی پیامبر اسلام (ص) حضرت فاطمه زهرا (س) و روز زن، با تشریح فضایل آن بانوی بزرگوار در باره مقام ومنزلت زن از دیدگاه اسلام اظهار داشت: نقش و جایگاهی که اسلام برای زنان قائل است جایگاهی ممتاز، موثر و با اهمیت است.

اهميت و جايگاه زن در اسلام
به گزارش خبرنگار پايگاه اطلاع رساني حج،‌حجت الاسلام والمسلمين سيد علي قاضي عسكر كه در سالروز ميلاد دخت گرامي پيامبر اسلام (ص) و ميلاد امام راحل، در جمع نمازگزاران سازمان حج و زيارت سخن مي‌گفت، افزود: هيچ مكتبي به اندازه اسلام براي زن حرمت قائل نيست و امروزه بر اساس تحقيقات و منابعي كه در اختيار است اين امر اثبات شده است.
وي به وضعيت زنان در عصر جاهليت اشاره كرد و اظهار داشت: زنده به گور كردن دختران، پايمال نمودن حقوق زنان در عصر جاهلي و فساد و تباهي آنها، حقيقتي است كه در كتب تاريخ نقل شده و قرآن كريم نيزآن را بيان كرده است: «وَإِذَا بُشِّرَ أَحَدُهُمْ بِالْأُنْثَىٰ ظَلَّ وَجْهُهُ مُسْوَدًّا وَهُوَ كَظِيمٌ.» جايگاه زن در جوامع غربي
سرپرست حجاج ايراني در ادامه به سقوط شان و جايگاه زن در جوامع غربي اشاره كرد و اظهار داشت: مساله هرزگي و فروپاشي بنيان خانواده در غرب به عنوان يك معضل جدي براي اين جوامع مطرح است. به حدي بنيان خانواده در جوامع غربي سست شده است كه تعداد زيادي از ازدواج‌ها ثبت قانوني نمي‌شوند وزن و مرد، مدت‌ها با يكديگر زندگي مي‌كنند و حتي صاحب فرزند هم مي‌شوند ولي به راحتي و بدون هيچ گونه احساس تعهد و مسئوليتي از هم جدا مي‌شوند.
وي رواج مسائلي مانند همجنسگرايي در جوامع غربي و قانوني شدن آن را مهم‌ترين تهديدهاي فرهنگ منحط غرب براي ديگر جوامع بشري دانست و اظهار داشت: امروزه در برخي از كشورهاي غربي پديده همجنسگرايي با افتخار از سوي مسئولين اين كشور‌ها مورد پشتيباني قرار مي‌گيرد به گونه اي كه چندي پيش نخست وزير انگلستان رسميت ازدواج همجنسگرايان را در اين كشور اعلام كرد.
نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت شرايط حاكم بر زندگي زنان در برخي از جوامع امروزي را شبيه وضعيت زنان و دختران در عصر جاهليت دانست و اظهار داشت: در عصر جاهلي دختران را زنده به گور مي‌كردند و امروزه نيز در برخي جوامع غربي زنان و دختران در منجلاب فساد مدفون و غوطه ور مي‌شوند وبه شكل ديگري قرباني مي‌شوند.
حرمت زن در اسلام
وي افزود: نگاه اسلام به زن، نگاه زيبايي است زيرا براي زن حرمت قائل است و به تمام لطافت‌ها در مورد زنان توجه شده است و نگاه اسلام به زن، نگاهي بسيار مترقيانه است. قرآن در اين باره آيات فراواني در اين باره دارد: «هُنَّ لِباسٌ لَكُمْ وَ أَنْتُمْ لِباسٌ لَهُنَّ؛» يا «لا أضيع عمل عامل منكم من ذكر أو أنثى» و «من عمل صالحا من ذكر أو أنثى وهو مؤمن فلنحيينه حياة طيبة».
نماينده ولي فقيه و سرپرست حجاج اظهار داشت: اسلام وقتي بحث زن و مرد را در نظام خلقت بيان مي‌كند هرگز نگاه جنسيتي به انسان‌ها ندارد كه يكي را بر ديگري برتر بداند. ان اكرمكم عندالله اتقاكم: هركس با تقوا‌تر است ممتاز‌تر است. اين فرد با تقوا مي‌تواند آسيه همسر فرعون باشد كه بر بسياري از مردان برتر است. در اسلام آن كس كه با فضيلت‌تر است ممتاز‌تر است. چنين نگاهي فقط مختص اسلام است و هيچ مكتبي چنين ديدگاه مترقيانه اي نسبت به انسان ندارد.
وي افزود: خداوند به گونه اي زن و مرد را آفريده است كه مكمل يكديگر باشند و اساس خلقت بر اين اصل استوار است و بحث امتياز افراد بر يكديگر مطرح نيست.
حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكر، تصريح كرد: زن و مرد به يكديگر نياز دارند و عدم وجود يكي از آنها سبب نقصان در نظام خلقت است. «هُنَّ لِباسٌ لَكُمْ وَ أَنْتُمْ لِباسٌ لَهُنَّ».
وي افزود: اسلام تلاش كرده تا حرمت زن را در جامعه حفظ كند. قوانين و مقرراتي كه اسلام براي پاسداري از حرمت زن وضع نموده به اين خاطر است كه هوس بازان در وجود زن طمع نكنند: «فيطمع الذي في قلبه مرض». اسلام و فعاليت‌هاي اجتماعي زن
سرپرست حجاج ايراني در ادامه به حضور زنان در عرصه‌هاي مختلف جامعه اسلامي اشاره كرد و اظهار داشت: اسلام به زن اجازه مي‌دهد كه در جامعه حضور يابد و به فعاليت‌هاي اجتماعي و فرهنگي بپردازد و به عالي‌ترين مراتب علمي دست يابد. هم اكنون حوزه‌هاي علميه در كشور ما در حال تربيت بانوان مجتهده هستندو تعداد قابل توجهي از بانوان به درجه اجتهاد نيز رسيده اند. در انرژي هسته، صنعت، معدن، دانشگاه‌ها ومراكز تربيت معلم و ديگر عرصه‌ها بانوان حضور موثري دارند كه نمي‌توان آنها را ناديده گرفت.
وي تصريح كرد: كساني كه به مساله حجاب خرده مي‌گيرند به علت عدم درك درست از حجاب است. زيرا حجاب زن را محدود و محصور نمي‌كند بلكه به او حرمت و شخصيت مي‌بخشد. از سوي ديگر حجاب سبب مي‌شود حضور زن در جامعه مواجه با خطر براي او نباشد و هدف آن حفظ شخصيت زن است.
فقر ديني معضلي براي جامعه
آقاي قاضي عسكر، يكي از معضلات جوامع امروزي را فقر ديني مردم دانست و اظهار داشت: مردم تا چه اندازه از حقوق زن و مرد نسبت به يكديگر آگاه هستند؟ در مباحث مربوط به ازدواج تا چه ميزان نظرات اسلام را رعايت مي‌كنند. برخي خانواده‌ها فكر مي‌كنند ازدواج نوعي خريد و فروش است و براي ازدواج مهريه‌هاي سنگين در نظر مي‌گيرند كه اين يك آفت است. در حالي كه اسلام، كمي مهريه را نشانه خوش يمني زن مي‌داند. زيرا مهريه در ثبات زندگي نقشي ندارند.
نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت، اخلاق و ايمان رادو ركن اساسي زندگي مشتر ك دانست و اظهار داشت: زن و شوهر در فرداي ازدواج در محيط خانه آرامش مي‌خواهند. اساس ازدواج اين است كه زوجين در سايه اخلاق و ايمان، به آرامش برسند.
وي زندگي مشترك امير المومنين علي (ع) و فاطمه زهرا (س) را بهترين الگو براي زندگي مشترك دانست واظهار داشت: بايد براي ترويج سبك زندگي اهل بيت (ع) درجامعه سرمايه گذاري كرد و در آموزش و پرورش و ديگر مراكز آموزشي و فرهنگي آشنايي با سيره اين بزرگواران تدريس شود تا جامعه گرفتار آفت‌هاي اجتماعي نشود.
سرپرست حجاج ايراني، تدوين و تصويب قوانين جامع‌تر در مجلس براي حمايت از حقوق زنان را ضروري دانست و اظهار داشت: بايد تلاش شود تا عاملين آزار زنان در جامعه مورد پيگرد جدي قرار گرفته و قاطعانه با آنان برخورد شود. دادگاهها بايد بيش از گذشته به حمايت از زنان بپردازند تا نظام خانواده تحكيم يابد.
وي از خانواده‌ها خواست تا در ازدواج فرزندان خود بر اساس آموزه‌هاي اسلامي عمل كنند و حقي را كه اسلام براي زن به رسميت شناخته است در نظر بگيرند.
نماينده ولي فقيه در امور حج وزيارت اظهار داشت: ديدگاه جامعه بايد نسبت به بانوان تغيير كند اين كه زن موجودي ضعيف است و بايد در خدمت مرد باشد، در آموزه‌هاي اسلامي جايگاهي ندارد. در روايت آمده: «ان المرأه ريحانه ليست بقهرمانه»: زن مزدور مرد نيست. اكثر فقها اذعان داشته اند كه اگر زن براي كاري كه در منزل انجام مي‌دهد از مرد طلب مزد نمايند، مرد حق ندارد امتناع كند. آزادي زن در اسلام
آقاي قاضي عسكر، در ادامه به تشريح مفهوم آزادي زنان از ديدگاه اسلام پرداخت و اظهار داشت: مفهومي كه اسلام از آزادي ارائه مي‌دهد با مفهوم به اصطلاح آزادي مرسوم در غرب تفاوت دارد. آزادي با بي بند و باري و هرزگي مناسبتي ندارد. مثلاً در فرانسه مدعي انقلاب و مهد تمدن، به دختر مسلمان اجازه نمي‌دهند در مدارس حجاب داشته باشد اما اگر بدون حجاب و برهنه در اجتماع ظاهر شود، آزاد است. آزادي، برهنگي و هرزگي نيست. اسلام اعلام مي‌كند كه زن شخصيت دارد و با رعايت ضوابط ديني و شرعي مي‌تواند در جامعه حضور يافته، كار كند و فعال اجتماعي باشد.
وي افزود: امروز به بركت انقلاب اسلامي و تلاش‌هاي امام خميني (ره) و همچنين ديدگاههاي حكيمانه رهبر معظم انقلاب، جايگاه زنان در كشور ما ارتقاءپيدا كرده است و در بيشتر عرصه‌هاي اجتماعي فعاليت مي‌كنند. اما هنوز كارهاي بسياري بايد در اين زمينه انجام گيرد.
نماينده ولي فقيه و سرپرست حجاج ايراني تصريح كرد: نبايد اين تصور ايجاد شود كه زن اگر وارد جامعه شد و شاغل گرديد، حقش ادا شده است. اگر زن بداند جايگاه همسرداري تا چه ميزان مهم است و تربيت فرزند چه مرتبه اي دارد حاضر نيست ان وظايف بزرگ را رها نموده و به سراغ كارهاي ديگر برود.
تعابيري كه در اسلام براي وظايف زن بيان شده بسيار با مفهوم و عميق است. جهاد المرأة حسن التّبعّل. اگر يك زن بتواند زندگي را مديريت كند، كار او به منزله جهاد در راه خدا است. در بعضي از روايات هم آمده است «المرأة راعية لبيت زوجها»: زن مدير خانه است. به زن در جامعه بايد بها داد تا استعدادهايش شكوفا شود. امام (ره) مي‌فرمايد از دامن زن است كه مرد به معراج مي‌رود.
وي افزود: حقايق اسلام در باره زنان بايد به مردم معرفي شود و در مدارس و حوزه‌ها و دانشگاهها به جوانان آموزش داده شود. همچنين تثبيت قوانين جامع در دفاع از حقوق زنان و برخورد بسيار قاطعانه با متخلفان بايد بيش از گذشته مورد توجه مسئولين امر قرار گيرد. لزوم آشنايي بيشتر جامعه با فرهنگ ديني
حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكر در پايان افزود: بسياري از معارف اسلام هنوز آنگونه كه بايد به جامعه معرفي نشده اند. هرچقدر شناخت جامعه نسبت به معارف ديني بالا برود مردم بيشتر با اين گونه مسائل انس گرفته و از آن جدا نمي‌شوند و اين رسالتي است كه بايد از سوي نهادهاي اموزشي و فرهنگي و رسانه‌ها مورد توجه قرار گيرد.


| شناسه مطلب: 44817




بانوان قاضي عسكر



نظرات کاربران