اینجا موزه مکه است + تصاویر اینجا موزه مکه است + تصاویر اینجا موزه مکه است + تصاویر بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
اینجا موزه مکه است + تصاویر اینجا موزه مکه است + تصاویر اینجا موزه مکه است + تصاویر اینجا موزه مکه است + تصاویر اینجا موزه مکه است + تصاویر

اینجا موزه مکه است + تصاویر

یکی از اماکنی که عمره گزاران با هماهنگی بعثه‌ مقام معظم رهبری از آن بازدید می کنند، این مرکز آثار قدیمی از مسجدالحرام و مسجدالنبی را در خود جای داده است.

به گزارش خبرنگار اعزامي پايگاه اطلاع‌رساني حج در مكه مكرمه، موزه ساختمان حرمين شريفين با اين عنوان عربي «معرض عماره الحرمين الشريفين» در سال ۷۸ در مكه مكرمه در منطقه ام الجواد و در مسير جاده قديم مكه به جده احداث شده كه در اين موزه تعدادي از نمادهاي مذهبي و تاريخي مدينه منوره و مكه مكرمه به نمايش در آمده است.
در اين موزه اشياء زياد قديمي مربوط به بيت الله الحرام و مسجدالنبي به چشم مي‌خورد كه ستون چوبي كعبه متعلق به سال ۶۵ هجري قمري، قديمي‌ترين آنها به شمار مي‌رود كه مربوط به زمان حكومت عبدالله بن زبير است.
درب منبر قديمي مسجد النبي كه متعلق به سال ۹۶۸ هجري شمسي بوده نيز از قديمي‌ترين آثار اين موزه است كه بر روي اين درب نوشته هايي به خط نستعليق مشاهده مي‌شود.
پرده در كعبه، چراغ‌هاي حجر اسماعيل، متعلقات چاه زمزم، سقاخانه‌هاي صحن مسجد الحرام، ناودان طلاي خانه خدا، ستون‌هاي مختلف، چراغ‌هاي صحن مسجدالحرام، صندوقچه‌ها و قاب‌هاي حجرالاسود و دستگاه بافت پرده خانه خدا از جمله آثار قديمي اين موزه به شمار مي‌رود.
همچنين درب قديمي كعبه متعلق به سال ۱۳۲۳ هجري شمسي، كتيبه هايي قديمي مسجدالحرام كه اسماء الهي و پيامبر (ص) رو آن حك شده، قاب‌هاي قديمي حجرالاسود، قفل و كليد سابق درب خانه خدا، تصاويري از جايگاه نماز مذاهب اربعه در مسجدالحرام، تصاويري از داخل كعبه و محل قرار گرفتن وسايل شستشو، ستون‌هاي كعبه، راه پله پشت بام كعبه و باب مجيديه از درهاي شمالي و اصلي مسجد النبي، سر در ورودي روضه منوره و كتيبه‌هاي ساختمان زمزم به همراه تصاوير قديمي مدينه منوره و مسجدالنبي و قبرستان بقيع و معلي از ديگر اشيايي است كه در اين موزه نگهداري مي‌شود.
ماكت مسجد النبي و مسجدالحرام، ساعت آفتابي متعلق به سال ۱۲۲۲ هجري شمسي، ساعت حميديه متلعق به سال ۱۳۱۱ هجري شمسي و همچنين وجود قرآني منسوب به دوران خليفه سوم كه با خط كوفي نوشته شده و به عنوان قرآن مرجع و اصلي، به نقاط مختلف دنياي اسلام فرستاده مي‌شد، بخش ديگري از آثار نگهداري شده در موزه مكه است.


| شناسه مطلب: 45265




مكه موزه



نظرات کاربران