بانوان زائر حتما این مطالب را قبل از اعزام بخوانند بانوان زائر حتما این مطالب را قبل از اعزام بخوانند بانوان زائر حتما این مطالب را قبل از اعزام بخوانند بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
بانوان زائر حتما این مطالب را قبل از اعزام بخوانند بانوان زائر حتما این مطالب را قبل از اعزام بخوانند بانوان زائر حتما این مطالب را قبل از اعزام بخوانند بانوان زائر حتما این مطالب را قبل از اعزام بخوانند بانوان زائر حتما این مطالب را قبل از اعزام بخوانند

بانوان زائر حتما این مطالب را قبل از اعزام بخوانند

• حمیده محمدی کارشناس پرستاری

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، آمارنشان مي‌دهد كه بيش از نيمي از زايران ايراني عتبات عاليات و نيز حرمين شريفين را خانم‌ها تشكيل مي‌دهند كه درصد بالايي از آنان در سنين باروري به سر مي‌برند و به طور طبيعي دوره عادت ماهانه دارند.
برخي خانم‌هاي زاير جهت عقب انداختن زمان عادت اقدام به مصرف خودسرانه قرص يا آمپول‌هايي مي‌كنند كه گاهي خطرساز مي‌شود.
به تمامي خانم‌هاي زاير توصيه مي‌شود قبل از سفر حج حتما با يك پزشك متخصص زنان مشاوره كرده و با اطلاع از سلامت كامل و در صورت نياز، اقدام به مصرف دارو براي به تعويق انداختن زمان قاعدگي نمايند. به طور كلي مي‌‌توان بيان كرد كه:
بهترين دارو براي به تعويق انداختن زمان عادت ماهيانه در گروه سني ۱۵ تا ۴۸ سال قرص‌هاي جلوگيري از بارداري است، به شرط اينكه منع خاصي براي مصرف اين قرص‌ها وجود نداشته باشد. صد البته اين امر هم بايد با نظر پزشك باشد.
موارد منع مصرف قرص‌هاي ضدبارداري عبارت‌اند از:
• شك به بارداري
• سابقه ضايعات مشكوك و يا شناخته شده سرطان پستان
• سابقه بيماري خاصي كه به تشكيل لخته خون در پا و يا ساير اعضاي بدن منجر شود.
• سابقه بيماري كبدي كه به كاركرد نامناسب كبد منجر شود.
• سابقه خون‌ريزي نامرتب رحمي كه در اين مورد بايد حتما با متخصص زنان مشاوره به عمل آيد. • فشارخون كنترل نشده
• خانم‌هاي بالاي ۳۵ سال سيگاري
• سابقه چربي خون بالا كه در اين مورد نيز مشاوره با پزشك توصيه مي‌شود.
• سابقه سردردهاي ميگرني با علايم عصبي خاص
بهترين قرص جهت مصرف، قرص خوراكي ضدبارداري از نوع كرم رنگ يا LD مي‌باشد ولي در موارد خاصي به توصيه پزشك معالج مي‌توان قرص سفيد رنگ يا HD استفاده نمود ولي به هيچ وجه توصيه به مصرف قرصهاي سه رنگ و قرص شيردهي جهت جلوگيري از پريود نمي‌شود. در اين مورد، در هر صورت تصميم با پزشك شما است.
زمان صحيح شروع مصرف قرص‌هاي جلوگيري از بارداري خوراكي از روز پنجم بعد از شروع خونريزي مي‌باشد كه بصورت روزانه يك عدد مصرف مي‌گردد.
اگر زائران محترم فرصت كافي در اختيار دارند مي‌توانند شروع دارو را يك يا دو ماه قبل از عزيمت داشته باشند و در ماه اول يا دوم دارو و بصورت دوره‌اي مصرف گردد و بدين ترتيب بعد از اتمام يك بسته، دارو قطع گردد و سپس روز اول خونريزي را در نظر گرفته و از روز پنجم بعد از شروع قاعدگي مجدداً مصرف روزانه يك قرص را ادامه دهند و زماني كه عازم سفر حج مي‌باشند دارو حتي بعد از اتمام يك بسته قطع نمي‌گردد و بدون وقفه ادامه مي‌يابد.
در طي مصرف مستمر قرص گهگاه لكه‌بيني ايجاد مي‌شود كه غيرطبيعي نبوده و نبايستي باعث اضطراب و ترس گردد و با مراجعه سريع و به موقع به پزشكان هئيت پزشكي ايران مستقر در بيمارستانهاي مكه و مدينه در برطرف كردن آنها اقدام نمايند.
مصرف قرص‌ها بايد هر شب و بدون وقفه تا آخر سفر حج ادامه داشته باشد. اگر به طور اتفاقي مصرف قرص يك شب فراموش شود به محض به ياد آمدن، قرص فراموش شده را ميل نموده و قرص بعدي سر زمان قبلي خود مصرف گردد.
اگر دو شب پشت سر هم مصرف قرص فراموش شود، بايد دو روز متوالي روزي ۲ عدد قرص ميل شود و از آن به بعد شبي يك عدد قرص تا انتهاي سفر ادامه يابد.
يكي از عوارض جانبي قرص‌هاي ضدبارداري، تهوع و استفراغ است كه اين عارضه موقتي بوده و با گذشت زمان از شدت آن كاسته مي‌شود. به منظور كاهش اين عارضه توصيه مي‌شود كه: • قرص‌ها شب هنگام ميل شود.
• نيم ساعت قبل از مصرف قرص جلوگيري از بارداري از يك قرص ضدتهوع استفاده كنيد.
• مصرف مايعات را محدود نكنيد و از مصرف بيش از حد موادغذايي همچون چاي، قهوه، نوشابه، هندوانه و… كه سبب افزايش برگشت اسيد معده به مري مي‌شود، خودداري كنيد.
• در مصرف قرص‌هاي جلوگيري از بارداري، احتمال ايجاد سرگيجه و تشديد سردرد به‌خصوص در افرادي كه سابقه سردردهاي ميگرني دارند وجود دارد پس اگر دچار اين عارضه شديد با پزشك مشاوره كنيد.
عارضه مهم ديگر كه براي زاير خطرآفرين است، احتمال ايجاد لخته خون در پا است كه تحت عنوان ترومبوفلبيت از آن ياد مي‌شود كه علامت شايع آن درد ساق پا و ورم يك طرفه اندام‌ها است. بنابراين در مواردي كه به اين عارضه شك كرديد، به سرعت به پزشك مراجعه كنيد زيرا در صورت تاييد بيماري مصرف قرص بايد قطع گردد.
به زايران خانم توصيه مي‌شود كه حتما قبل از سفر يك مشاوره پزشكي جهت مصرف قرص‌هاي ضد بارداري داشته باشند. اگر خانمي به عنوان روش جلوگيري از بارداري از آي‌يو‌دي استفاده مي‌كند و تمايل به استفاده از قرص‌هاي جلوگيري از بارداري براي به تعويق انداختن زمان قاعدگي دارد، توصيه مي‌كنيم قبل از استفاده از قرص اقدام به خروج آي‌يو‌دي كند.
نكته ديگري كه بايد به آن توجه شود احتمال تداخلات دارويي در اثر مصرف هم‌زمان قرص‌هاي جلوگيري از بارداري با ساير داروها است كه مي‌توانند روي آثار يكديگر تاثير بگذارند لذا اگر دارو مصرف مي‌كنيد و يا طي سفر مجبور به استفاده از دارو مي‌شويد، در زمينه تداخلات دارويي، مشاوره پزشكي به عمل آوريد.
باز هم توصيه مي‌كنيم از اقدامات خودسرانه در جهت تغيير زمان خون‌ريزي‌هاي ماهانه خودداري كنيد تا بتوانيد طي اين سفر، درگير مشكلات و عوارض ناشي از مصرف نا به جاي داروها نشده و بيشتر به اعمال و مناسك بپردازيد.


| شناسه مطلب: 45844




سلامت بانوان



نظرات کاربران