یادداشت واردت؛بوکوحرام و آبروی اسلام یادداشت واردت؛بوکوحرام و آبروی اسلام یادداشت واردت؛بوکوحرام و آبروی اسلام بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
یادداشت واردت؛بوکوحرام و آبروی اسلام یادداشت واردت؛بوکوحرام و آبروی اسلام یادداشت واردت؛بوکوحرام و آبروی اسلام یادداشت واردت؛بوکوحرام و آبروی اسلام یادداشت واردت؛بوکوحرام و آبروی اسلام

یادداشت واردت؛بوکوحرام و آبروی اسلام

هاتف پوررشیدی

بوكو حرام (Boko Haram) كه به زبان هوسه به معناي تحصيل غربي حرام است، با نام رسمي جماعة أهل السنة للدعوة والجهاد يك گروه مسلح و تندرو اسلامي در كشور نيجريه است كه خواستار تعطيلي تمامي مدارس نوين و تحميل قانون شريعت بر تمامي ۳۶ ايالت نيجريه است.
اين تفكر در حالي در اين كشور پديد آمده است كه از سال ۲۰۰۰ قوانين شريعت اسلامي در شمال نيجريه اجرا مي‌شود اما شورشيان اسلامي از جمله گروه خودخوانده طالبان نيجريه و گروه بوكو حرام خواهان اجراي قوانين اسلامي در سراسر نيجريه هستند.
درگيري‌هاي مسلمانان تندرو با دولت نيجريه در ايالت‌هاي كانو، بورنو و يوبه در شمال نيجريه در ماه ژوئيه سال ۲۰۰۹ صدها كشته برجاي گذاشته است.
گروه بوكو حرام در سال ۲۰۰۲ توسط محمد يوسف در مايدوگوري بنيان‌گذاري شد و در سال ۲۰۰۴ به كاما در ايالت يوبه نقل مكان كرد. اين گروه در آن‌جا پايگاهي به نام افغانستان بر پا كرده‌است. محمد يوسف به‌شدت با دموكراسي، آموزشِ سكولار و دانش مخالف و فردي سلفي‌ و به شدت تحت تاثير نظرات ابن تيميه بود.
محمد يوسف حتي كروي بودن زمين را هم زير سوال برد. با كشته شدن وي در سال ۲۰۰۹، فرد ديگري به نام ابوبكر شكوه رهبر اين گروه شده است. اين گروه تاكنون با حملات متعددي به بانك‌ها و رستوران‌ها و فروشگاه‌هاي بزرگ دست به كشتارهاي بي‌رحمانه‌اي زده است.
اين گروه تاكنون به كشتارهاي زيادي عليه مردم بيگناه دست زده كه از آن جمله مي‌توان به كشتار ۱۰۶ نفر در روستاي ايزگه، كشتار ۷۵ نفر در روستاي مايدوگوري و ماينوك، كشتار بيش از ۲۰۰ تن روستاي گامبورو و كشتار ۹۳ تن در در روستايي در ايالات بورنو نيجريه اشاره كرد.
آخرين اقدام اين گروهك توريستي ربودن ۲۷۶ دختر دانش آموز در آوريل ۲۰۱۴ از منطقه شبوك در ايالت بورنو است. اين دختران ۱۶ تا ۱۸ ساله از يك مدرسه شبانه روزي در شمال شرقي نيجريه ربوده شدند كه گفته مي‌شود حدود ۵۰ تن از اين دختران پس از ربوده شدن موفق به فرار شده‌اند.
دو هفته پس از اين اقدام ابوبكر شيكاو رهبر اين گروه تروريستي در يك نوار ويديويي ضبط شده اعلام كرد اين دانش آموزان را به عنوان برده معامله مي‌كند. وي صراحتا اعلام كرد اين دختران در بازار برده‌ها فروخته مي‌شوند و يا با زور به ازدواج مردان درمي‌آيند.
وي همچنين گفت كه خودش با دو تن از اين دختران كه يكي ۱۲ ساله و ديگري ۹ ساله است ازدواج مي‌كند. وي دمكراسي و آموزش‌هاي غربي و تحصيل دختران را مورد حمله قرار داد و گفت اين دانش آموزان را ربوده زيرا تحت آموزش‌هاي غربي قرار داشتند.
گزارش‌هاي منتشر شده حكايت آز آن دارد كه برخي از اين دختران با قيمتي حدود ۱۲ دلار در كشورهاي همسايه در مرز چاد و در كامرون به فروش رسيده‌اند. در همان روز انتشار ويدئوي رهبر گروه، هشت دختر ديگر نيز در روستاي وارابه در ايالت بورنو ربوده شدند كه بين ۱۲ تا ۱۵ سال داشتند. اين اقدام بوكرام باعث وارد عمل شدن سرويس‌هاس مخفي و جاسوسي آمريكا در منطقه براي يافتن دختران شده است.
ناگفته پيداست كه اين گروهك به بهانه مبارزه با آموزش‌هاي غربي وارد عمل مي‌شوند اما عملا زمينه تسلط غرب و آمريكا به كشورهاي مستضعف را فراهم مي‌كند. بدون هيچ شك و شبه‌اي اين گروهك بيشتر از آنكه در خدمت منافع اسلام باشد، در خدمت غرب و استكبار است و عملا در صدد نابودي مسلمانان است.
اينكه اين گروهك به نداي دورن وحشي خود گوش مي‌دهد و يا با ساز غرب مي‌رقصد، در ظاهر ماجرا تفاوتي ايجاد نمي‌كند اما آنچه كه مسلم است اين موضوع است كه زمينه را براي بدبين شدن به مسلمانان و ترويج اسلام فوبيا يا اسلام هراسي به نحوي شايسته فراهم مي‌كند. امروز شاهديم كه كارزاري توييتري در حمايت از دانش‌آموزان دختر ربود‌ه‌شده تشكيل شده و اقبالي جهاني يافته است.
اين كمپين كه در يك روز بيش از يك ميليون بار توييت شد، حمايت ميشل اوباما، همسر باراك اوباما رييس جمهور ايالات متحده و ملاله يوسف‌زي، فعال پاكستاني را نيز در پي داشت. هزاران نفر از مردم شهرهاي مختلف جهان كه تحت تأثير اين كمپين قرار گرفتند به سوي سفارت نيجريه، از جمله در آفريقاي جنوبي، لندن و نيويورك راهپيمايي كردند و خواستار شدت عمل براي يافتن و نجات اين دختران شدند.
بايد به حال جهان اسلام تاسف خورد كه برخي رهبرانشان براي تامين منافع زودگذر خود و تامين مافع غرب در صدد تجهيز اين گروه‌ها همانند تجهيز گروه‌هاي تروريست در افغانستان، عراق و سوريه هستند و نام خود را مسلمان گذاشته‌اند و در مقابل غربيان اين چنين حتي در ظاهر با تكشيل كمپين‌هايي در صدد حمايت از مردم نيجريه و دختران روبده شده برآمده‌اند. به راستي جهان اسلام به كدام سوي مي‌رود؟


| شناسه مطلب: 46071




يادداشت



نظرات کاربران