نگهداری آثار بی‌نظیر در موزه آستان قدس حسینی نگهداری آثار بی‌نظیر در موزه آستان قدس حسینی نگهداری آثار بی‌نظیر در موزه آستان قدس حسینی بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
نگهداری آثار بی‌نظیر در موزه آستان قدس حسینی نگهداری آثار بی‌نظیر در موزه آستان قدس حسینی نگهداری آثار بی‌نظیر در موزه آستان قدس حسینی نگهداری آثار بی‌نظیر در موزه آستان قدس حسینی نگهداری آثار بی‌نظیر در موزه آستان قدس حسینی

نگهداری آثار بی‌نظیر در موزه آستان قدس حسینی

این موزه دارای مجموعه قابل توجهی از آثار و اشیاء گرانبهاست، یک تار مو منصوب به پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد (صلی الله علیه وآله وسلم) و قرآن منسوب به خط امام علی (علیه السلام) و دربهای قدیم و ضریح قدیم حرم امام حسین (علیه السلام) از جمله آثار بی‌نظیر در موزه آستان قدس حسینی است.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، تاريخ تأسيس موزه حرم امام حسين (عليه السلام) به سال ۲۰۰۹م باز مي‌گردد.
براساس اين گزارش، در آن سال با توجه به آثار و اشياء موجود گروهي متخصص تشكيل داده شد و اشياء موزه در معرض بررسي متخصصين قرار گرفت، سپس به تهيه فهرست موجودي از آثار و اشياء موجود كه توسط پادشاهان و زائرين به آستان قدس حسيني اهدا شده بود پرداخته شد.
بعد از اتمام اقدامات لازم موزه آستان قدس حسيني طي مراسمي با حضور رئيس ديوان وقف شيعي و توليت آستان قدس حسيني و همچنين نمايندگان مراجع عاليقدر در عراق و هيئت هايي از عراق و خارج عراق در سوم شعبان ۱۴۳۲ مصادف با ولادت امام حسين (عليه السلام) افتتاح شد.
اين موزه داراي مجموعه قابل توجهي از آثار و اشياء گرانبهاست كه به چند نمونه از آنها اشاره مي‌شود:
يك تار مو منصوب به پيامبر گرامي اسلام محمد (صلي الله عليه وآله وسلم)
منابع تاريخي موجود ثابت مي‌كند كه اين تار مو در قديم از مدينه منوره به استانبول اهدا شده، سپس در روز ولادت امام حسين (عليه السلام) به پادشاه عثماني داود باشا اهدا شد.
وي در همان سال به زيارت كربلا مشرف شده و آن را به حرم امام حسين (عليه السلام) اهدا كرد. در زمان صدام (لعنة الله عليه) نيز اين تار مو در مكاني امن پنهان شد تا به سرقت نرود.
بعد از افتتاح موزه تار موي مبارك حضرت محمد (صلي الله عليه وآله وسلم) در معرض ديد همگان قرار گرفت.
از ديگر آثار بسيار ارزشمند در اين موزه، قرآن منسوب به خط امام علي (عليه السلام) و دربهاي قديم و ضريح قديم حرم امام حسين (عليه السلام) است.
پرده اي به قدمت صدها سال كه در آن طلا و سنگهاي گرانبها به كار رفته است و از تاج بارو پادشاه هند به حرم امام حسين (عليه السلام) اهدا شده در اين موزه مشاهده مي‌شود.
از ديگر آثار ارزشمند در اين موزه، منبري است كه قدمت آن ۱۶۰ سال پيش است در اين منبر هيچ ميخي به كار نرفته است و در آن آيات قرآن با آب طلا نقش گرفته است.
همچنين قالي‌هاي حرير قديمي و چهل چراغهايي كه دويست سال پيش توسط ناصر الدين شاه قاجار به حرم مقدس امام حسين (عليه السلام) اهدا شده در اين موزه در معرض ديد علاقه مندان قرار گرفته است.
كتيبه اي مزين به زيارت وارث كه در آن آب طلا به كار رفته نيز در اين موزه مشاهده مي‌شود.
عطردان، ظروف، زره‌ها و تفنگ‌هاي قديمي كه طول آنها به دو متر ميرسد از پادشاهان عثماني به اين حرم اهدا شده اند.
همچنين شمشيرهايي با قبضه طلا كه اهدا شده از پادشاهان ايراني و يك طبر قديمي از طلاي خالص اهدا شده از پادشاه هند و ديگر هداياي ديگر كه بواسطه پادشاهان به حرم امام حسين (عليه السلام) و سكه‌هاي طلا از ديگر ديدنيهاي موزه آستانه است.
همچنين در نظر است بخشي به كتابهاي خطي قديمي اختصاص داده شود.




نظرات کاربران