یادداشت داعش، عراق، ایران و آینده منطقه یادداشت داعش، عراق، ایران و آینده منطقه یادداشت داعش، عراق، ایران و آینده منطقه بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
یادداشت داعش، عراق، ایران و آینده منطقه یادداشت داعش، عراق، ایران و آینده منطقه یادداشت داعش، عراق، ایران و آینده منطقه یادداشت داعش، عراق، ایران و آینده منطقه یادداشت داعش، عراق، ایران و آینده منطقه

یادداشت داعش، عراق، ایران و آینده منطقه

آینده منطقه خاورمیانه به شدت آلوده رفتار و تحرکات داعش شده است. دیگر نمی توان از این بحران اساسی و عاملان و مسببان آن غافل بود و باید جامعه جهانی و کشورهای مسلمان برای این مساله فکری اساسی کنند.

اوضاع عراق روز به روز بدتر و بحراني‌تر مي‌شود و نگراني‌هاي زيادي را در منطقه به وجود آورده است. قدرت به ظاهر تمام ناشدني داعش در عراق و حمله و تسلط آن بر شهرها بيش از آنكه مردم عراق را دچار وحشت كند در دل مردم منطقه ايجاد رعب و وحشت كرده و ترس آنان از آينده بي‌ثبات خاورميانه را بيشتر كرده است.
تحولات سال‌هاي اخير در منطقه خاورميانه و جريان بيداري اسلامي و يا بهار عربي، ثبات را از اين منطقه گرفته و اقتصاد نابسامان آن را بي‌سامان‌تر كرده است.
تحولات سريع سياسي در منطقه، خواه ناخواه امنيت را نيز از اين كشورها كوچانده است و باعث شده تبعات آن در ساير كشورها بيشتر خود را بروز و ظهور يابد.
امروز عراق دچار بحراني شده است كه قطعا تبعات بسيار زيادي را در منطقه در بر خواهد داشت. همانگونه كه اين قبيل تحركات و ناامني‌ها در سوريه نيز اوضاع منطقه را متحول كرد؛ امري كه چندين بار توسط بشار اسد هشدار داده شد اما نتيجه اي در بر نداشت و گوش شنوايي براي آن پيدا نشد. شايد هم گوش‌ها به عمد ناشنوا شد تا بحران دامنه دار شود.
عربستان سعودي به عنوان عامل اصلي حمايت از اين تحركات تروريستي از ساير متحدان عرب متحجر خود خواست تا آنها نيز گوش شنواي خود را در كر كنند و در عوض جيب خود را براي اين تروريست‌ها باز كنند.
بدون هيچ شك و ترديدي اين قبيل تحركات داعش ناشي از سال‌ها برنامه‌ريزي و حمايت‌هاي گسترده است تا از اين طريق شيعيان كشته شوند و تفكري سلفي و وهابي بتواند منويات نامبارك و خلاف شرع و اسلام خود را بر منطقه تحميل نمايد.
گفته مي‌شود كه عامل اصلي اين تحركات اسرائيل و غرب براي ايجاد تفرقه است، بدون هيچ شك و ترديدي اين امر قابل پيش‌بيني بوده و هست و سال‌ها از سوي غربيان پيگيري شده است؛ اما جاي اين سوال باقي است كه مسلمانان و يا بهتر بگوئيم به ظاهر مسلمانان چگونه در اين دام مي‌افتند و به قتل هم‌كيشان خود به اين آسودگي رضايت مي‌دهند و دست مي‌زنند.
پس در وهله اول بايد اين مساله را در ضعف مسلماني و جهل اين مسلمانان جستجو كرد و بعد به سراغ دخالت خارجي و دشمن خارجي رفت. به هر روي امروز اين اوضاع روز به روز در منطقه بدتر مي‌شود و تبعات آن نيز به كشورهاي ديگر كشيده خواهد شد.
ناامني‌هاي چند روز اخير در لبنان و اعلام موجوديت شاخه‌اي از داعش در اردن حكايت از اين دارد كه اين مساله به راحتي تمام نخواهد شد و با هزينه‌هاي بسياري براي تروريست‌ها، مردمان منطقه و حاميان آن‌ها خواهد داشت.
پادشاه عربستان براي شادي برقراري نظامي مورد علاقه‌اش در مصر، به اين كشور سفر كرده است و مي‌خواهد اين جشن را در كشورهاي ديگر برگزار كند. اوضاع بد سوريه و عراق بي‌شك ثمره اين قبيل حمايت‌هاست و نشان داده است كه اين سياست ماكياوليستي در هر جاي منطقه و با هر حاكميتي قابليت اجرا دارد.
هدف اصلي اين اقدامات در وهله اول شيعه كشي و بسط تفكر وهابي و سلفي در منطقه و در وهله دوم محدود كردن ايران و ضربه شصت نشان دادن به جمهوري اسلامي ايران است.
اما آنان از اين مساله غافل‌اند كه اين قدرت به اين سادگي نابود شدني نيست ضمن اينكه شيعيان به بركت ائمه خود بر منطقه مسلط خواهد شد. در طول تاريخ نيز شيعيان بارها مورد تعرض و تهديد و كشته شدن قرار گرفته‌اند اما هيچگاه نابود نشده‌اند و هر روز قدرتمندتر از گشته در عرصه حضور دارند.
نزديك شدن ايران به توافق با غرب بر سر برنامه هسته‌اي از سويي ديگر حسادت و دشمني اعراب متحجر منطقه را بر انگيخته است و همين مساله باعث بروز تنش‌هاي متعدد در منطقه شده است.
پيروزي اسد در سوريه و پيروزي ائلاف شيعيان در عراق موجب شده است اين دشمني‌ها بيش از گذشته خود را نشان دهد و با ملعبه قرار دان ابوبكر عمر البغدادي كه ظاهرا دانش‌اموخته دكتراي علوم سياسي است، داعش به صحنه بيايد و كشتار مردم بيگناه را پيشه خود سازد.
آنچه كه مسلم است اين تروريست‌ها بدون حمايت غرب و اعراب متحجر منطقه توان اين قبيل تحركات را ندارند اما بايد اين حاميان بدانند كه نه تنها نمي‌توانند با اين قبيل تحركات جمهوري اسلامي را از صحنه به در كند بلكه ايران با تلاش هايش براي نابودي اين گروه‌ها روز به روز قدرت خود را ارتقا خواهد بخشيد.
منطقه خاورميانه چندين دهه است كه درگير اين تحركات مذبوحانه است و بدون هيچ شك و ترديدي شيعيان و مردم منطقه بر اين تحركات فائق خواهند آمد و آينده منطقه را كنترل خواهند كرد.
به هر روي نبايد خطر تفكر و تحكرات داعش در منطقه را ناديده گرفت و با تلاش و جلب حمايت كشوهاي مختلف و ايجاد ائلافي جهادي در راستاي نابودي اين اقدامات و تفكرات گام برداشت.
ياداشت واده
هاتف رشيدپور


| شناسه مطلب: 46192




يادداشت عراق



نظرات کاربران