تغذیه و تدارکات حجاج ایرانی چگونه تامین‌‌ می‌شود؟ تغذیه و تدارکات حجاج ایرانی چگونه تامین‌‌ می‌شود؟ تغذیه و تدارکات حجاج ایرانی چگونه تامین‌‌ می‌شود؟ بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
تغذیه و تدارکات حجاج ایرانی چگونه تامین‌‌ می‌شود؟ تغذیه و تدارکات حجاج ایرانی چگونه تامین‌‌ می‌شود؟ تغذیه و تدارکات حجاج ایرانی چگونه تامین‌‌ می‌شود؟ تغذیه و تدارکات حجاج ایرانی چگونه تامین‌‌ می‌شود؟ تغذیه و تدارکات حجاج ایرانی چگونه تامین‌‌ می‌شود؟

تغذیه و تدارکات حجاج ایرانی چگونه تامین‌‌ می‌شود؟

در حج سالجاری در راستای مطالبه مقام معظم رهبری مبنی بر استفاده هر چه بیشتر از کالاهای ایرانی به منظور تقویت تولید داخلی ۵۶ قلم کالا مانند سبزیجات و لبنیات و خشکبار و… از کشورمان تهیه و ارسال گردید که نسبت به سال قبل ۱۵۰ درصد رشد داشته است.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، تأمين تداركات غذايي مورد نياز زائران و حجاج ايراني از مأموريت‌هاي اداره كل برنامه ريزي تدارك و امور رفاهي زائران مي‌باشد. براي اين منظور مطالعات، سياستگزاري، برنامه ريزي، هماهنگي‌هاي اجرايي، در ايران و عربستان انجام مي‌پذيرد.
اين برنامه‌ها طبق زمان بندي و در قالب مذاكره، عقد قرارداد، و نظارت و ارزيابي اجراي مفاد قراردادها محقق مي‌شود. در اين ساختار كميسيون خريد اقلام تداركاتي با مديريت اداره كل مزبور به رياست معاون توسعه مديريت و سرمايه انساني سازمان و با حضور مديران كل حقوقي، مالي، حراست و نماينده بعثه مقام معظم رهبري شكل گرفته است و از كارشناسان ذيربط حداكثر بهره برداري مي‌شود.
تغذيه حجاج شامل تعيين برنامه غذايي، استخراج سرانه اقلام، تعيين روش تأمين و توزيع كالا و مديريت و تجهيز آشپزخانه‌هاي متمركز و رضايت سنجي از خدمات مي‌باشد.
در حج سالجاري در راستاي مطالبه مقام معظم رهبري و تأكيد نماينده محترم ولي فقيه در امور حج و زيارت مبني بر استفاده هر چه بيشتر از كالاهاي ايراني به منظور تقويت توليد داخلي ۵۶ قلم كالا مانند سبزيجات و لبنيات و خشكبار و… از كشورمان تهيه و ارسال گرديد كه نسبت به سال قبل ۱۵۰ درصد رشد داشته است.
امسال براي اولين بار ميوه ايراني مناسب و مطابق ذائقه هموطنان به دست زائران رسيد كه بسيار مورد استقبال قرار گرفت و در نظر است برخي صيفي جات و همچنين گوشت و مرغ نيز در آينده از ايران تأمين گردد.
هم اكنون دو آشپزخانه زين و الدخيل در مدينه منوره و دو آشپزخانه ابو جدايل و وداد در مكه مكرمه غذاي ۶۴ هزار حاجي را طبخ و توزيع مي‌نمايد.
ساختار كاري و توان نيروي انساني پرسنل آشپزخانه‌ها و بهداشت تغذيه از موضوعات مورد توجه سازمان مي‌باشد. در اين ارتباط انبار تداركات در مدينه با سه نفر نيرو و در مكه با ۴ نفر نيروي انساني اداره مي‌شود.
برخي اقلام نيز از عربستان تهيه مي‌شود كه بخشي از آنها ماهها قبل از موسم حج از طريق شركت‌هاي معتبر سعودي و در قالب قراردادهاي كارشناسي تأمين مي‌گردد و براي توزيع مناسب اقلام شامل اقلام خشك و سردخانه اي و تاريخ دار جدول زماني همراه دستورالعمل نگهداري و تحويل اجناس وجود داردكه اين روند بر اساس نرم افزار و سفارش سيستمي انجام مي‌پذيرد. بعضي ميوه‌ها نيز بر همين اساس در عربستان توسط نيروي ايراني خريداري و در اختيار هتل‌ها قرار مي‌گيرد. بعضي اقلام مورد نياز كاروانها و آشپزخانه‌هاي مركزي نيز تحويل انبار تداركات مي‌گردد.
از محسنات خريد متمركز ميوه كه از سال گذشته به صورت كامل در مكه و مدينه انجام گرفت، تحويل ميوه متنوع و مناسب و صرفه جويي در هزينه‌ها و خريد از منبع اصلي، فراغت نيروهاي هتل و كاروان و پرهيز از ايجاد بازار كاذب و امكان كنترل كميت و كيفيت اقلام و يكنواخت سازي هر نوع ميوه ازجمله آنهاست.
سازمان حج و زيارت طبق سياستهاي نظام درصدد است كه استفاده از اقلام تداركاتي ايراني را براي استفاده زائرين عراق و عربستان افزايش دهد.


| شناسه مطلب: 48249




تغذيه حج تمتع



مطالب مرتبط

نظرات کاربران