ماجرای قرآن سوزی و مصاحبه تلفنی با جرج جرداق ماجرای قرآن سوزی و مصاحبه تلفنی با جرج جرداق ماجرای قرآن سوزی و مصاحبه تلفنی با جرج جرداق بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
ماجرای قرآن سوزی و مصاحبه تلفنی با جرج جرداق ماجرای قرآن سوزی و مصاحبه تلفنی با جرج جرداق ماجرای قرآن سوزی و مصاحبه تلفنی با جرج جرداق ماجرای قرآن سوزی و مصاحبه تلفنی با جرج جرداق ماجرای قرآن سوزی و مصاحبه تلفنی با جرج جرداق

ماجرای قرآن سوزی و مصاحبه تلفنی با جرج جرداق

حدود یکسال بعد، ماجرای قرآن سوزی از سوی تری جونز کشیش آمریکایی، در صدر اخبار بسیاری از رسانه‌ها قرار گرفت. در هیاهوی مصاحبه‌های مطبوعاتی درباره این رفتار جنون آمیز، برای دومین بار نام جرج جرداق روی میز کارم قرار گرفت؛ بی‌درنگ تلفن را برداشتم و به شماره‌ای که از جرج جرداق داشتم زنگ زدم.

اولين سفرم به «عروس خاورميانه» را تجربه مي‌كردم و قبل از عزيمت، ليستهاي مختلف از شخصيت‌هاي لبناني را جمع آوري كرده بودم تا در مدت حضور در اين كشور با آن‌ها ديدار و مصاحبه داشته باشم.
* سفر اول به لبنان و مصاحبه‌اي كه هماهنگ نشد!
ماجرا به پائيز ۱۳۸۸ بر مي‌گردد كه قرار بود از طرف خبرگزاري حوزه، مصاحبه‌هاي گوناگوني را با شخصيت‌هاي لبناني اعم از شيعه، اهل سنت و مسيحي داشته باشم. تقريبا در تمام فهرست‌ها، نام جرج جرداق، نويسنده و اديب معروف مسيحي به چشم مي‌خورد. خودم هم كه از كودكي نامش را در منابر شنيده بودم، علاقه‌مند ديدار با او بودم اما عليرغم آنكه در آن سفر ۱۵ روزه، ديدار‌ها و مصاحبه‌هاي خوبي با شخصيت‌هاي ارشد مذهبي و سياسي لبنان صورت گرفت، به دليل كسالتي كه جرج جرداق داشت، اين مصاحبه هماهنگ نشد!
* ماجراي قرآن سوزي و مصاحبه تلفني با جرج جرداق
حدود يكسال بعد، ماجراي قرآن سوزي از سوي تري جونز كشيش آمريكايي، در صدر اخبار بسياري از رسانه‌ها قرار گرفت. در هياهوي مصاحبه‌هاي مطبوعاتي درباره اين رفتار جنون آميز، براي دومين بار نام جرج جرداق روي ميز كارم قرار گرفت؛ بي‌درنگ تلفن را برداشتم و به شماره‌اي كه از جرج جرداق داشتم زنگ زدم.
صداي خَش دار اما نسبتا سرحال گوشي را برداشت، خودش بود و انگار آماده بود در اين باره مصاحبه كند. يك جورهايي احساس شرمندگي مي‌كرد كه يك مسيحي، اينگونه به مقدسات حداقل يك و نيم ميليارد مسلمان توهين مي‌كند. فكر كنم مدت مكالمه‌مان به يك دقيقه هم نكشيد. همينكه گفتم از فلان جا هستم و مي‌خواهم در اين باره مصاحبه كنم، پاسخ داد: «متي؟» (چه زماني؟)
او در اين مصاحبه كه فرداي‌‌ همان روز انجام شد، تري جونز را يك موجود بي‌ارزش و جاهل معرفي كرد و گفت: در طول تاريخ شاهد چنين اقداماتي از سوي نادانان و ابلهان بوده‌ايم و همواره اين افراد، عامل وقوع تنش و جنگ در جامعه و كشتار مردم بي‌گناه شده‌اند.
جرج جرداق كه گويي تمام علايق‌اش را با علي عليه السلام پيوند داده بودند، در آن مصاحبه هم از علي (ع) گفت و گفت: در برهه‌اي از تاريخ، حضرت علي‌ را با آن همه عظمت علمي و معنوي، مورد هجوم و دشنام قرار مي‌دادند و اين نمونه‌هاي تاريخي، درس بزرگي براي ماست.
* ديدار با جرج جرداق در بيروت
اين ماجرا گذشت و تاريخ، خرداد ۱۳۹۰ را نشان مي‌داد كه قرار بود، همايش بين المللي «اجتهاد و نوآوري از ديدگاه امام خامنه‌اي» در بيروت برگزار شود.
برگزاري اين همايش در روزهاي ۱۶ و ۱۷ خرداد در هتل ماريوت بيروت با دومين سفرم به عروس خاورميانه همراه بود و اين بار هم، فرصت خوبي براي ديدار و گفت‌و‌گو با شخصيت‌هاي لبناني فراهم آمد اما علاوه بر مصاحبه در حاشيه همايش، چند گفت‌و‌گو در گوشه و كنار بيروت نيز صورت گرفت كه از جمله آن‌ها مصاحبه با جرج جرداق بود. زحمت هماهنگي‌اش را حاج آقاي رئيس‌زاده رايزن فرهنگي ايران در بيروت و آقاي علي قصير از همكاران رايزني انجام داده بود.
جناب جرج جرداق هم با لباس مرتب به رايزني فرهنگي آمد تا گپ و گفتي كوتاه داشته باشيم. اين بار هم از علي عليه السلام و ارادتش به مولاي متقيان گفت و خاطر نشان كرد: آنچه مي‌دانم اين است كه امام علي (ع) از مردان بزرگ تاريخ انسانيت است كه مفهوم و نظريه عدالت هستي و جهان را پايه‌ريزي و بيان كرد كه هستي بر پايه عدالت است و هر چيزي در جهان هستي به‌‌ همان مقدار كه به تو مي‌دهد، از تو مي‌گيرد و اين‌گونه نيست كه تنها به تو بدهد و عطا كند يا اين‌كه فقط از تو بگيرد، بدون اين‌كه چيزي به تو داده باشد.
جرج جرداق همچنين از سفرش به جمهوري اسلامي ايران و ديدارش با رهبر معظم انقلاب سخن گفت و با شيرين خواندن آن ديدار گفت: «در سفري كه در سال ۱۹۹۷ به ايران آمدم، با امام خامنه‌اي ديدار كرده و گفت‌وگو كرديم. احساس كردم كه به واقع، انساني بزرگ است، چه، از ويژگي‌هاي انسان بزرگ تواضع است. ايشان به‌‌ همان اندازه كه بزرگ بود، متواضع هم بود... ايشان يك انسان متفكر، فرهيخته، دانا، بزرگوار، وارسته و متواضع بود،‌‌ همان گونه كه شايسته يك رهبر است. در مورد ايشان بايد بگويم كه او پيرو امام خميني (ره) است و امام خميني (ره) هم پيرو امام علي (ع) بود. آيت‌الله خامنه‌اي، مردي بزرگ است و اگر اين‌گونه نبود، به اين مرتبه نمي‌رسيد.
ديدار با جرج جرداق بسيار شيرين بود و دلمان نمي‌آمد كه زود تمام شود، اما ادب اقتضا مي‌كرد كه حواسمان به سن و سال و شرايط جسماني‌اش باشد. داشتيم خداحافظي مي‌كرديم كه خودماني گلايه‌اي هم داشت و گفت كه برخي نويسندگان و ناشران ايراني، كتاب‌هايم را ترجمه كرده‌اند و حق طبع كه هيچ، حتي يك نسخه از آن را برايم ارسال نكرده‌اند!
حسن صدرايي/خبرگزاري حوزه نيوز


| شناسه مطلب: 49129




لبنان



مطالب مرتبط

نظرات کاربران