یک گام تا آزادی رانندگی بانوان در عربستان یک گام تا آزادی رانندگی بانوان در عربستان یک گام تا آزادی رانندگی بانوان در عربستان بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
یک گام تا آزادی رانندگی بانوان در عربستان یک گام تا آزادی رانندگی بانوان در عربستان یک گام تا آزادی رانندگی بانوان در عربستان یک گام تا آزادی رانندگی بانوان در عربستان یک گام تا آزادی رانندگی بانوان در عربستان

یک گام تا آزادی رانندگی بانوان در عربستان

پارلمان عربستان سعودی طرحی را برای آزاد کردن رانندگی زنان در این کشور ارائه کرد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج به نقل از خبرگزاري آلمان، براساس اين طرح، پيشنهاد شده زنان در ساعت‌هاي مشخصي از شبانه روز رانندگي كنند. همچنين زنان راننده بايد بالاي ۳۰ سال سن داشته و رضايت ولي امر خود را جلب كرده باشند.
برپايه پيشنهاد پارلمان عربستان سعودي، لباس زنان راننده نيز بايد «سنگين و وزين» باشد و آن‌ها نبايد آرايش كرده باشند.
منابع آگاه در پارلمان عربستان سعودي گفته‌اند اين طرح پيشنهادي پارلمان به هيات دولت رفته است.
پارلمان طرح‌هاي پيشنهادي خود را با عنوان رسمي «توصيه» به هيات وزيران ارسال مي‌كند تا در صورت تصويب هيات وزيران، به قانون تبديل شود.
زنان راننده همچنين بايد مجوز رانندگي را از «مراكز آموزش رانندگي زنانه» كسب كنند. راننده زن بايد لباس سنگين و وزين بپوشد و از وسايل زينتي هم استفاده نكند.
زنان همچنين تنها مي‌توانند در خيابان‌هاي داخل شهر رانندگي كنند و رانندگي آن‌ها در خارج از شهر‌ها شامل روستا‌ها و حومه شهر‌ها تنها به همراه يك محرم امكان پذير است.
علاوه براين زمان‌هاي معين و مشخصي براي رانندگي زنان تعيين شده است. زنان تنها مي‌توانند در روزهاي شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۷ صبح تا ۸ شب و در روزهاي پنجشنبه و جمعه از ساعت ۱۲ ظهر تا ساعت ۸ شب رانندگي كنند.
زنان به هنگام رانندگي حتما بايد تلفن همراه داشته باشند و در صورت بروز حادثه يا مشكل در خودرو با «مركز راهنمايي رانندگي زنان» تماس بگيرد.
در حال حاضر رانندگي زنان در عربستان سعودي ممنوع است و پليس بار‌ها هشدار داده با زنان به هنگام رانندگي برخورد مي‌كند. اين در حالي است كه در عربستان سعودي، قانوني براي ممنوعيت صريح و مستقيم رانندگي زنان وجود ندارد اما به دليل مخالفت مفتي هاي اين كشور، رانندگي زنان امكان پذير نيست.
تاكنون بار‌ها تعدادي از زنان به دليل رانندگي بازداشت شده‌اند. بسياري از زنان سعودي از كشورهاي همسايه مانند بحرين و امارات، گواهينامه دريافت كرده‌اند و به هنگام سفر به كشورهاي خارجي، رانندگي مي‌كنند.
در سال‌هاي اخير بار‌ها زنان سعودي براي آزادي رانندگي، كمپين‌هايي براي رانندگي راه انداخته‌اند كه با واكنش سختگيرانه و منفي مقامات دولتي و مذهبي عربستان سعودي روبه رو شده است.


| شناسه مطلب: 49162




بانوان عربستان



نظرات کاربران