از سوی حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج وزیارت؛

نرم‌افزار راهنمای اماکن زیارتی عراق تولید شد

نرم‌افزار جامع راهنمای اماکن زیارتی عراق ویژه کارگزاران حج و زیارت به همت مؤسسه فرهنگی هنری مشعر وابسته به حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج وزیارت تولید و منتشر شد.

به گزارش خبرنگار سرويس انديشه پايگاه اطلاع رساني حج، نرم‌افزار جامع راهنماي اماكن زيارتي عراق ويژه كارگزاران حج و زيارت در دو لوح فشرده دي و دي، كار مشترك مركز آموزش كارگزاران سازمان حج و زيارت و مؤسسه فرهنگي هنري مشعر توليد شد.
در اين نرم‌افزار اطلاعات جامع و مبسوطي درباره اماكن زيارتي در كشور عراق ارائه مي‌شود و هدف اصلي از تدوين آن نيز آشنايي كارگزاران كاروان‌هاي زيارتي با اطلاعات مورد نياز آنان در طول سفر تورهاي زيارتي به عراق است.
نرم‌افزار راهنماي اماكن زيارتي و سياحتي در عراق برگرفته از كتابي با همين عنوان تأليف احسان مقدس از پژوهشگران حوزوي شامل هشت درس (فيلم) در دو لوح فشرده است كه جلسه نخست به معرفي موقعيت جغرافيايي، آب و هوا، منابع آب، درياچه‌ها، تاريخ و اقوام ساكن در عراق اختصاص دارد.
استاد مقدس مسؤوليت معرفي اماكن زيارتي و سياحتي عراق را در اين جلسات به عهده دارد كه در جلسه دوم، در ادامه تاريخ عراق سخني مي‌گويد و پس از معرفي استان‌هاي اين كشور، شهر نجف و كوفه و اماكن زيارتي در اين دو شهر را معرفي و اطلاعات مفيدي ارائه مي‌دهد.
اماكن زيارتي شهر كوفه و مهم‌ترين منازلي كه امام حسين (ع) در مسير مكه به كربلا از آن عبور كرده‌اند از ديگر بخش‌هايي است كه استاد مقدس در جلسه چهارم از لوح فشرده نخست به معرفي آنها مي‌پردازد.
جلسه پنجم از لوح فشرده دوم راهنماي اماكن زيارتي عراق به معرفي شهر كربلا و زيارتگاه‌هاي آن اختصاص دارد كه براساس توضيح استاد مقدس، شهر كربلا دومين شهر مهم و مقدس در كشور عراق است كه در فاصله ۱۰۵ كيلومتري جنوب غربي بغداد و در حاشيه صحرا و غرب رودخانه فرات قرار دارد.
اماكن زيارتي شهر كاظمين و بغداد در قسمت ششم و اماكن زيارتي شهر سامراء در قسمت هفتم اين نرم‌افزار معرفي مي‌شوند و بخش پاياني نيز به معرفي اماكن زيارتي شهر حله و بصره و امامزادگان اين دو شهر و همچنين ديگر اماكن زيارتي و سياحتي عراق اختصاص يافته است.
از نكات برجسته اين نرم‌افزار، پاسخ استاد به پرسش‌هاي مخاطبان است كه وي در پاسخ به سؤالي مبني بر اين‌كه منظور از وجود مقامات در مساجد كوفه، سهله و وادي‌السلام چيست، پاسخ مي‌دهد: جلب توجه مردم به اهميت مذهبي و تاريخي اين مساجد و اماكن است.
وي مي‌افزايد: اصولا كساني كه با تاريخ آشنا هستند وقتي وارد مسجد كوفه مي‌شوند حوادث تاريخي در ذهن آنها تداعي مي‌كند و به دنبال جاهايي مي‌گردند كه آن حوادث تاريخي در آن قسمت از مسجد اتفاق افتاده است، اما انسان‌هاي عادي كه اطلاع كمتري از تاريخ دارند تصور دقيقي از آن ندارند.
گفتني است، براساس اطلاعات اين نرم‌افزار كشور عراق بين نصف النهار ۳۸ درجه و ۴۵ دقيقه تا ۴۸ درجه و ۴۵ دقيقه طول شرقي و مدارهاي ۲۸ درجه و ۵۰ دقيقه تا ۳۷ درجه و ۱۵ دقيقه عرض شمالي قرار دارد و اين موقعيت جغرافيايي آن را در منطقع معتدل شمالي قرار مي‌دهد.
مساحت عراق با پايتختي بغداد، بالغ بر ۴۳۸۳۱۷ كيلومتر مربع است و تعداد جمعيت آن برحسب آمارگيري سال ۱۹۹۷ در حدود ۲۲۰۱۷۹۸۳ نفر، در سال ۲۰۰۹ در حدود ۲۸ ميليون نفر و در سال ۲۰۱۲ از مرز ۳۲ ميليون نفر گذشته است.
علاقه‌مندان براي تهيه نرم‌افزار راهنماي اماكن زيارتي عراق ويژه كارگزاران حج و زيارت مي‌توانند به نشاني تهران، خيابان آزادي، نبش خيابان رودكي، سازمان حج و زيارت، مؤسسه فرهنگي هنري مشعر مراجعه و يا با شماره‌هاي ۶۶۵۸۲۱۳۸ پيش شماره ۰۲۱ تماس بگيرند.
شايان ذكر است، حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج وزيارت تاكنون حدود ۱۰۰۰ عنوان كتاب با موضوع حج وزيارت منتشر كرده است كه تمامي اين كتاب‌ها به صورت الكترونيكي به نشانيhttp://lib.hajj.ir/ قابل دسترسي است.


| شناسه مطلب: 49527




عراق تازه‌هاي نشر



نظرات کاربران