با حضور کارشناسان؛

ابعاد فرهنگی- اجتماعی راهپیمایی اربعین بررسی شد

نشست «بررسی ابعاد فرهنگی- اجتماعی راهپیمایی اربعین» با حضور حسن خجسته استادیار دانشکده صدا و سیما، حسن بنیانیان رییس‌ موسسه پیوست نگاری فرهنگی در شورای عالی انقلاب فرهنگی و جمعی دیگر از اساتید و صاحبنظران حوزوی و دانشگاهی در تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پايگاه اطلاع رساني حج، نشست «بررسي ابعاد فرهنگي- اجتماعي راهپيمايي اربعين» با حضور حسن خجسته استاديار دانشكده صدا و سيما، حسن بنيانيان رييس‌ موسسه پيوست نگاري فرهنگي در شوراي عالي انقلاب فرهنگي و جمعي ديگر از اساتيد و صاحبنظران حوزوي و دانشگاهي، چهارشنبه ۱۵ بهمن ماه در پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي در تهران برگزار شد.
در اين نشست كه به صورت طرح مباحث و نقد و بررسي دو طرفه صورت گرفت ابتدا حسن خجسته استاديار دانشكده صدا و سيما و رييس‌ پژوهشكده فرهنگ و ارتباطات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات با موضوع: «راهپيمايي اربعين، بازنمايي رسانه‌اي از فرصت‌ها و چالش‌ها» به سخنراني پرداخت.
همچنين مسعود معيني‌پور، عضو هيات علمي دانشگاه باقرالعلوم (عليه‌السلام) و رييس‌ مركز رصد و تعاملات راهبردي دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم با موضوع «ظرفيت‌هاي فرهنگي و تمدني راهپيمايي اربعين» سخنراني كرد.
در ادامه اين نشست حجت‌الاسلام و المسلمين علي ذوعلم، استاديار پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي و رييس‌ پژوهشكده فرهنگ و مطالعات اجتماعي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي و حسن بنيانيان، عضو هيات علمي پژ وهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي و رييس‌ موسسه پيوست نگاري فرهنگي در شوراي عالي انقلاب فرهنگي به عنوان ناقدان در اين نشست به بيان ديدگاه‌ها و نظرات خود پرداختند.
در اين نشست خجسته با طرح موضوع «فرصت‌هاي پنهان راهپيمايي اربعين» گفت: در راهپيمايي اربعين بسياري از ارزشهاي ناب و خصوصيات استثنايي نهفته است كه كه برخي از آنها كه ناشي از اين تجمع تاريخ ساز نادر است به دلايلي كمتر مورد توجه قرار مي‌گيرد و بازنمايي خوبي از آن صورت نمي‌گيرد. نخستين آن، راهپيمايي اربعين نماد ارزش ژئوپليتيكي تشيع است كه اين ارزش در طول سالهاي بعد از انقلاب اسلامي فراهم شده و سرمايه بزرگي نه فقط براي شيعه بلكه براي دنياي اسلام است.
وي اظهار كرد: در بررسي ابعاد راهپيمايي اربعين بايد به نكاتي همچون لزوم آينده پژوهي و آينده نگاري در خصوص كيفيت همايش عظيم اربعين حسيني، به رسميت شناختن اين واقعه ساليانه در ساختار فرهنگي و اجتماعي و ثبت و ضبط آن در محافل و مجامع داخلي و بين‌المللي، فرصت انگاشتن همايش عظيم راهپيمايي ميليونها انسان دين باور براي مقابله با گسست ارزشهاي فرهنگي در جوامع مسلمان به ويژه در بين شيعيان مورد توجه قرار گيرد.
رييس‌ پژوهشكده فرهنگ و ارتباطات، افزود: بايد از اين فرصت براي تبليغ و عينيت بخشيدن به شعار راهبردي «پيوند دين و سياست» و جلوگيري از بازتوليد و اثر بخشي شعار كهنه استعمار «جدايي دين از سياست» بهره گيري كرد.
خجسته با بيان اين كه راهپيمايي عظيم اربعين فرصتي براي افزايش عمق و نفوذ استراتژيك جمهوري اسلامي ايران در منطقه و در ميان شيعيان كشورهاي حاضر در اين مراسم است، گفت: تقويت نظام فرهنگي شيعه در باز توليد و باز توزيع خود در مقابل نظامهاي رقيب با تاسي به فرهنگ عاشورا با فرصتهاي تازه همزيستي مسالمت آميز و غير تعارضي هويتهاي متنوع فرهنگي و همپوشاني نقاط ضعف مقطعي نظام‌هاي فرهنگي مسلط از ديگر فرصت‌هايي است كه بايد از راهپيمايي عظيم اربعين بهره برداري كنيم.
وي تصريح كرد: همچنين بايد موضوعاتي چون تعميم و تعميق دلبستگي‌هاي فرهنگي مذهبي تشيع به الگوها و انگاره‌هاي فرهنگي هويتي و ملي، تقويت و توانمند سازي جريانات فرهنگي ناب و اصيل ديني و مذهبي با توليد هويت يكپارچه و فرهنگ ساز براي مقابله با جريانات فرهنگي رقيب در بررسي ابعاد فرهنگي اجتماعي اين همايش عظيم مورد توجه قرار گيرد و در برنامه ريزي‌ها به آن توجه شود.
اين پژوهشگر و مدرس دانشگاه خاطرنشان كرد: ارائه الگويي جدي از همبستگي و همزيستي و يكسان سازي فرهنگي با محوريت تعاليم شيعه در عصر جهاني شدن از ديگر موضوعات مهمي است كه فرصت و بستر استفاده و بهره برداري از آن در سايه اين همايش عظيم به وجود آمده و نبايد مورد غفلت واقع شود.
در ادامه اين نشست بنيانيان و حجت‌الاسلام ذو علم نقد و نظرات خود را راجع به مطالب مطرح شده بيان كردند و در پايان مسعود معيني پور مقاله و تحقيق خود را با موضوع «"ظرفيت‌هاي فرهنگي و تمدني راهپيمايي اربعين» ارائه كرد.


| شناسه مطلب: 51066




اربعين نشست



نظرات کاربران