آسیب شناسی وحدت در کلام شیعه و سنی آسیب شناسی وحدت در کلام شیعه و سنی آسیب شناسی وحدت در کلام شیعه و سنی بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
آسیب شناسی وحدت در کلام شیعه و سنی آسیب شناسی وحدت در کلام شیعه و سنی آسیب شناسی وحدت در کلام شیعه و سنی آسیب شناسی وحدت در کلام شیعه و سنی آسیب شناسی وحدت در کلام شیعه و سنی

آسیب شناسی وحدت در کلام شیعه و سنی

نشست مشترک اعضای کاروان «سرزمین برادری» با اساتید و نخبگان استان با حضور چشمگیر دانشجویان در تالار فردوسی دانشگاه سیستان و بلوچستان برگزار شد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج به نقل از روابط عمومي اتحاديه امت واحده، در اين نشست كه با قرائت قرآن حميد شاكرنژاد قاري بين المللي قرآن كريم و از اعضاء كاروان سرزمين برادري آغاز شد، مولوي عبدالحميد شه بخش، رضا اميرخاني، محمدرضا شهيدي فرد، فروز رجايي فر و حجت الاسلام مهدي همازاده به ارائه نظرات خود پرداختند.
مولوي شه بخش: پيروزي انقلاب اسلامي، مسلمانان جهان را سربلند كرد
مولوي عبدالحميد شه‌بخش، استاد حوزه هاي علميه اهل سنت تأكيد كرد پيروزي انقلاب اسلامي بالاترين اميدها را به مسلمانان داد و آن‌ها را سربلند كرد. آن هم بعد از دوره‌اي كه حرف زدن از اسلام عقب‌ماندگي به حساب مي‌آمد.
مولوي شه‌بخش، استاد حوزه علميه اهل سنت در ديدار كاروان ايران «سرزمين برادري» كه پنج‌شنبه شب در دانشگاه سيستان و بلوچستان انجام شد با اشاره به تلاش‌هايي كه براي حذف اسلام در جهان صورت گرفته است گفت: روزگاري بود كه اسلام غريب شده بود. آتاترك خلافت اسلامي را حذف كرد و پس از آن مظاهر اسلامي را از بين برد. از حجاب گرفته تا حروف الفباي قرآني كه در زبان تركي استفاده مي‌شد. در ايران هم اين مبارزه را آغاز كردند. طوري كه در آن دوره هر كس از اسلام حرف مي‌زد عقب‌مانده و مرتجع خوانده مي‌شد. هر مبارزي مجبور بود ماركسيست شود. اما آهسته آهسته با تلاش‌هايي كه مصر صورت گرفت، اسلام دوباره مطرح شد. در افغانستان جهاد اسلامي با روس‌ها مبارزه كرد. پس از آن اسلام در ايران به پيروزي رسيد و بالاترين اميدها را به مسلمين داد و آن‌ها را سربلند كرد.
علما مي گردند و از لابه‌لاي كتاب‌ها نكته‌اي پيدا مي‌كنند و با هم اختلاف مي‌كنند
اين مدرس حوزه‌هاي علميه اهل سنت با انتقاد از تفرقه‌افكني‌ها گفت: چيزي كه اكنون اسلام را تهديد مي‌كند شكاف و نفاق است. تا ما نگذاريم دشمن نمي‌تواند تفرقه بيندازد. قدرت كفار در اتحاد آن‌هاست. اما ما مسلمانان متأسفانه در اين زمينه مشكل داريم. مذاهب اسلامي يك دين دارند، اما علمايشان مي‌گردند و از لابه‌لاي كتاب‌ها نكته‌اي پيدا مي‌كنند و با هم اختلاف مي‌كنند. ما خودمان مقصريم. در صحبت‌هاي بزرگاني از جمله امام و رهبر معظم انقلاب تاكيد بسياري بر وحدت شده است. اگر رعايت كنيم و خدا را در نظر بگيريم كسي نمي‌تواند مشكل ايجاد كند. براي اين نظام زحمات زيادي كشيده شده است.
وي در انتها افزود: مردم شيعه و سني بايد مردمي برخيزند و با هم باشند. بايد جلوي تفرقه‌افكنان را بگيريم تا مشكل حل شود. نبايد اجازه دهيم در لباس نظام به نظام ضربه بزنند. ما مي‌توانستيم در ايران الگويي براي وحدت شيعه و سني به جهان ارائه كنيم، اما هنوز نتوانسته‌ايم. اگر ما مواظب صحبت‌هايمان باشيم كسي نمي‌تواند تفرقه افكني كند و بايد با رعايت تقواي الهي وحدت كلمه را حفظ كنيم.
رضا اميرخاني: فاصله افغانستان با ما ۱۰۰ سال و فاصله ما با افغانستان ۵ سال است!
در ادامه اين نشست رضا اميرخاني با تاكيد بر حفظ عوامل هويتي وحدت بخش در كشور گفت: وقتي سفرنامه افغانستانم را تحت عنوان «جانستان، كابلستان» منتشر كردم خيلي ها در ايران كه حال كتاب خواندن ندارند از من مي خواستند در چند جمله برايشان از افغانستان بگويم.
اميرخاني ضمن اشاره به فاصله هاي سياسي و اقتصادي افغانستان و ايران گفت: در افغانستان زيرساخت هاي اقتصادي و عمراني خيلي كمتر است و شايد از اين نظر مثلا ۵۰ سال با ما فاصله دارند كه البته با استفاده از تكنولوژي مي توانند اين مسير را زودتر هم طي كنند. اما بعد كه بيشتر تامل كردم ديدم برخي مسائل هست كه فاصله افغانستان را با ما خيلي زياد كرده است. مثلا من وقتي وارد اين كشور شدم اولين كسي كه با او برخورد داشتم خيلي با من بد رفتار كردم و من به او گفتم من شنيده بود افغانستاني ها آدمهاي مهمان نوازي هستند. او در جواب گفت: من پشتون هستم با غيرپشتون ها فرق دارم. جاي ديگر رفتم يكي مي گفت من هزاره هستم با بقيه فرق دارم، ديگري مي گفت من ازبك هستم و... . من ديدم افغانستانيها از اين نظر با ما خيلي فاصله دارند. زيرا ما با همه اختلاف نظرها و سليفه ها با اين همه تنوع زبان لهجه و لباس اما همه ما به راحتي ادعا مي كنيم كه «ما ايراني هستيم». به نظر من اين يك دستاورد ملي و تمدني بسيار بزرگ و محترمي و مغتنمي است كه فاصله افغانستان با ما را خيلي زياد مي كند.
اميرخاني با بيان اينكه از اين نظر افغانستان با ما دست كم ۱۰۰ سال فاصله دارد، افزود: اين هم فاصله اي است كه ديگر نمي توان با صنايع تك و پيشرفتهاي علمي پر كرد. اما اينجا يك سوال وجود دارد: فاصله افغانستان با ما ۱۰۰ سال است، اما فاصله ما با افغانستان چند سال است؟
اين نويسنده و فعال فرهنگي در پايان سخنانش گفت: پاسخ به اين سواال بسيار مهم است، من فكر مي كنم اگر قدر اين هويت ملي و آن دستاورد تمدني را ندانيم، ظرف كمتر از ۵ سال مي توانيم به افغانستان تبديل شويم. جايي كه هر كس قوم و قبيله خودش را ببيند و هويت ملي را در نظر نياورد. بنابراين فاصله ما با افغانستان كمتر از ۵ سال است، اگر مراقب نباشيم. اين راه، راه سرازيري است ولي اميدوارم ما در اين مسير حركت نكنيم بلكه راه سربالايي را كه سخت تر است برگزينيم.
رجايي فر: اگر افراطيون از بين نروند همه متضرر مي شوند
در ادامه اين نشست، فروز رجايي‌فر، در جمع نخبگان و دانشگاهيان شهر زاهدان گفت: اگر اكنون ايران مورد غضب جهان كشورهاي مستكبر دنياست تنها به دليل دفاع همه جانبه از ملت فلسطين بوده است. اين دفاع به خاطر كليدي بودن اصل وحدت در تفكر رهبر انقلاب است.
فروز رجايي‌فر، از دانشجويان پيرو خط امام كه به همراه كاروان «سرزمين برادري» در زاهدان حضور دارد در ادامه افزود: قبلاً به نظرم مي‌آمد كه در مورد وحدت كاري نكرده‌ايم. براي بار اول متوجه شدم ملت ما براي حفظ وحدت چه هزينه سنگيني داده است. اگر اكنون ايران مورد غضب قدرت‌هاي جهان استكبار است تنها به دليل دفاع همه جانبه از ملت فلسطين بوده است. اين دفاع به خاطر كليدي بودن اصل وحدت در تفكر رهبر انقلاب است. اگر ايران همين امروز تصميم بگيرد از جبهه مقاومت كنار برود و از فلسطين حمايت نكند دنيا با هيچ چيز ما مشكل نخواهد داشت. من اينجا قاطعانه مي‌گويم همه هزينه‌هايي كه دشمن براي مقابله با ايران مي‌كند به‌خاطر حمايت از فلسطين و مقابله با رژيم جعلي اسرائيل است.
رجايي‌فر با اشاره به مشكلاتي كه در زمينه وحدت وجود دارد ادامه داد: در زمينه وحدت داخل كشور كج‌سليقگي‌هايي شده است. نگاه‌هايمان به مسأله درست نيست و بخشي از آن هم به چالش آزادي و امنيت برمي‌گردد. كسي كه در اقليت قرار دارد فكر مي‌كند اين چالش‌ها به خاطر تبعيض است. اما حتي شيعيان هم به همه آنچه در قانون اساسي آمده نرسيده اند و مسأله تنها مربوط به اهل سنت نيست. البته كمبود‌ها زياد است و در زمينه فرهنگي و مردمي كار نشده است. بخشي از محروميت استان‌هاي سني‌‌نشين به خاطر عملكرد نظام نيست. مانند آنچه در خشكسالي سيستان و بلوچستان رخ داده است.
وي در انتها گفت: بايد بتوانيم در كنار هم زندگي كنيم. بايد سعي كنيم با فهم و درك متقابل اختلافات را بپذيريم و به يكديگر احترام بگذاريم. بايد با اين نزديك شدنمان به يكديگر جريان‌هاي افراطي را از بين ببريم كه اگر از بين نرود هيچ متضرر مي شوند.
شهيدي فرد: عوامل اختلاف فقط عقيدتي نيست
در ادامه اين نشست محمدرضا شهيدي فر مجري و تهيه كننده تلويزيون در سخناني به بازديد اعضاء كاروان از مناطق فقيرنشين زاهدان اشاره كرد و گفت: عمدتا وقتي در كشور از اختلافات سخن گفته مي شود ريشه آن را عوامل بيروني دانسته و جنس اين اختلافات را هم عقيدتي مي دانيم در حالي كه جداي از اقدامات دشمنان و اختلافات عقيدتي و مذهبي مسائل ديگري هم وجود دارد كه بعضا از آنها غفلت شده است. برخي از اين عوامل اقليمي است، برخي جامعه شناختي و فرهنگي و اخلاقي و ... .همه اين اختلافات سهم دشمن نيست. فرايندي در زندگي ما ايجاد شده كه بر مبناي آن آدمها تنهاتر مي شوند تا ايمن تر زندگي كنند.
عضو كاروان ايران سرزمين برادري در بخش ديگري از سخنانش به تاثير رسانه ها در اين زمينه گفت: فكر مي كنم رسانه هاي ما نتوانستند احساس ضرورت همبستگي ملي را انتقال دهند. با اينكه خودم از اهالي رسانه هستم بايد بگويم هنوز نتوانسته ايم در اين زمينه كار مناسبي انجام دهيم. حال بايد پرسيد آيا اين مساله به دشمنان و نگاه اعتقادي ما ارتباط دارد؟ آيا هر يك از ما كه هر كداممان در شبكه هاي اجتماعي فعاليت داريم، توانسته ايم به سهم خودمان اين همبستگي و همدلي و مهرورزي را ترويج كنيم؟ يا برعكس بيشتر به اختلافات قومي و قبيله اي دامن زده ايم؟ در حالي كه تاثير برخي از همين شبكه هاي اجتماعي به دليل وجود عنصر باورپذيري در آنها مي توانند بسيار تاثيرگذارتر از رسانه هاي رسمي باشند.
همازاده: سيره ائمه مذاهب، پرهيز از اختلاف بوده است
حجت الاسلام مهدي همازاده معاون پژوهشي مدرسه اسلامي هنر، در اين همايش با اشاره به سيره امام علي(ع) در خصوص وحدت، گفت: در تواريخ ما آمده است كه در زمان خليفه دوم و پس از پيشروي و محاصره بيت‌المقدس، ساكنين آنجا درخواست پذيرش اسلام با جزيه را دادند. خليفه دوم هم اين مسئله را به مشورت گذاشت؛ جناب عثمان گفت: آنها از تو مهلت مي‌خواهند تا در فرصت مناسب حمله كنند؛ پس با خشونت همه آنها را به قتل برسان. علي(ع) اما پيشنهاد داد: حرف آنان را بپذير كه نصرت اين سرزمين بدون خون‌ريزي نصيب تو خواهد شد. خليفه از هر دو نظر تمجيد كرد اما سخن اميرالمومنين (ع) را پذيرفت و عاقبت، مسلمانان پيروز شدند.
حجت الاسلام همازاده اظهار داشت: سيره اول الائمه ما اينگونه است كه در زماني كه خلافت نداشت در ركاب خلفا شمشير مي‌زد و مشورت مي‌داد؛ او فرمود: من نشستم تا صداي اذان مسلمانان قطع نشود.
وي عنوان كرد: ابوحنيفه كه با امام صادق(ع) اختلافات فقهي داشت اما وقتي صحبت از قيام عليه امويان شد، به ميدان آمد و مبارزه كرد و حتي اين امام اعظم هنگامي كه متوجه شد بني عباس ادامه دهنده راه امويان هستند، با آنان نيز به جنگ برخاست.
معاون پژوهشي مدرسه اسلامي هنر قم با اشاره به بروز تدريجي اختلافات مذاهب، اظهار داشت: سيره ائمه مذاهب ما اينگونه بوده است كه از اختلاف پرهيز كنيم. مبادا در مناسبت‌هاي مذهبي خود فرصتي را براي جريان‌هاي افراطي فراهم كنيم و با اهانت به يكديگر فضاي نزاع را گسترش دهيم.


| شناسه مطلب: 51409




وحدت



مطالب مرتبط

نظرات کاربران