باید شرایط ثبت‌نام باید شرایط ثبت‌نام باید شرایط ثبت‌نام بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
باید شرایط ثبت‌نام باید شرایط ثبت‌نام باید شرایط ثبت‌نام باید شرایط ثبت‌نام باید شرایط ثبت‌نام

باید شرایط ثبت‌نام "عمره" در هر 2 یا 3 سال فراهم باشد


یک روحانی کاروان حج گفت: جوانانی که قرار است 17 سال بعد تازه اقدام به ثبت‌نام تمتع کنند و پس از آن باید 10- 15 سال در نوبت انتظار تشرف بمانند عملا در موعد اعزام، سن آنها به ایام کهولت و پیری نزدیک شده و توفیق تشرف به این مناسک در ایام جوانی از آنها سلب می‌شود.

حجت‌الاسلام سید محمد‌صادق جلالی در گفت‌وگو با فارس با بیان این مطلب اظهار داشت: سازمان حج و زیارت‌‌ با توجه به اشرافی که به امور اجرایی و کم‌و‌کیف برگزاری این مناسک دارد در خصوص نحوه ثبت‌نام و اعزام زائران به عمره مفرده، می‌تواند زمینه هر چه مناسب‌تر ثبت‌نام و اعزام زائران را فراهم کند.
 
وی با اشاره به شیوه ثبت‌نام‌های فعلی عمره مفرده و ایجاد لیست‌های طولانی چندساله برای اعزام به این مناسک خاطر‌نشان کرد: به دلایل مختلفی، چنین شیوه‌ ثبت‌نامی که باعث ایجاد لیست‌های انتظار طولانی‌مدت می‌شود، مناسب و قابل قبول نیست.
 
این روحانی کاروان حج تصریح کرد: چنین شیوه‌ای باعث ایجاد برخی سوء‌ظن‌ها در اقشار مختلف مردم می‌شود و از سوی دیگر در شرایط فعلی صرفا افراد محدودی می‌توانند در موعد مقرری تعیین شده، اقدام به ثبت‌نام کنند و در صورت عدم امکان ثبت‌نام عملا برای سالیان سال از امکان ثبت‌نام محروم خواهند ماند.
 
محرومیت جمع کثیری از امکان ثبت‌نام عمره
 
حجت‌الاسلام جلالی یادآور شد: قطعا پس از پایان زمان محدودی که به عنوان زمان در نظر گرفته شده ثبت‌نام از سوی سازمان تعیین می‌شود عده زیادی برایشان امکان ثبت‌نام فراهم می‌شود اما این دسته از افراد از این امکان که بتوانند ثبت‌نام جدید عمره داشته باشند محروم خواهند بود.
 
وی متذکر شد: بر اساس سیستم فعلی ثبت‌‌نام،‌ بسیاری از افراد مشتاق به تشرف به عمره مفرده که نتوانسته‌اند در موعد مقرر ثبت‌نام کنند، ممکن است که به دلایل مختلف از به جا آوردن عمره یا تمتع باز بمانند و حتی ممکن است عمرشان کفاف ثبت‌نام‌های بعدی را ندهد.
 
حجت‌الاسلام جلالی با بیان اینکه مسئولان سازمان حج و زیارت در ثبت‌نام‌های عمره با یکسری معذورات مواجه هستند، اظهار داشت: اصولا مسئولان برگزاری مناسک حج و عمره برای اینکه بتوانند تدارکات لازم برای برگزاری هرچه بهتر این مناسک را داشته باشند باید حداقل برای یک یا 2 سال لیست انتظار از افراد ثبت‌نامی قطعی داشته باشند اما در عین حال طولانی شدن بیش از حد این لیست‌های انتظار نیز قابل قبول نیست.
 
باید شرایط ثبت‌نام "عمره" در هر 2 یا 3 سال فراهم باشد
 
وی افزود: باید شرایط به صورت عادلانه برای همه فراهم باشد تا در هر 2 تا 3 سال از متقاضیان ثبت‌نام صورت گیرد و چنین شیوه‌ای باعث رفع بسیاری از سوء‌تفاهمات خواهد شد.
 
این کارشناس مسائل دینی در ادامه به نحوه اعزام زائران خانه خدا از کشورهای مختلف اسلامی نیز اشاره کرد و گفت: تا جایی که بنده اطلاع دارم تقریبا در هیچ یک از این کشورهای اسلامی، لیست‌های چندساله انتظار برای تشرف به عمره یا تمتع وجود ندارد.
 
وی متذکر شد: در مورد حج تمتع ضرورت پرهیز از ایجاد لیست‌های انتظار طولانی‌مدت، بیشتر احساس می‌شود چرا که بسیاری از مردم مستطیع می‌شوند و باید شرایطی فراهم باشد که‌ آنها لااقل بتوانند هر 2 یا 3 سال برای تمتع ثبت‌نام انجام دهند.
 
کاروان‌های حج تمتع مملو از زائرانی پیر و فرتوت
 
این روحانی کاروان حج یادآور شد: در شرایط فعلی بسیاری از افرادی که برای حج تمتع ثبت‌نام به عمل آورده‌اند در موعد اعزام خود ممکن است که یا از دنیا رفته باشند و یا آنقدر پیر و فرتوت شده باشند که امکان تشرف به حج از آنها سلب شود.
 
وی ادامه داد: با چنین رویه‌ای عملا در مناسک حج تمتع هیچگاه شاهد حضور زائران جوان نخواهیم بود و کاروان‌های حج ما متشکل از افراد پیر و فرتوت هستند.
 
حجت‌الاسلام جلالی تصریح کرد: بر این اساس جوانانی که قرار است 17 سال بعد تازه اقدام به ثبت‌نام تمتع کنند و پس از آن باید 10- 15 سال در نوبت انتظار تشرف بمانند عملا در موعد اعزام، سن آنها به ایام کهولت و پیری نزدیک شده و توفیق تشرف به مناسک حج در ایام جوانی از آنها سلب می‌شود.
 


| شناسه مطلب: 5215







نظرات کاربران