نقاط ضعف و قوت حج امسال بررسی می شود نقاط ضعف و قوت حج امسال بررسی می شود نقاط ضعف و قوت حج امسال بررسی می شود بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
نقاط ضعف و قوت حج امسال بررسی می شود نقاط ضعف و قوت حج امسال بررسی می شود نقاط ضعف و قوت حج امسال بررسی می شود نقاط ضعف و قوت حج امسال بررسی می شود نقاط ضعف و قوت حج امسال بررسی می شود

نقاط ضعف و قوت حج امسال بررسی می شود

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: از جمله کارهای خوبی که امسال صورت گرفت، یادداشت نقاط ضعف و نارسایی‌ها بود که بتوانیم برای سال‌های آینده به آنها بپردازیم تا این مشکلات کاهش یابد و در آینده به صفر برسد.

علی لیالی رئیس سازمان حج و زیارت روز گذشته هنگام بازدید از دفاتر زیارتی استان گیلان گفت: خاضعانه در مقابل مردم عرض می‌کنم که اداره حجاج ایرانی صحنه برجسته‌ای از مدیریت مقتدرانه و مدیریت دقیق در مقابل سایر کشورهایی که در حج حضور داشتند، بود.
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج وابسته به بعثه مقام معظم رهبری،  لیالی با تشریح مناسک حج امسال گفت: حجاج ایرانی امسال در قالب 596 کاروان از 16 مهر به عربستان سعودی اعزام شدند و عملیات انتقال تمام 97 هزار زائر ایرانی در مدت 26 روز در نهم آذر پایان یافت.
 
رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه در مناسک حج امسال به زائران ایرانی خدمات مناسبی در حوزه حمل و نقل زمینی و اسکان در مکه مکرمه و مدینه منوره ارائه شد، تصریح کرد: امسال حج خوب و موفقی را پشت ‌سر گذاشتیم و در فضایی آرام، مطمئن و همراه با حضور نیروهای ستادی سازمان حج، مدیران و روحانیون کاروان‌ها، زمینه بهره‌مندی حجاج از این مناسک فراهم شد. 

وی با موفق ارزیابی کردن مناسک حج امسال خاطرنشان کرد: عملیات انتقال حجاج کشورمان از طریق 2 شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) و شرکت هواپیمایی ماهان انجام شد و متوسط تأخیر در عملیات انتقال به عربستان 20 دقیقه بود که کارنامه‌ مثبتی محسوب می‌شود.
 
معاون وزیر ارشاد، با اشاره به حضور و همراهی بعثه مقام معظم رهبری در برگزاری مناسک حج 90 یادآور شد : در کنار سازمان حج و زیارت، بعثه مقام معظم رهبری برنامه‌های از قبل تعیین شده خود را به نحو احسن به اجرا درآورد و با همکاری و همراهی سازمان حج و بعثه، امسال در تمام جنبه‌های حج موفقیت قابل توجهی داشتیم.
 
رئیس سازمان حج و زیارت از همکاری خوب وزارت حج عربستان سعودی و نهادهای مرتبط با خدمات‌رسانی به زائران تشکر کرد و گفت: امسال تعامل خوبی بین سازمان حج و زیارت ایران و نهادهای مختلف خدمات‌رسانی در کشور عربستان برقرار بود که حاصل آن روان شدن برگزاری عملیات حج امسال بود.
 
لیالی با بیان اینکه ارزیابی‌های صورت گرفته توسط سازمان حج و بعثه مقام معظم رهبری، حکایت از برگزاری حجی موفق دارد، یادآور شد: این موفقیت حاصل کار جمعی بود که امسال اتفاق افتاد. از جمله کارهای خوبی که امسال صورت گرفت، یادداشت نقاط ضعف و نارسایی‌ها بود که بتوانیم برای سال‌های آینده به آنها بپردازیم تا این مشکلات کاهش یابد و در آینده به صفر برسد.
 
وی ادامه داد :‌ با توجه به گستردگی حج و حضور بیش از 3 میلیون زائر در این کنگره بزرگ و از طرفی حضور در یک کشور دیگر، بی‌تردید برگزاری این مناسک نیازمند همیاری و همراهی همه نهادهای مرتبط با حج است. رئیس سازمان حج و زیارت ادامه داد: از تلاش خوب شرکت‌های هواپیمایی ایرانی، نیروی انتظامی، وزارت خارجه، هیات پزشکی حج و سایر نهادهای مرتبط با برگزاری حج تشکر می‌کنم.
 
لیالی با بیان اینکه در عملیات بازگشت حجاج به خصوص در روزهای نخست مشکلاتی برای حجاج کشورمان ایجاد شد، یادآور شد:‌ فرودگاه‌های مدینه و جده در عملیات بازگشت حجاج، روزهای شلوغی است و برخی پروازها با ناهماهنگی‌هایی مواجه می‌شود و شرکت‌های هواپیمایی باید تلاش کنند تا تراکم را کاهش دهند.
 
وی خاطر نشان کرد: خوشبختانه با پیگیری‌های سازمان حج و زیارت و با همیاری 2 شرکت هواپیمایی ایرانی، توانستیم به مشکلات روزهای اول غلبه کنیم. مشکلات انتقال حجاج، بسیار کاهش یافته و مدت ‌زمان تأخیر نسبت به روزهای اول کاهش قابل‌توجهی یافته است.
 
رئیس سازمان حج و زیارت تصریح کرد: امیدواریم با تمهیدات در نظر گرفته شده در حج 91 شاهد بهبود خدمات به زائران و برگزاری حجی مطلوب‌تر از امسال باشیم.
 
لیالی متذکر شد : خاضعانه در مقابل مردم عرض می‌کنم که اداره حجاج ایرانی صحنه برجسته‌ای از مدیریت مقتدرانه و مدیریت دقیق در مقابل سایر کشورهایی که در حج حضور داشتند، بود و این نکته‌ای نیست که ما به آن اذعان داشته باشیم بلکه این نقطه‌نظر خود مسوولان عربستان سعودی است.
 
وی افزود : در دیداری که با وزیر حج عربستان داشتم، وی از نظم و انضباط حجاج ایرانی قدردانی کرد و بنده هم از زائران کشورمان به دلیل منش بزرگوارانه، صبر، حوصله و متانت آنها و شخصیت بی‌نظیری که از خود به نمایش گذاشتند، تقدیر و تشکر می‌کنم.
 
معاون وزیر در پاسخ به سوال خبرنگارما ، مبنی بر اینکه پیش از آغاز مناسک حج امسال، یک فضا سازی سیاسی علیه کشورمان از طریق برخی‌کشورهای غربی از جمله آمریکا صورت گرفت، آیا این مسئله توانست بر حج امسال تأثیر سویی داشته باشد، اظهار داشت: با اعلام موضع صحیح نماینده مقام معظم رهبری که حجاج ایرانی امسال که با نگاه وحدت‌مدار و با نگاهی عزتمندانه در حج شرکت خواهند داشت.
 
وی افزود: با توجه به هماهنگی‌هایی که با مسوولان حج عربستان سعودی صورت گرفته بود، شاهد برگزاری حجی توأم با عزت برای زائران ایرانی بودیم. لیالی یادآور شد: با محوریت بعثه مقام معظم رهبری در حج امسال، 4 دعای کمیل باشکوه در مدینه در نظمی بی‌نظیر این دعاهای کمیل برگزار شد.
 
وی تصریح کرد: مراسم برائت از مشرکین امسال در صحرای عرفات نیز به مراتب بهتر و با نظمی مثال‌زدنی نسبت به سال‌های گذشته برگزار شد.

رئیس سازمان حج و زیارت در پاسخ به سؤالی دیگر از خبرنگارما، مبنی بر اینکه مشکلی که برای برخی از زائران انفرادی در هنگام ورود به عربستان سعودی ایجاد شد، اظهار داشت: آنچه وظیفه اصلی سازمان حج و زیارت است، تمهید برای حضور زائرانی است که در قالب حج و زیارت برنامه‌ریزی برای انتقال آنها صورت می‌گیرد و از سال‌های پیش در نوبت اعزام سازمان حج و زیارت قرار دارند.
 
لیالی افزود:‌ سازمان حج و زیارت نسبت به زائرانی که در این ظرفیت قرار ندارند، مسوولیتی ندارد و این اتفاقی که امسال برای برخی زائران در فرودگاه مدینه افتاد، در صلاحیت سازمان حج نیست تا در این خصوص اظهارنظر کند که آیا ویزای این افراد مخدوش بوده یا مشکل خاص دیگری وجود داشته است.
 
وی ادامه داد : امیدوارم دستگاه‌های مرتبط با این موضوع، اتفاقی که افتاد را بررسی کنند و چرایی آن پس از مشخص شدن دقیق از طریق مسوولان ذیربط به اطلاع مردم خواهد رسید.


| شناسه مطلب: 5217







نظرات کاربران