نوجوان 13 ساله ای که مفتخر به تلاوت قرآن در حرم رضوی است نوجوان 13 ساله ای که مفتخر به تلاوت قرآن در حرم رضوی است نوجوان 13 ساله ای که مفتخر به تلاوت قرآن در حرم رضوی است بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
نوجوان 13 ساله ای که مفتخر به تلاوت قرآن در حرم رضوی است نوجوان 13 ساله ای که مفتخر به تلاوت قرآن در حرم رضوی است نوجوان 13 ساله ای که مفتخر به تلاوت قرآن در حرم رضوی است نوجوان 13 ساله ای که مفتخر به تلاوت قرآن در حرم رضوی است نوجوان 13 ساله ای که مفتخر به تلاوت قرآن در حرم رضوی است

نوجوان 13 ساله ای که مفتخر به تلاوت قرآن در حرم رضوی است

«قرآن کریم نردبان آسمان است که انسان می تواند با تلاوت، تدبر و عمل به آن، به بام بلند ملکوت درآید و از آن جا به تماشای جلوه‌های اسماء و صفات خداوند قادر و توانا بنشیند.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، معارف قرآن كريم چون چشمه ساران آب حيات، از آسمان پاك خدا بر زمين جاري شده است. اگر در كنار چشمه‌ آسماني هستيم و باز هم تشنه آب حياتيم، بايد درخود تجديد نظر كنيم، چرا كه قرآن، آيه آيه اش مايه حيات و نور و زيبايي است. قرآن از جنبه هاي مختلف معجزه است يعني فوق بشري است.
با توجه به اينكه داشتن حافظه قوى براى موفقيت در درس‌ها مؤثر است، خواندن قرآن و حفظ آن هم يكى از عوامل تقويت حافظه به شمار مى‌رود. پس خواندن و حفظ قرآن، خود باعث موفقيت در درس‌ها مى‌شود، چنان كه تجربه دانش‌آموزان قارى و حافظ قرآن هم اين مطلب را تأييد مى‌كند...»
اين مطالب صحبت هاي قاري 13 ساله مشهدي به نام محمد جواد علمي است كه خيلي سريع ره صدساله را رفته و در جايگاهي قرآن مي‌خواند كه خيلي‌ ها آرزويش را دارند.
در گفتگوي كه به ما درباره نحوه آشنايي‌اش با قرآن مي‌دهد، متوجه مي‌شويم كه او تنها فعال قرآني خانواده‌اش نيست، بلكه عضوي از يك خانواده فعال قرآني‌ است. از اين رو با اين خانواده قرآني به گفتگو مي نشينيم.
سيدجواد علمي، پدر و نخستين استاد محمدجواد، خود را از شاگردان مرحوم حاج احمد هروي معرفي مي‌كند. مادرش هم فارغ التحصيل كارشناسي علوم قرآن و حديث و اولين مشوق محمدجواد در بحث تلاوت قرآن است. دختر بزرگ اين خانواده نيز كه در گرايش محمدجواد به قرآن تأثير به سزايي داشته، حافظ 12 جزء از قرآن كريم است و دختر كوچك خانواده هم به تازگي در عرصه حفظ قرآن گام نهاده است.
مادر محمدجواد مي‌گويد: پسرم از حدود 5 سالگي به مداحي علاقه زيادي نشان مي‌داد. سي دي‌هايي را كه در خانه داشتيم، مرتب گوش مي داد و پا به پاي آن ها از مداحان تقليد مي‌كرد. بدون اغراق عرض مي‌كنم كه با وجود سن كمش مثل خود آن ها به همان زيبايي مي‌خواند.
از اين روكم و بيش متوجه علاقه او به خواندن و استعداد سرشارش در يادگيري آهنگ ها و كلمات و قدرت تقليدش شده بودم، ولي اينكه آيا او مي‌تواند اين استعداد را در عرصه قرآن هم بروز دهد يا نه، نكته‌اي بود كه زياد به آن توجه نكرده بودم.
در سن 5 سالگي محمدجواد را در يك مهد كودك ثبت نام كرديم، ولي نتوانستيم او را وادار به رفتن كنيم، تا اينكه روزي به طور تصادفي با فضاي قرآني يكي از مهدهاي قرآني آشنا شد و از من خواست كه او و خواهر كوچكش را در آنجا ثبت نام كنم.
از آن به بعد محمدجواد با توجه به زمينه‌هايي كه داشت خيلي سريع روخواني و روان‌خواني قرآن را فراگرفت؛ به طوري كه قبل از ورود به دبستان، همه قرآن را بدون اشتباه مي‌خواند، در ضمن برخي نوارهاي استاد عبدالباسط را هم به طور پراكنده گوش مي‌داد.
پدرش محمدجواد در ادامه اين گفتگو مي‌ گويد: به واسطه آشنايي كه با استادحسين علمي داشتم، محمدجواد را براي تلاوت و تعيين سطح نزد ايشان بردم؛ البته استاد در آن موقع هيچ جلسه تدريسي نداشتند، ولي با تعيين زمان هاي آموزشي در محل كار و تماس هاي تلفني، پشتيباني آموزشي محمدجواد را به عهده گرفت كه بعدها فرصت بيشتري براي تمرين و استفاده از رهنمودهاي ايشان براي محمدجواد فراهم شد. پيروي از سبك استاد مصطفي اسماعيل، حضور در محافل قرآني رسمي و استفاده از محضر استاداني نظير خادمي، شجاعي، حسني كارگر، مشهدي و. ..باعث رشد محسوس در تلاوت محمدجواد شد و در حال حاضر هم از محضراستاد مجتبي سادات فاطمي كسب فيض مي‌كند.
اجراي تلاوت در حرم مطهر رضوي از بزرگ ترين افتخارات من است حرف هاي محمدجواد هم در لابه لاي صحبت هاي پدر و مادرش شنيدني است. او مي‌گويد: مي‌خواهم آن‌قدر تمرين كنم كه شاهد پيشرفت هاي زيادي در زندگي باشم. بايد توجه داشت كه خواندن و حفظ قرآن نبايد فرد را از تلاش و كوشش در درس‌ها باز دارد، بلكه بايد با برنامه‌ريزى منظم، هم به كارهاى قرآنى و هم به كارهاى درسى ‌برسد.
اين قاري نوجوان ادامه مي‌دهد: قرآن مي‌خوانم چون اين كار را دوست دارم. بيشتر تلاوت هاي تمريني را حفظ مي‌كنم تا هنگام تلاوت بتوانم روي لغات و معني آن ها تمركز كنم.
محمدجواد كه اجراي برنامه و تلاوت در حرم ثامن الحجج(ع) را يكي از بزرگترين افتخارات خود مي داند، ابراز مي‌دارد: به لطف خداوند متعال، در يكي از جلسات هفتگي كه اجراي برنامه داشتم، يكي از خدام حرم امام رضا(ع) شركت داشتند و از من دعوت كردند كه براي تلاوت به حرم اين امام بزرگوار بيايم و افتخار خدمتگزاري به من داده شد كه از اين بابت خدا را شاكرم.
در پايان اين گزارش براي محمدجواد و محمدجوادهايي كه در اين شهر قرآني، پرورش مي‌يابند و از افتخارآفرينان فرهنگي وعلمداران قرآني شهرمان هستند، آرزوي موفقيت و براي استادان دلسوزشان آرزوي توفيق مي‌كنيم.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران