پیام حضرت آیت الله جوادی آملی به حجاج بیت‌الله الحرام پیام حضرت آیت الله جوادی آملی به حجاج بیت‌الله الحرام پیام حضرت آیت الله جوادی آملی به حجاج بیت‌الله الحرام بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
پیام حضرت آیت الله جوادی آملی به حجاج بیت‌الله الحرام پیام حضرت آیت الله جوادی آملی به حجاج بیت‌الله الحرام پیام حضرت آیت الله جوادی آملی به حجاج بیت‌الله الحرام پیام حضرت آیت الله جوادی آملی به حجاج بیت‌الله الحرام پیام حضرت آیت الله جوادی آملی به حجاج بیت‌الله الحرام

پیام حضرت آیت الله جوادی آملی به حجاج بیت‌الله الحرام

حضرت آیت الله جوادی آملی در پیامی به حجاج بیت الله الحرام به تبیین گوشه ای از رسالت حقیقی حجاج در این ضیافت الهی پرداخته و رسالت حاجیان را که میهمانان الهی هستند، تحکیم پیوند بین خود و ابراهیم خلیلی دانستند که به دستور خدا بنای کعبه را ساخت تا وحدانیت و احدیت خدای سبحان را تثبیت کند و شرک و بت پرستی را از جامعه جهانی بر چیند.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج،‌ اين مفسر قرآن كريم با بيان اينكه حج فرصت مغتنمي براي خودسازي معنوي است و حاجيان در اين سفر معنوي بايد يك تعامل متقابلي با خداوند داشته باشند كه هم مهمان خدا باشند و هم ميزبان او، و اين نمي شود مگر اينكه همگان در هر رتبه و تمكني كه هستند خود را در برابر ذات باري تعالي، ضعيف و فقير بدانند و وظيفه مسئولان و روحانيون بعثه نيز تبيين اين تعامل متقابل عبد و مولا در مسئله حج براي حاجيان است.
مشروح اين خبر به شرح ذيل است؛
آيت الله جوادي آملي در ابتداي پيام خود به حجاج بيت الله الحرام مرقوم داشت: سلام الهي بر بانيان كعبه كه بنيانگذاران قبله و مَطاف مسلمانان جهانيان هستند. سلام الهي بر مناديان توحيد كه از كنار اين كعبه جهان بشريت را به وحدانيت و احديت خداي سبحان دعوت كردند. سلام الهي بر همه كساني كه نداي ابراهيمي را و نداي نبوي علوي حسني و حسيني(عليهم السلام) را پاسخ دادند و به زيارت اين «بيت عَتيق» شتافتند و سعي كردند آن را قبله رسمي و مَطاف جهاني بدانند.
اين مرجع تقليد در ادامه به رسالت حاجيان و معتمران اشاره كرده و بيان داشت: رسالتي كه به عهده حاجيان و معتمران است ـ كه ـ ان‌شاءالله ـ با حجّ مقبول، عمره مقبول، زيارت مقبول و دعاي مستجاب برگردند ـ تحكيم پيوند بين آن‌ها و خليل خداست. وجود مبارك ابراهيم اين بِنا را به دستور خدا ساخت تا وحدانيت و احديت خداي سبحان را تثبيت كند، اولاً؛ و منادي اين نداي وحدت باشد، ثانياً؛ و مهمانان را كه «ضيوف ‌الرَّحمان» هستند به اين سرزمين دعوت كند، ثالثاً؛ تا جهان اسلام از شرك و امثال آن نجات پيدا كند.
وي با اشاره به فرازهايي از آيات شريفه كلام الله مجيد درباره عظمت حج اظهار داشت: وقتي ذات اقدس الهي به ابراهيم خليل(سلام الله عليه) دستور ساختن مطاف و قبله را داد، فرمود كساني كه به اين سرزمين مي‌آيند مهمانان من هستند، اين‌ها «ضيوف ‌الرَّحمان» ميباشند. گرچه رحمت الهي گسترده است (وَسِعَتْ كُلَّ شَي‏ءٍ)، لكن در سرزمين وحي اين رحمت موج مي‌زند، چون (فيهِ آياتٌ بَيناتٌ مَقامُ إِبْراهيمَ). وقتي «ضيوف ‌الرَّحمان» شدند و «الله» ميزبان اين‌ها شد، اين‌ها بايد چيزي به همراه نياورند؛ زيرا «وَ حَمْلُ الزّادِ اَقْبَحُ كُلِّ شَيءٍ *** اِذَا كَانَ الْوُفُودُ عَلَي الْكَريمِ»، بايد از كالاي رحمانيت و رحيميت الهي استفاده كنند و آن كالا كه رزق كريم است، همان توحيد است.
ايشان خاطرنشان كردند: مهمانان اصلي اين مَطاف و اين قبله، «رِجال» و «ضامِر»نشينها هستند. گرچه هر كسي بيايد اين در به روي او باز است، امّا مهمانان اصلي اين مَطاف و اين قبله پياده‌ها و كساني اند كه داراي مَركَب و مَركوب ضعيف و لاغرند (يأْتُوكَ رِجالاً وَ عَلي‏ كُلِّ ضامِرٍ يأْتينَ مِنْ كُلِّ فَجٍّ عَميقٍ)؛ مهمانان اصلي كساني هستند كه پياده به مكه مي‌آيند و مهمانان اصلي كساني هستند كه روي مَركب‌هاي لاغر و ضعيف از انتهاي درّه‌ها و منطقه‌هاي گودنشين حركت مي‌كنند! گرچه هر كس بيايد؛ چه توانگر و چه تهيدست، اين دَر به روي او باز است؛ ولي مهمانان كساني‌ هستند كه واجد اين دو شرط باشند: ـ يا اهل اين دو شرط باشند يا طبق اين دو شرط فكر كنند ـ يا كساني باشند كه پياده مي‌آيند يا سوار مركب‌هاي ضعيف و لاغر مي‌شوند، يا اگر توانگر هستند، به وصف پياده‌ها و مَركوبِ ضعيف‌نشين بيايند: (وَ أَذِّنْ فِي النَّاسِ بِالْحَجِّ يأْتُوكَ رِجالاً وَ عَلي‏ كُلِّ ضامِرٍ يأْتينَ مِنْ كُلِّ فَجٍّ عَميقٍ). درست است كه در آيه ديگر فرمود: (لِلَّهِ عَلَي النَّاسِ حِجُّ الْبَيتِ مَنِ اسْتَطاعَ إِلَيهِ سَبيلاً)، گرچه اغنيا و توانگران كه مستطيع ميباشند بر آن‌ها واجب است، امّا «مُكلَّف» حساب ديگري داد و «ضِيف» حساب ديگر؛ «مُنادا» و «مُخاطب» حساب ديگري دارند و مكلّف حساب ديگر.
حضرت آيت الله جوادي آملي با بيان اين مطلب كه « در سرزمين وحي سفره وحي و نبوّت و رسالت و ولايت گسترده است» ادامه دادند: اين سرزمين سرزمينِ وحي است و در سرزمين وحي سفره وحي و نبوّت و رسالت و ولايت و امامت گسترده است؛ مهمانان اين سرزمين غذاي وحدانيت و احديت، از يك سو؛ بهره‌وري از وحي و نبوّت و رسالت و خلافت و امامت از سوي ديگر را مي‌چشند و بهره‌وري دارند؛ اگر كسي اهل «رِجال» و «ضامِر» نبود، بايد به اين وصف بيايد، چون «در كوي او شكسته‌ دلي مي‌خرند و بس». سرّ اينكه خداي سبحان از اين گروه دعوت كرده، براي آن است كه مي‌خواهد دعوت ميهمانان خود را هم پاسخ بدهد؛ يك تعامل و تقابلي بين اين دعوت‌هاست.
وي در ادامه گفت: درست است كه هر كس به سرزمين مكّه و وحي بار يابد جزء مهمانان خداست، امّا مهمان دو قسم است: يك مهمان است كه خدا با او تعامل و تقابل دارد؛ هم او را به مهماني مي‌پذيرد هم مهماني او را مي‌پذيرد و برخي‌ها مهماناني هستند كه تعامل و تقابل دوجانبه بين آن‌ها؛ يعني بين آن‌ها و خدا نيست. ذات اقدس الهي فرمود: ـ چه به خليل خود و چه به حبيب خود(عليهما آلاف التحية و الثناء) ـ (وَ أَذِّنْ فِي النَّاسِ بِالْحَجِّ يأْتُوكَ رِجالاً وَ عَلي‏ كُلِّ ضامِرٍ يأْتينَ مِنْ كُلِّ فَجٍّ عَميقٍ)، چرا اينها را دعوت بكن؟ براي اينكه اينها مهمانان ويژه من هستند، يك؛ ميزبانان مخصوص من هستند، دو؛ من مهمان اينها خواهم بود و اين يك تقابل است! اگر گفته شد حاجي و معتمر «ضِيف‌ الرَّحمان» است، ذات اقدس الهي فرمود: «أَنَا عِنْدَ الْمُنْكَسِرَةِ قُلُوبُهُم‏». آن انسان دل‌شكسته‌اي كه «رجالاً» آمده، (وَ عَلي‏ كُلِّ ضامِرٍ يأْتينَ مِنْ كُلِّ فَجٍّ عَميقٍ) آمده، آن انسان تهيدست دلشكسته، ميزبان من است و من مهماني او را مي‌پذيرم. بنابراين حاجي و معتمر اگر در كِسوت «رِجال» آمده است اگر به كِسوت (وَ عَلي‏ كُلِّ ضامِرٍ) ـ گرچه متمكّن هست ـ به اين حال آمده و در اين حال بوده است كه حالت ضعف و فقر خود را در نظر گرفته است؛ گفت بنده «مِسْكِينٍ مُسْتَكِينٍ‏ مُسْتَجِير» هستم، با اين وصف آمده است، مي‌تواند با خدا يك تعامل متقابلي باشد كه هم مهمان خدا بشود و هم ميزبان الهي؛ گرچه در هر دو حال مهمان خداست؛ زيرا اين ضيافت را از ذات اقدس الهي گرفته است؛ «مَا بِنَا مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنْك‏».
مفسر قرآن كريم، سپس به وظيفه مسئولان و روحانيون بعثه اشاره كردند و بيان داشت: وظيفه همه مخصوصاً عالمان و روحانيون، بالأخص بعثه‌ها و مسئولان بعثه، همه اينها بايد بكوشند كه اين تعامل متقابل عبد و مولا را در مسئله حج و عمره پياده كنند. ما بايد در اين سمت‌وسو حركت كنيم، با خدا معامله كنيم و تعامل متقابل «ضِيف» و «ميزبان» را داشته باشيم.
وي با بيان اين نكته كه طبق فرموده قرآن همه مومنان فرزندان معنوي ابراهيم عليه السلام هستند، نوشت: وجود مبارك ابراهيم خليل كه صريحاً اعلام كرد و فرمود: (فَمَنْ تَبِعَني‏ فَإِنَّهُ مِنِّي)؛ اين جزء نداي نبوّت عام است, نداي رسالت عام است, نداي خلافت عام است, نداي امامت عام است و اختصاصي به هيچ ملت و نحله‌اي ندارد. اين بيان نوراني خداست كه از زبان ابراهيم خليل(سلام الله عليه) در سوره «ابراهيم» آمده است كه فرمود: هر كس كه راهي راه من شد، از من است؛ (فَمَنْ تَبِعَني‏ فَإِنَّهُ مِنِّي). همه ما فرزندان خليل حقّي هستيم كه در پايان سوره «حج» فرمود: (مِلَّةَ أَبيكُمْ) اين منصوب به اغراست، (مِلَّةَ أَبيكُمْ إِبْراهيمَ هُوَ سَمَّاكُمُ الْمُسْلِمينَ مِنْ قَبْلُ)؛ او پدر ماست و صريحاً اعلام كرد فرمود: (فَمَنْ تَبِعَني‏ فَإِنَّهُ مِنِّي)، بنابراين ما مي‌توانيم ابراهيمي باشيم و ابراهيمي فكر كنيم.
حضرت آيت الله جوادي آملي حج را فرصتي براي خودسازي معنوي دانست و اذعان داشت: اگر كسي ابراهيمي شد، در فضاي زيست خودش بايد كعبه بسازد مسجد و مَعبدو مَطاف و قبله بسازد و خودش هم قبله و مَطاف و مَعبد شود، تا از ديدن او از سيره او از سنّت او و از سَريرت او عدّهاي بهره عبادي ببرند، تا بشود پيرو خليل حق و در تمام اين كارها براساس وحدانيت و احديت خدا بينديشد، نه غير آن كه فرمود: (وَ إِذْ يرْفَعُ إِبْراهيمُ الْقَواعِدَ مِنَ الْبَيتِ وَ إِسْماعيلُ رَبَّنا تَقَبَّلْ مِنَّا)، اين (رَبَّنا تَقَبَّلْ مِنَّا) زمزمه زيرِ لب آن مهندس و اين معمار بود؛ تمام اين سنگ‌ها و ملات‌ها را كه جابه‌جا مي‌كردند، مي‌گفتند: (رَبَّنا تَقَبَّلْ مِنَّا). ما هم در زندگي خود, مسجد و معبد درست كنيم كه بشود مَطاف و قبله و مَعبد عامّه مسلمان‌ها، آن هم با شعار (رَبَّنا تَقَبَّلْ مِنَّا)، چون پدر ما اين كار را كرده است، ما هم مي‌توانيم طبق پيام ابراهيمي از اهلِ بيت خليل حق شويم كه اگر كسي اهلِ بيت خليل حق شد، اهلِ بيت حبيب حق هم خواهد بود.
وي در ادامه اظهار داشت: وجود مبارك ابراهيم كه براساس (مِلَّةَ أَبيكُمْ إِبْراهيمَ) پدر ماست و همه ما را به مهماني دعوت كرده است، با آن تَبر بت‌ها را شكست و هرگونه شرك ظاهري و باطني را درهم كوبيد. حاجيان و معتمران در شرق و غرب عالم به پيروي از ابراهيم خليل، بايد به مبارزه با شرك در اشكال مختلف آن بپردازند.
اين مرجع تقليد ادامه داد: بنابراين حجّي كه زائران و معتمران دارند، به لطف الهي حجّي مقبول خواهد بود، لكن همان كسي كه اين مَطاف و اين قبله و اين مَعبد را بنا كرد، ذات اقدس الهي به او فرمود كه صريحاً اعلام بكن: (لَنْ ينالَ اللَّهَ لُحُومُها وَ لا دِماؤُها وَ لكِنْ ينالُهُ التَّقْوي‏ مِنْكُمْ)؛ عمل ظاهر؛ آ‌ن قرباني، آن گوشت آن خون يا آن سنگ و مانند آن كه «رمي جمره» مي‌شود، اينها يك واجباتي است كه بر همه ما لازم است تا انجام بدهيم، ما هم «سمعاً» و «طاعاً» انجام داده و انجام مي‌دهيم؛ امّا اساس كار اين است كه فرمود روح اين عبادت به خدا مي‌رسد! روح عبادت اشتياق به وحدانيت و احديت اوست، اولاً؛ احياي نبوّت و وحي و رسالت و امامت و خلافت و اهلِ بيتي بودن است، ثانياً؛ (فَجَعَلَهُمْ جُذاذاً إِلاَّ كَبيراً لَهُمْ)، ثالثاً؛ تا جهان جهان مَهد و اَمن شود.
حضرت آيت الله جوادي آملي در فراز پاياني پيام خود براي حجاج طلب استجابت دعا كردند و گفت: اميدواريم ذات اقدس الهي حج و عمره و زيارت همه زائران «بيت عَتيق» را به أحسن وجه بپذيرد و دعاي همه حاجيان و معتمران و زائران را به أحسن وجه مستجاب فرمايد.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران