قشقاوی: ۱۸ کشور درگیر فاجعه منا هستند قشقاوی: ۱۸ کشور درگیر فاجعه منا هستند قشقاوی: ۱۸ کشور درگیر فاجعه منا هستند بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
قشقاوی: ۱۸ کشور درگیر فاجعه منا هستند قشقاوی: ۱۸ کشور درگیر فاجعه منا هستند قشقاوی: ۱۸ کشور درگیر فاجعه منا هستند قشقاوی: ۱۸ کشور درگیر فاجعه منا هستند قشقاوی: ۱۸ کشور درگیر فاجعه منا هستند

قشقاوی: ۱۸ کشور درگیر فاجعه منا هستند

معاون کنسولی و پارلمانی وزارت امور خارجه، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان حج و زیارت در گفتگوی ویژه خبری به بررسی آخرین اقدامات صورت گرفته در حادثه منا پرداختند.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، سعيد اوحدي رئيس سازمان حج و زيارت، علي جنتي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و حسن قشقاوي معاون كنسولي و پارلماني وزارت امور خارجه در گفتگوي ويژه خبري امشب به بررسي پيگيري حادثه منا پرداختند.
بازگشت زائرين از منا به مكه كار جستجوي ده تيمي كه وظيفه جستجو مراكز درماني را داشتند با مشكل مواجه كرد.
در ابتداي اين برنامه سعيد اوحدي رئيس سازمان حج و زيارت در ارتباط تلفني با اين برنامه در خصوص آخرين وضعيت 325 مفقود ايراني اظهار داشت: بنا به دلايل شرايطي كه در اين گروه بر ما حاكم بود مخصوصاً اين كه امروز شاهد يك بازگشت بسيار سنگين زائرين از منا به مكه بوديم كار جستجوي ده تيمي كه وظيفه جستجو مراكز درماني را داشتند با مشكل جدي مواجه شد.
وي اضافه كر: ترافيك بسيار سنگين به مكه تقريباً تمامي راه هاي دسترسي را محدود كرده بود و عبور و مرور كاملاً مختل شده بود لذا امروز توفيق چنداني در جستجوي مفقودين غير از 13 نفري كه ديشب در جده شناسايي شده بودند را نداشتيم.
رئيس سازمان حج و زيارت اظهار اميدواري كرد كه ان شاالله فردا با ثبات فضاي حاكم بر مكه اميدواريم كه تيم‌هاي جستجو مراكز درماني را مورد بازديد قرار دهند تا بتوانيم با آمار دقيق‌تري از مفقودين داشته باشيم.
اوحدي ادامه داد: در زمان وقوع حادثه اولين چيزي كه از زائرين مفقود شد موبايل اين افراد بود لذا هيچ امكان ارتباطي از سوي زائرين احتمالي كه در مراكز درماني قرار دارند با ما يا اقوامشان وجود ندارد.
رئيس سازمان حج و زيارت بيان كرد: آشفتگي مراكز در ميان عربستان و حجم انبوه زائرين مجروح باعث شده كه عربستان تازه از ديروز زائرين مجروح را استقرار دهند و خدمات درماني اوليه آن‌ها را شروع كنند ضمن اين كه قدمي هم از طرف مراكز درماني براي در اختيار گذاشتن امكان ارتباطي مجروحين فراهم نشده است.
وي ادامه داد: طبيعت اين موضوع حكم مي‌كرد كه از طرف مقامات عربستان با ما به عنوان مسئولين حج تماس گرفته مي‌شد كه 120 مفقود از كشور ما كجا هستند.
وي با بيان اين كه آن‌ها بايد اطلاعات را در اختيار ما قرار مي‌دادند اما تا اين لحظه هيچ اقدامي از طرف عربستان صورت نگرفته است گفت: در اين راستا بنده نامه اي را خطاب به وزير حج عربستان نوشتم و عنوان كردم كه متأسفانه اقدامات از سوي وزارت عربستان و مراكز درماني بسيار ضعيف بوده است.
اوحدي درباره اين كه خبرهايي شنيده شده كه قرار است امشب كانتينرها كه به سردخانه تبديل شده باز شود و شناسايي‌ها صورت گيرد اظهار داشت: در روز اول حادثه كه عوامل ما در محل حادثه حضور داشتند 131 نفر از جان باختگان شناسايي شدند علي رغم اين كه اجساد آن‌ها به ما تحويل نشد.
رئيس سازمان حج و زيارت ادامه داد:بعد از اين كه منطقه نظامي شد و همه را از منطقه دور كردند اجساد را به چهار سردخانه در طائف، جده ، مكه و عرفات انتقال دادند كه مجدداً اجساد در بزرگ‌ترين سردخانه در مكه تجميع شدند تا آخرين ساعات ديشب تريلي‌ها حامل اجساد، اجساد را پياده مي‌كردند كه پس از انتقال اجساد به سردخانه عوامل ما به سردخانه رفتند و نهايتاً ساعات پاياني ديشب سعودي‌ها توانستند آلبوم عكسي را از اين اجساد درست كنند.
وي با بيان اين كه اين آلبوم در اختيار ما قرار نگرفت گفت: نيروهاي ما توانستند ازا ين آلبوم عكس كه شامل 500 عكس مي‌شود عكس بگيرند كه پس از رويت عكس‌ها 90 نفر كه جزء آن 131 نفر اول كه شناسايي شده بودند مورد شناسايي قرار گرفتند.
اوحدي با بيان اين كه چرا ما مي‌بايد عكس‌ها را شناسايي مي‌كرديم گفت: اگر بخواهيم كار انتقال اجساد صورت گيرد بايد صورت جلسه بين ما و پزشكي قانوني عربستان امضا شود تا ما بتوانيم اجساد را تحويل گرفته و تشريفات انتقال اجساد را به عمل آوريم كه در اين مقطع نيز شاهد برخورد سنتي و ضعيف در مجموعه پزشكي قانوني عربستان بوديم.
علت ماجرا صرفاً حدس و گمان است
در بخش ديگري از اين برنامه حسن قشقاوي معاون كنسولي و پارلماني وزارت امور خارجه نيز درباره اين كه آيا علت حادثه مشخص شده يا خير گفت: تا الآن علت ماجرا صرفاً حدس و گمان است گر چه در عالم فضاي مجازي هر كسي بر اساس گرايش و علايقي كه دارد حدس و گمان‌هايي را مطرح مي‌كند ولي در موضع رسمي نمي‌شود علت را مشخص كرد.
رئيس سازمان حج و زيارت تاكيد كرد: در حال حاضر اصلي‌ترين اولويت ما تعيين تكليف وضعيت مفقودين و انتقال اجساد زائرين به كشور است.
جنتي: تاكنون موفق به اخذ ويزا نشده ايم
علني جنتي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز در ارتباط تلفني با اين كه علي رغم اعلام ما به عربستان سعودي كه عازم اين كشور هستيم و بايد هر چه سريع‌تر خودمان را به عربستان برسانيم ويزايي به ما داده نشده گفت: اين موضوع از طريق سفارت ما در عربستان، سفير جمهوري اسلامي ايران، و سازمان حج و زيارت و در سطوح بالاتر توسط وزير امور خارجه در نيويورك در حال پيگيري است.
وي يادآور شد: آن چه كه در هيئت دولت تصميم گرفته شد اين بود كه هياتي به سرپرستي بنده ، آقاي قشقاوي و رئيس جمعيت هلال احمر و برخي مسئولين از دستگاه هاي خدماتي عازم عربستان شويم كه تا كنون موفق به اخذ ويزا نشديم.
قشقاوي با اشاره به قراردادهاي مودت ميان ايران و عربستان گفت: قرداد ديگري ميان ايران و عربستان به نام قرارداد 1346 منعقد شده كه پيرامون مسائل فرهنگي دو كشور در تعامل و هماهنگي بين دو كشور در مسئله حج است.
وي با اشاره به اين كه قرارداد امنيتي ميان ايران و عربستان در سال‌هاي اخير تدوين شده است ادامه داد: در درجه اول كميته‌هاي حقيقت ياب از همكاري و تعامل دو جانبه آغاز مي‌شود.
معاون كنسولي و پارلماني وزارت امور خارجه با اشاره به عهدنامه محكم دو جانبه ميان دو كشور خاطر نشان كرد: اين عهدنامه‌ها را مي‌توان اجرايي كرد اما اكنون بحث اصلي تعيين تكليف در مورد وضعيت مفقودين و بازگشت سريع جان‌باختگان به كشور است.
قشقاوي با اشاره به اين كه اكنون به همكاري با عربستان فكر مي‌كنيم زاويه ديدمان در اين است كه در چارچوب تعامل اقدام كنيم.
وي با اشاره به اين كه همه در فشارهاي شديد روحي قرار داريم اظهار داشت: بايد هر گونه اقدامي كه انجام مي‌دهيم با قدرت باشد
معاون كنسولي و پارلماني وزارت امور خارجه با اشاره به اين كه در چند خط مي‌توان ماجرا را پيگيري كرد افزود: ستاد ويژه اين امر به رياست وزير كشور تشكيل شده است.
قشقاوي با اشاره به تشكيل جلسه اي با حضور حقوق‌دانان بين‌المللي ادامه داد: بايد ابعاد ماجرا مشخص شود لذا ابعاد مختلف قضيه مورد پيگيري قرار خواهد گرفت.
وي با اشاره به حضور رئيس جمهور و وزير امور خارجه در مجمع عمومي سازمان ملل ادامه داد: رئيس جمهور و وزير امور خارجه از ظرفيت‌هاي بين‌المللي براي پيگيري اين قضيه استفاده مي‌كنند.
معاون كنسولي و پارلماني وزارت امور خارجه با اشاره به اين كه 18 كشور درگير اين مسئله هستند گفت: در اين مسئله بحث شيعه و سني، ايران و عربستان نيست بلكه موضوع بين‌المللي است لذا موضع گيري بقيه كشورها حائز اهميت است.
قشقاوي با تاكيد بر اين كه بايد در چارچوب مشخص هماهنگي و همگرايي ايجاد شود گفت: هر كار حقوقي در درجه اول از تعامل با عربستان شروع خواهد شد.
مسئوليت حادثه منا متوجه دولت عربستان است
وي با تاكيد بر اين كه مسئوليت اين حادثه متوجه دولت عربستان است بيان كرد: در موضوعات بين‌المللي يك دست صدا ندارد.
معاون كنسولي و پارلماني وزارت امور خارجه با اشاره به اين كه مسئولين برخي از كشورها در حادثه سقوط جرثقيل تنها پيام تسليت صادر كردند اظهار داشت: اين مسئله بايد با مشاركت مورد حل و فصل قرار بگيرد.
عربستان حاضر به پذيرش كمك در امر مديريت ميداني عمليات حج نيست
علي ليالي رئيس اسبق سازمان حج در ادامه طي گفتگوي زنده تلفني با اشاره به اين كه بحث مديريت ميداني اجزاي مختلفي دارد گفت: اگر مديريت ميداني به صورت مشاركتي انجام نشود شاهد بروز مشكلات عديده خواهيم بود لذا مشكل رفتار سعودي‌ها نداشتن مشاركت در موسم حج است به گونه اي كه آن‌ها به هيچ وجه در سرزمين منا ، عرفات و مشعر حاضر به پذيرش كمك ديگران در امر مديريت ميداني نيستند.
رئيس سابق سازمان حج با اشاره به عدم تأمين نيروي انساني مناسب در منا خاطر نشان كرد: اين اتفاق ناشي از ضعف مديريت ميداني است مسئولين اداره كننده حج در عربستان سعودي است.
حادثه منا نمي‌تواند عامل سهوي داشته باشد
وي با اشاره به اين كه فاجعه اي به اين بزرگي نمي‌تواند عامل سهوي داشته باشد گفت: حادثه اخير منا ناشي از يك اتفاق خارق‌العاده است .
عابديني كارشناس رسانه در ادامه برنامه با اشاره به هم سويي و هماهنگي بسيار قدرتمند ميان عربستان و رسانه‌ها گفت: روابط بسيار صميمي ميان بي بي سي و سي ان ان با عربستان وجود دارد.
اين كارشناس رسانه با تاكيد بر اين كه رسانه‌ها به عنوان بازوي ديپلماسي عربستان عمل مي‌كنند بيان كرد: رسانه هاي خارجي به جز خبر اوليه عملاً خبر ديگري را پوشش نداده‌اند.
وي با اشاره به اين كه حادثه منا بايد مورد توجه رسانه‌ها قرار مي‌گرفت افزود: رسانه هاي بيگانه ازدحام جمعيت را علت حادثه جلوه دادند.
حادثه منا مورد سانسور خبري بي نظير قرار گرفت
اين كارشناس رسانه به اشاره به آلودگي اطلاعاتي سعودي‌ها بيان كرد: رسانه‌ها سانسور خبري بي نظيري را در حادثه منا انجام دادند.
بي بي سي وكيل مدافع سعودي‌ها شده است
وي با اشاره به وجود سانسور شديد از سوي رسانه‌ها غربي خاطر نشان كرد: بي بي سي وكيل مدافع سعودي‌ها شده است.
منبع: باشگاه خبرنگاران


| شناسه مطلب: 56079




حج۹۴ منا



نظرات کاربران