توصیه آیت‌الله مکارم به خطبا، مداحان و مردم در محرم توصیه آیت‌الله مکارم به خطبا، مداحان و مردم در محرم توصیه آیت‌الله مکارم به خطبا، مداحان و مردم در محرم بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
توصیه آیت‌الله مکارم به خطبا، مداحان و مردم در محرم توصیه آیت‌الله مکارم به خطبا، مداحان و مردم در محرم توصیه آیت‌الله مکارم به خطبا، مداحان و مردم در محرم توصیه آیت‌الله مکارم به خطبا، مداحان و مردم در محرم توصیه آیت‌الله مکارم به خطبا، مداحان و مردم در محرم

توصیه آیت‌الله مکارم به خطبا، مداحان و مردم در محرم

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تأکید بر پرهیز از استفاده مداحان از آهنگ های مبتذل، گفتند: مقام مداحان بالاست و از خادمان اهل بیت (ع) هستند؛ پس باید از آهنگ های مبتذل بپرهیزند؛ چراکه متأسفانه مشاهده می شود که برخی از این عزیزان از آهنگ های نامطلوب و مبتذل در مجالس حسینی استفاده می کنند.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، حضرت آيت‌الله ناصر مكرام شيرازي در درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم با اشاره به روايتي از امام صادق(ع)، اظهار داشتند: پيشواي ششم شيعيان از نبي مكرم اسلام (ص) نقل كردند: «ا لا اخبركم بأجود الأجواد قالوا بلى يا رسول اللَّه. فقال اجود الاجواد اللَّه و انا اجود بنى آدم و اجودهم بعدى رجل‏ علّم‏ علما فنشره/ پيغمبر- صلّى اللَّه عليه و آله- فرمود: آيا خبر ندهم به بخشنده‏ترين بخشنده‏ها؟ گفتند: بلى يا رسول اللَّه. بخشنده ‏ترين بخشنده‏ها خداى متعال جلّت عظمته مى‏باشد و من بخشنده‏ترين اولاد آدم هستم و بخشنده‏ترين اولاد آدم بعد از من مردى است كه علمى را بياموزد پس آن را منتشر كند».
ايشان با بيان اين مطلب كه ايام محرم، تبلوري از ذيل اين حديث مي باشد، ابراز داشتند: آقاياني كه به تبليغ مي روند، مصداق اين حديث بوده و چه افتخاري از اين بالاتر كه علم خود را در اختيار مردم قرار دهيم.
*پيام آيت الله مكارم براي خطبا، مداحان و مردم اين مرجع تقليد در بخش ديگر از سخنان خود به بيان پيام هايي جداگانه براي خطبا، مداحان و مردم پرداختند و گفتند: ماه محرم، زمان سوگواري است و مراسم آن، مايه حيات اسلام و مذهب اهل بيت (ع) است؛ منتهي بايد از اين مراسم باشكوه، حداكثر بهره برداري را انجام داد كه اين استفاده حداكثري بر دوش خطبا، مداحان و مردم مي باشد.
حضرت آيت الله مكارم شيرازي با بيان نكاتي خطاب به سخنرانان محرم الحرام، خاطرنشان ساختند: نكته اولي كه بايد رعايت شود، اين است كه خطبا تنها به ذكر مصائب بسنده نكنند؛ بلكه بيان ريشه هاي حادثه عاشورا بسيار مهم مي باشد.
اين استاد درس خارج حوزه بيان نتايج حادثه كربلا براي مردم را مهم دانستند و تصريح كردند: وظيفه ما حفظ آثار گرانبهايي است كه از امامان معصوم(ع) به ما رسيده و بايد اين ميراث را با اعمال، رفتار نيك و دفاع از اسلام حفظ كرد.
*مجالس حسيني را به صورت سنتي اداره كنيد معظم له با تأكيد بر اداره سنتي مجالس حسيني، بيان داشتند: بايد از اموري كه موجب وهن مذهب است، پرهيز شود و از اين فرصت براي بيان احكام، عقائد و اخلاق استفاده كرد.
ايشان ادامه دادند: عزاداري حسيني، فرصت مناسبي است تا مسائل اخلاقي و اعتقادي را بيان و به شبهات پاسخ داد؛ چراكه امروز آلودگي اخلاقي و انحرافات اعتقادي بسيار زياد است و بايد از اين فرصت، استفاده و جوانان را جذب مجالس كرد.
اين مرجع تقليد با اشاره به اينكه امروز جوانان، هدف بمباران دشمنان هستند، اظهار داشتند: بايد از آميختن مجالس حسيني به مسائل سياسي و جناحي پرهيز كرد؛ چراكه مجالس حسيني، جاي بيان اينگونه مباحث نيست.
حضرت آيت الله مكارم شيرازي در بخش ديگري از سخنان خود خطاب به مداحان، ابراز داشتند: مداحي مورد علاقه امامان معصوم(ع) است و مداحان عزيز بايد اشعاري حماسي خوانده و از شعرهايي كه بوي ذلت مي دهد، بپرهيزند.
اين استاد درس خارج حوزه با تأكيد بر اينكه بايد روح حماسه را در جوانان زنده نگه داشت، خاطرنشان ساختند: اشعار بايد مطابق با منابع معتبر و معروف بوده و از بيان حوادث ضعيف پرهيز كرد؛ البته زبان حال خوب است؛ اما بايد درست بيان شود.
*مداحان از آهنگ هاي مبتذل بپرهيزند معظم له با تأكيد بر پرهيز از استفاده مداحان از آهنگ هاي مبتذل، خاطرنشان ساختند: مقام مداحان بالاست و از خادمان اهل بيت (ع) هستند؛ پس بايد از آهنگ هاي مبتذل بپرهيزند؛ چراكه متأسفانه مشاهده مي شود كه برخي از اين عزيزان از آهنگ هاي نامطلوب و مبتذل در مجالس حسيني استفاده مي كنند.
ايشان تصريح كردند: مداحان عزيز، اشعار و آهنگ ها را آبرومند و سنگين تنظيم كرده و از جذب جوانان غفلت نكنند.
اين مرجع تقليد با بيان اين مطلب كه مداحان لابلاي مداحي، به بيان مسائل اخلاقي بپردازند، اظهار داشتند: داستان امام حسين(ع)، داستان نشر اسلام است و مي توان با بيان حالات حضرت علي اكبر(ع)، حضرت قاسم(ع) و ... به بيان نكات اخلاقي پرداخت.
*مداحان مجالس خود را با مباحث سياسي مخلوط نكنند حضرت آيت الله مكارم شيرازي ابراز داشتند: به مداحان همانند خطبا توصيه مي كنم كه مجالس خود را با مباحث سياسي مخلوط نكنند؛ چراكه اخيرا مشاهده شده كه گاهي مسائل سياسي به برخي از مجالس نفوذ كرده است.
*مراسمات حسيني را به دور از اسراف، تظاهر و رياكاري برگزاركنيد اين استاد درس خارج حوزه در بخش پاياني سخنان خود خطاب به مردم و عزادارن حسيني خاطرنشان ساختند: بايد روش هاي سنتي را حفظ و مراسمي ساده و به دور از اسراف، تظاهر و رياكاري برگزار كرد.
معظم له با تأكيد بر جذب جوانان در مجالس حسيني، تصريح كردند: امروز جوانان بيش از همه در خطر و بيش از ديگران از اسلام دفاع مي كنند؛ پس بايد آنان را براي حضور در مجالس جذب كرد. ايشان با تأكيد بر پرهيز از كشتن گوسفند در معابر عمومي و در مقابل دسته جات عزاداري، بيان داشتند: اين كار سبب آلودگي محيط و خون آلود شدن كفش عزاداران حسيني مي شود كه نتيجه آن نجس شدن حسينيه ها و مساجد مي باشد.
*از قمه زني بپرهيزيد / با اهداي خون به مراكز انتقال خون، بيماران را نجات دهيد اين مرجع تقليد با تأكيد بر پرهيز از قمه زني در ايام محرم، اظهار داشتند: قمه زني موجب وهن مكتب تشيع است و عزادارن با اهداي خون به مراكز انتقال خون، بيماران را نجات دهند. قمه زني موجب وهن مكتب شيعه است.
گفتني است دروس حضرت آيت الله مكارم شيرازي از امروز تا شانزدهم ماه محرم الحرام جهت حضور طلاب و روحانيون در امر تبليغ تعطيل شد.




نظرات کاربران