ویژه برنامه‌های محرم در حرم رضوی ویژه برنامه‌های محرم در حرم رضوی ویژه برنامه‌های محرم در حرم رضوی بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
ویژه برنامه‌های محرم در حرم رضوی ویژه برنامه‌های محرم در حرم رضوی ویژه برنامه‌های محرم در حرم رضوی ویژه برنامه‌های محرم در حرم رضوی ویژه برنامه‌های محرم در حرم رضوی

ویژه برنامه‌های محرم در حرم رضوی

ویژه برنامه‌های فرهنگی و مذهبی آستان قدس رضوی در دهه اول محرم از سوی معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی تشریح شد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، در نشست خبري كه معاون تبليغات و ارتباطات اسلامي آستان قدس رضوي و معاون اماكن متبركه و امور زائران آستان قدس رضوي با اصحاب رسانه داشتند، حجت الاسلام و المسلمين «سيد جلال حسيني» به تشريح برنامه‌هاي دهه اول محرم معاونت تبليغات و ارتباطات اسلامي آستان قدس رضوي پرداخت.
وي در ابتدا با اشاره به اينكه اسلام اصيلي كه امام خميني(ره) آن را معرفي و احيا كرد با فرهنگ عاشورا عجين شده است، اظهار كرد: امروز اگر نامي از اسلام ناب باقي مانده به بركت قيام عاشورا است و مي توان گفت كه اگر عاشورا نبود امروز چيزي از اسلام وجود نداشت و بساط اسلام در همان قرون اوليه بر چيده مي شد.
حسيني بيان كرد: عاشورا شاخصه ها و معيارهاي يك انسان كارآمد و كامل را به بشريت معرفي كرد و تقابل عدالت در مقابل ظلم ستيزي و مظلوم خواهي را به ما آموخت.
معاون تبليغات و ارتباطات اسلامي آستان قدس رضوي تصريح كرد: دشمنان اسلام در تلاشند تا اساس ارزش هاي اسلامي از جمله پيام عاشورا را از بنيان ريشه كن و يا آن را از مسير اصلي خود منحرف كنند. حسيني با اشاره به اينكه مهمترين راهبرد گروه هاي تكفيري و داعش انحراف محتواي پيام عاشوراست تاكيد كرد: تمام نهادها و دستگاه هاي فرهنگي كشور به ويژه آستان قدس رضوي موظفند با بهره گيري از فناوري هاي نوين رسانه اي، فرهنگ ناب حسيني و واقعيت قيام عاشورا را به دنيا معرفي و آن را تبليغ كنند.
وي افزود: در حال حاضر آستان قدس رضوي به عنوان مركز نشر فرهنگ ناب اسلامي در تلاش است با بهره مندي از ظرفيت هاي عظيم تربيتي، سياسي، اجتماعي و اخلاقي، فرهنگ عاشورا و سبك زندگي حسيني را در جامعه نهادينه كند.
حسيني اضافه كرد: امروز دنيا تشنه پيام سرخ عاشورا است؛ لذا آستان قدس رضوي نيز اولويت خود را شناساندن پيام ناب عاشوراي و اسلام راستين به دنيا قرار داده است.
استقبال از 2 و نيم ميليون زائر وي اظهار كرد: آمادگي كامل براي استقبال از 2 و نيم ميليون زائري كه در دهه نخست محرم همچنين عاشورا و تاسوعاي حسيني به حرم مطهر مشرف مي شوند وجود دارد و با هماهنگي و نظم بيشتري نسبت به سالهاي گذشته از آنان استقبال خواهيم كرد.
معاون تبليغات و ارتباطات اسلامي آستان قدس رضوي با معرفي محور اصلي برنامه هاي فرهنگي، تبليغي و مذهبي حرم مطهر رضوي در دهه اول محرم الحرام سال 94 افزود: «تبيين سبك زندگي رضوي با تكيه بر احياء شعائر اسلامي و واجب فراموش شده امر به معروف و نهي از منكر» از جمله محورهايي است كه در اين ايام به آن پرداخته مي شود.
وي اذعان كرد: رويكرد اين برنامه ها «معرفي اسلام ناب محمدي در مقابل اسلام انحرافي»، «تعميق معارف و بينش ديني با تكيه بر احياء واجب فراموش شده»، «معرفي شاخص هاي احياء شعائر اسلامي و عزاداري مطلوب از منظر مكتب اهل بيت(ع)» و «ارائه الگوي مكتب ولايت و امامت به عنوان تنها راه حل مشكلات جامعه بشري» خواهد بود.
برگزاري 120 جلسه سخنراني و بيان معارف
حسيني با اشاره به برگزاري ويژه برنامه هاي سخنراني و بيان معارف با عنوان «در محضر سفينة النجاه» در اين ايام، تصريح كرد: بالغ بر 120جلسه سخنراني و بيان معارف حسيني با حضور آيت الله سيد احمد علم الهدي، محسن كازروني و حجج اسلام والمسلمين مهدي شريعتي تبار، محمد باقر فرزانه، و ديگر سخنرانان مطرح حوزه و دانشگاه برگزار مي شود كه به تبيين اهداف قيام امام حسين(ع)، آموزه هاي حسيني، نقش و آثار قيام امام حسين(ع) خواهند پرداخت.
وي همچنين اضافه كرد: جلسات سخنراني و بيان احكام ويژه خواهران نيز با برگزاري 42 جلسه قبل و بعد از اقامه نماز ظهر و عصر و مغرب و عشاء در رواق هاي دارالاجابه و دارالحكمه برپا خواهد بود. حسيني گفت: دانش آموزان عزادار حسيني نيز 28 مهر مصادف با روز ششم محرم در ويژه برنامه «احلي من العسل» واقع در صحن جامع رضوي از ساعت 9:30 الي 10:45 اجتماع باشكوهي را تشكيل خواهند داد و به عزاداري خواهند پرداخت.
مرثيه سرايي و عزاداري اباعبدالله الحسين(ع)
معاون تبليغات و ارتباطات اسلامي آستان قدس رضوي با تاكيد بر اينكه ماه محرم ماه اندوه و حزن و ماه عزاداري دوستان اهل بيت(ع) است، افزود: در اين رابطه اين معاونت پيش بيني برگزاري بالغ بر 180 جلسه مرثيه سرايي و عزاداري در ساعات مختلف شبانه روز در اماكن متبركه رضوي با حضور ذاكرين مطرح اهل البيت(ع) را كرده است.
ويژه برنامه تاسوعاي حسيني وي ادامه داد: اجراي ويژه برنامه عزاداري «در سايه سار وفا» ويژه شب تاسوعاي حسيني بعد از نماز مغرب و عشاء در رواق امام خميني(قدس سره) با سخنراني حجت الاسلام والمسلمين فرزانه، اجراي ويژه برنامه عزاداري روز تاسوعاي حسيني بعد از اقامه نماز صبح و با سخنراني حجت الاسلام حلوائيان و قرائت دعاي ندبه همراه خواهد بود. همچنين در عصر روز تاسوعاي حسيني نيز زيارت حضرت ابوالفضل(ع) قرائت خواهد شد.
حسيني افزود: برگزاري ويژه‌ برنامه «آئين خطبه خواني شب عاشوراي حسيني» در صحن انقلاب اسلامي بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء با سخنراني حجه الاسلام والمسلمين دكتر عبدخدايي و مرثيه سرايي ذاكر اهل بيت(ع)، علي خوش چهره از ديگر اين برنامه ها خواهد بود.
ويژه برنامه هاي عاشوراي حسيني
وي تصريح كرد: برگزاري ويژه برنامه عزاداري شب عاشوراي حسيني بعد از نماز مغرب و عشاء با سخنراني حجت الاسلام والمسلمين فرزانه و مرثيه سرايي و عزاداري ذاكران اهل بيت(ع) در رواق امام خميني(قدس سره) برپا خواهد شد.
حسيني ادامه داد: قرائت زيارت عاشورا به صورت كامل با صد لعن و صد سلام و برگزاري «آئين مقتل خواني» نيز از ديگر برنامه هاي شاخص و ويژه اي است كه در روز عاشورا در رواق بزرگ امام خميني (قدس سره) برگزار مي شود.
برگزاري شام غريبان حسيني
معاون تبليغات و ارتباطات اسلامي آستان قدس رضوي گفت: ويژه‌ برنامه‌هاي عزاداري وسوگواري شام غريبان حسيني و حركت كاروان خدام به سمت حرم مطهر رضوي از محل سازمان مركزي آستان قدس رضوي بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء برگزار خواهد شد.
وي ادامه داد: همچنين به منظور گرامي داشت ياد و خاطره شهداي حرم مطهر رضوي، ويژه برنامه اي در شام غريبان حسيني براي عموم زائران و مجاوران حرم مطهر رضوي در رواق امام خميني(قدس سره) با سخنراني حجت الاسلام والمسلمين جمالي و مرثيه سرايي ذاكران اهل بيت(ع) برگزار خواهد شد.
حسيني با اشاره به برگزاري ويژه برنامه موقوفاتي آستان قدس رضوي در دهه اول محرم افزود: بر اساس نيات واقفين مراسم عزاداري ويژه دهه اول محرم در حرم مطهر رضوي در قالب 5 موقوفه «موتمن الملك»، «عضدالملك»، «ملك التجار»، «علي اكبرتحويلدار» و «ميرزا محمد مومن» برگزار مي شود.
برنامه هاي قرآني و فرهنگي حرم رضوي
وي محفل انس با قرآن در شب عاشورا، ختم روزانه قرآن كريم و هديه به پيشگاه اباعبدالله الحسين (عليه السلام)، برگزاري 5 نشست قرآني و تدبر در قرآن كريم در طول ماه و برگزاري 4 مسابقه قرآني را از جمله فعاليت هاي قرآني اين معاونت در طول ايام محرم ذكر كرد.
حسيني بيان كرد: ارسال بسته هاي فرهنگي ديجيتال به 27 نهاد و سازمان فرهنگي كشور توسط سامانه اشتراك محتواي مجازي، پخش مستقيم برنامه هاي فرهنگي، مذهبي حرم مطهر رضوي از طريق اتاق هاي «رضوي تاك» و سايت رضوي تي وي و امكان زيارت مجازي و نيابتي زائران از اقصي نقاط دنيا از طريق سايت رضوي تي وي از جمله شاخص ترين برنامه هاي اداره توليدات فرهنگي است.
معاون تبليغات و ارتباطات اسلامي آستان قدس رضوي در خصوص ويژه برنامه هاي زائران غير ايراني نيز گفت: مداحي، مرثيه سرايي، سخنراني و بيان احكان ويژه زائران اردو زبانان همه روزه در رواق كوثر، ويژه زائران عرب زبان در رواق دارالرحمه و آذري و انگليسي زبان نيز در رواق غدير حرم مطهر رضوي برگزار خواهد شد.


| شناسه مطلب: 56815




محرم امام رضا



نظرات کاربران