بازماندگان شهدای کربلا اسیر شدند بازماندگان شهدای کربلا اسیر شدند بازماندگان شهدای کربلا اسیر شدند بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
بازماندگان شهدای کربلا اسیر شدند بازماندگان شهدای کربلا اسیر شدند بازماندگان شهدای کربلا اسیر شدند بازماندگان شهدای کربلا اسیر شدند بازماندگان شهدای کربلا اسیر شدند

بازماندگان شهدای کربلا اسیر شدند

زینب(س) به اسارت رفت تا انسانیت آزاد شود. زینب(س) به اسارت رفت تا دین پابرجا بماند. زینب(س) به اسارت رفت تا نماز و روزه و حج بماند. زینب(س) به اسارت رفت تا پرچم ولایت ابدی شود. و زینب(س) به اسارت رفت تا ........ .


به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، پس از شهادت اباعبدالله الحسين (ع) و ارسال سر مقدس آن حضرت در عصر عاشورا به كوفه، عمر بن سعد در روز يازدهم محرم دستور داد كه سرهاي ساير شهيدان را شست و شو داده و در ميان سركردگان سپاه خويش تقسيم كنند. تا آنان، آن سر‌ها را به نزد عبيدالله برده و پاداش بگيرند.
هم چنين وي دستور داد كه كشته‌هاي خود را گردآوري كرده و بر آنان نماز بخوانند و سپس دفن كنند. ولي بدن‌هاي بي‌سر شهيدان را در آن بيابان‌‌ رها كرد. آن‌گاه دستور داد زنان، كودكان و بازماندگان واقعه عاشورا را اسير و به همراه خود به كوفه ببرند.
هنگام خروج آنان از سرزمين كربلا، به خواسته اسيران و يا به دستور عمر بن سعد جهت تازه كردن داغ اسيران و عزيز از دست دادگان، آنان را از كنار پيكرهاي شهيدان عبور دادند.
لحظه وداع بازماندگان با بدن‌هاي بي‌سر شهيدان، محشري بود و دل هر سنگي را آب مي‌كرد.
در همين روز آنان را وارد شهر بزرگ كوفه كرده و جمعيت فراواني به ديدن اسيران آمدند، كه برخي اظهار خوشحالي و شادماني كرده و برخي ديگر در مظلوميت اهل بيت (ع) و در عزاي سيد شهيدان، مي‌گريستند و ضجّه مي‌كشيدند.
عبيدالله بن زياد در قصر دارالاماره كوفه، بار عام داد و تعداد زيادي از اشراف و أعيان و هواداران بني اميه در آن گرد هم آمده و سپس سرهاي شهيدان كربلا و اسيران و بازماندگان را بر مجلس عبيدالله وارد كردند. (۱)
۱- نك: الارشاد (شيخ مفيد)، ص ۴۷۰؛ الفتوح (ابن اعثم كوفي)، ص ۹۱۳؛ منتهي الآمال (شيخ عباس قمي)، ج۱، ص ۴۰۷
براي مشاهده تصاويري از تل زينبيه در كربلاي معلي اينجا را كليك نماييد.




نظرات کاربران