توصیه‌های آیت‌الله جوادی به علمای شیعه و سنی توصیه‌های آیت‌الله جوادی به علمای شیعه و سنی توصیه‌های آیت‌الله جوادی به علمای شیعه و سنی بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
توصیه‌های آیت‌الله جوادی به علمای شیعه و سنی توصیه‌های آیت‌الله جوادی به علمای شیعه و سنی توصیه‌های آیت‌الله جوادی به علمای شیعه و سنی توصیه‌های آیت‌الله جوادی به علمای شیعه و سنی توصیه‌های آیت‌الله جوادی به علمای شیعه و سنی

توصیه‌های آیت‌الله جوادی به علمای شیعه و سنی

آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه خداوند فرشتگان را به برّ دعوت کرده و در حال حاضر به لطف الهی شرق و غرب در سیطره قرآن و اهل بیت(ع) قرار دارند بیان داشت: هر اختلافی به یک اتحاد بر می گردد، از اختلاف، کاری بر نمی آید و قطعاً این امر ضرر دارد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، حضرت آيت الله جوادي آملي در ديدار جمعي از طلاب و علماي اهل سنت استان گلستان كه در بنياد بين المللي علوم وحياني اسراء برگزار شد، ضمن تبريك فرارسيدن هفته وحدت به اهميت و لزوم حفظ اتحاد بين مسلمين اشاره كرد و گفت: بايد تلاش كنيم در كنار هم و به صورت مسالمت آميز و بدون هر گونه اختلافي زندگي كنيم.
وي افزود: تلاش دين در زندگي انسان ها اين است كه نظام ما را فرشته گونه كند، اين همه فرشتگان در كنار هم قرار دارند و هر كدام به كاري مشغولند، ولي اختلافي بين آنها وجود ندارد و اين قرآن هم به دست همين ها به ما رسيده است و خدا به وسيله فرشتگان وحي را به جامعه منتقل نموده است.
اين مفسر قرآن كريم اظهار داشت: اين قرآن دستور به كرامت و برّ مي دهد و برّ تنها به معناي كار خوب نيست بلكه به معناي نيكي است.
وي با بيان اينكه خداوند فرشتگان را به برّ دعوت كرده و در حال حاضر به لطف الهي شرق و غرب در سيطره قرآن و اهل بيت(ع) قرار دارند بيان داشت: هر اختلافي به يك اتحاد بر مي گردد، از اختلاف، كاري بر نمي آيد و قطعاً اين امر ضرر دارد.
آيت الله جوادي آملي گفت: اگر نزاع كنيم شكوه و جلالت از ما گرفته مي شود چون هر اختلافي به از بين رفتن نيرو و قدرت طرفين منجر مي شود و اين يك اصل است.
اين مرجع تقليد افزود: ما اختلافي مقدس داريم و آن اختلاف علمي است، اين اختلاف قبل از علم است كه اختلاف خوبي است و هدف اين است كه حق مشخص شود.
وي ادامه داد: يك اختلاف بعد از علم است، و بعد از مشخص شدن حق ايجاد مي شود، اگر اختلافي بين طرفين صورت گيرد مذموم است.
اختلاف عامل سرگرداني است
وي با بيان اينكه يك اختلاف هم در قرآن بيان شده كه اگر صورت گيرد درمان ناپذير است افزود: گاهي اختلاف در فكر و عقيده مي باشد، قرآن كريم مي فرمايد چون يهوديان و مسيحيان ايمان نياوردند بين آنها اختلاف قرار داديم وآنها سرگردان شدند.
آيت الله جوادي آملي گفت: اگر خدا مملكتي را گرفتار اختلاف كند،راه درمان ندارد اگر كسي به بيراهه رود مشمول قهر الهي مي شود و قطعا چنين اختلافي كه در بين مسيحيان و يهوديان اتفاق افتاده قابل درمان و علاج نيست.
اين مفسر قرآن كريم اظهار داشت: به ما دستور داده اند وقتي دو مومن به يكديگر رسيدند اولين كاري كه مي كنند اين است كه به همديگر دست بدهند چرا كه اين دست دادن باعث مي شود هر مشكلي بين طرفين باشد برطرف شود.
وي گفت: اين بيان نوراني از امام رضا(ع) است كه فرموده« شما مسلمانيد يكديگر را ترك و رها نكنيد و به زيارت همديگر برويد چون وقتي كنار هم هستيد سخنان ما اهل بيت(ع) را بيان مي كنيد، اين سخنان نورانيت، محبت و عاطفه بين شما ايجاد مي كند و در نهايت قلب هاي شما به يكديگر متحد مي شود».
اين مرجع تقليد افزود: امام رضا(ع) فرموده اين احاديث ما ملات نرم است و ملات نرم بين دو سنگ قرار مي گيرد وگرنه در حالت عادي سنگ روي سنگ بند نمي شود،اين ملات است كه بين دو سنگ ارتباط ايجاد كرده است.
آيت الله جوادي آملي خاطر نشان ساخت: شما بسيجيان بنيان مرصوص هستيد كه با ملات نرم حاصل مي شود. ايشان در توصيه به برادران اهل سنت و شيعه حاضر در جلسه گفتند: شما دو مذهب برادر همديگر هستيد و بكوشيد برادرانه باهمديگر زندگي كنيد؛ قرآن و كلام اهل بيت(ع) ملات نرم است و اين قرآن مانند باران نيست كه به زمين انداخته باشند بلكه قرآن به زمين آويخته شده است.
اين مفسر قرآن بيان داشت: قرآن آويخته به زمين شد تا همه به اين قرآن تمسك كنند و حداقل فايده اين اتصال اين است كه انسان راه را گم نكند و در چاه نيفتد.
وي گفت: هدف از «حبل المتين» اين است كه شما به مقصد برسيد و حداكثر آن رسيدن به سعادت است.
آيت الله جوادي آملي افزود: ما يك نيل، صعود و اعتصام داريم تلاش كنيد به چاه نيفتيد به نيل برسيد تا از نيل به مقصد برسيد و از مقصد به مقصود برسيد بنابراين خدا نعمت در باطن و ظاهر را براي ما انسان ها نازل كرده و اگر به ما گفنتد وحدت و ولادت اهل بيت(ع)، بركت است حداكثر فوز از آنها اين است كه اتصال به قرآن و عترت به وسيله آنها ميسر مي شود، پس از آن جدا نشويد تا گرفتار نشويد.
آيت الله جوادي آملي گفت: قرآن همه موجودات را دعوت به وحدت كرده؛ فرشتگان را هم دعوت به محبت و وحدت كرده، اين دعوت به وحدت براي اين است كه ديگران در ما طمع نورزند.
اين مرجع تقليد در پايان اشاره كرد: شما بسيجيان و علما داراي تفكر هستيد و بايد با اين تفكر خود وحدت را حفظ كنيد تا بيگانگان بر شما طمع نورزند و اين طمع نورزيدن، بدون تمسك به وحدت داخلي و اعتصام به حبل الله و اهل بيت(ع) ميسر نخواهد شد بنابراين قدر قرآن و اهل بيت(ع) را بدانيد و براي حفظ وحدت تلاش كنيد.
منبع: حوزه نيوز




نظرات کاربران