مدیر عامل بنیاد فرهنگی امامت  اعلام کرد:

 یکصد هزار کتاب با موضوع امامت دیجیتالی می شود مدیر عامل بنیاد فرهنگی امامت  اعلام کرد:

 یکصد هزار کتاب با موضوع امامت دیجیتالی می شود مدیر عامل بنیاد فرهنگی امامت  اعلام کرد:

 یکصد هزار کتاب با موضوع امامت دیجیتالی می شود بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
مدیر عامل بنیاد فرهنگی امامت  اعلام کرد:

 یکصد هزار کتاب با موضوع امامت دیجیتالی می شود مدیر عامل بنیاد فرهنگی امامت  اعلام کرد:

 یکصد هزار کتاب با موضوع امامت دیجیتالی می شود مدیر عامل بنیاد فرهنگی امامت  اعلام کرد:

 یکصد هزار کتاب با موضوع امامت دیجیتالی می شود مدیر عامل بنیاد فرهنگی امامت  اعلام کرد:

 یکصد هزار کتاب با موضوع امامت دیجیتالی می شود مدیر عامل بنیاد فرهنگی امامت  اعلام کرد:

 یکصد هزار کتاب با موضوع امامت دیجیتالی می شود
مدیر عامل بنیاد فرهنگی امامت اعلام کرد:

یکصد هزار کتاب با موضوع امامت دیجیتالی می شود

مدیر عامل بنیاد فرهنگی امامت گفت: افقی که برای کتابخانه این مرکز در نظر گرفته شده است،۲۰ هزار جلد کتاب تخصصی است و در نظر داریم در کتابخانه تخصصی دیجیتال نیز ۱۰۰ هزار عنوان کتاب جمع آوری و ارایه کنیم تا محققان بتوانند در شرایطی ایده آل به فعالیت علمی و پژوهشی با دسترسی به بهترین منابع گذشته و روز بپردازند.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، دين مبين اسلام، به عنوان كاملترين و جامع ترين دين و خاتم اديان الهي، داراي اركاني است كه اين دين را از نظر جامعيت به ارجحيت رسانده و مرجعيت تمام دين داران و موحدان گيتي را نيز به عهده گرفته است.
امامت، عامل تكميل دين و تنها موضوعي است كه پس از آخرين نبي، دوباره انسان را به مبدا آفرينش متصل كرده است و در كوران امتحانات و ابتلائات خطرناك بشر، پس از آخرين پيامبر خدا، تنها مامن و ملجاء بشريت نام گرفته است و بشر را نيز جز او راهي نيست.
حجت الاسلام والمسلمين محمد تقي سبحاني، از اساتيدحوزه علميه قم كه با كوله باري از تلاش علمي و تجربه گرانسنگ تبليغ در عرصه علم كلام و امامت و مباني عقلي و فلسفي دين، به عنوان مدير اين مركز تحت اشراف حضرت آيت الله ميلاني به فعاليت مي پردازد و تا كنون تلاش هاي ارزشمندي در زمينه توسعه علوم اهل بيت(ع) انجام داده است كه حاصل تجربيات و فعاليت خود را در گفتگويي صميمي با خبرگزاري حوزه، در ميان گذاشت.
مدير عامل بنياد فرهنگي امامت در اين گفت و گو بيان داشت: موضوع امامت از مهمترين مباحث در سامانه فكري شيعه است و از مهمترين مباحثي است كه در معرفي اسلام ناب در سطح جهان بيشترين تاثير را دارد.بنياد فرهنگي امامت
وي افزود: اگر قرار باشد كه تنها يك اصل به عنوان محور اصلي تشيع راستين بيان شود بي گمان همان مساله امامت خواهد بود؛ تاريخچه اين بحث دربين علماي شيعه و غير شيعه نشانگر اهميت اين موضوع است.
رئيس مركز تخصصي امامت بيان كرد: اصحاب ائمه(عليهم السلام) به صورت جدي در مناظرات علمي امامت وارد مي شدند و مجموعه اي از رساله ها، مناظرات و منابع روايي و تفسيري و از سوي بزرگان شيعه در قالب يك سامانه سترگ علمي شكل گرفت و بزرگاني چون شيخ مفيد، سيد مرتضي، شيخ طوسي و علامه حلي زمينه توسعه معارف در اين حوزه را موجب شدند.
هويت شيعه با مفهوم امامت عجين شده است
وي گفت: هرچند امامت بخشي از دانش كلام ماست كه در ضمن آن مورد بررسي قرار گرفته است؛ ولي اهميت امامت به حدي بوده است كه دانشمندان شيعه هميشه يك حساب ويژه اي براي اين بحث قائل بوده و سرمايه گذاري مستقلي در اين بخش انجام داده اند، چراكه هويت شيعه با مفهوم امامت عجين گرديده است.
حجت الاسلام والمسلمين سبحاني افزود: امامت اساس فقه، عقيده، تفكر و تمدن شيعه است و به همين دليل است كه اين بحث در تاريخ تفكر شيعه از اهميت و جايگاه ويژه اي برخوردار گرديده است. متاسفانه در طول سده هاي گذشته اين بحث به تدريج در حوزه ها كمرنگ شد؛ حال آنكه شرايط علمي روزگار ما و حضور انديشه هاي رقيب و شبهات فراواني كه اين سو و آن سو پراكنده مي شود، ضرورت پرداختن به مبحث امامت است. لذا توجه بيشتر حوزه علميه و جامعه اسلامي به مباحث علمي و فرهنگي و تبليغي مرتبط با امامت بايسته است.
وي گفت: بزرگاني در دوران معاصر از جمله علامه اميني و پيش از ايشان، شخصيت هايي چون ميرحامد حسين (صاحب عبقات الانوار) از پرچمداران امامت در روزگار ما بوده اند، ولي همچنان تلاش هاي افزون تر و گسترده تري مورد نياز است.
مدير عامل بنياد فرهنگي امامت اظهاركرد: به جهت همين ضرورت بود كه پس از انقلاب اسلامي كه بر محور اصل امامت و ولايت شكل گرفت، در حوزه هاي علميه به اين بحث اهتمام بيشتري پيدا شد و شخصيت هاي علمي چون آيت الله ميلاني علاوه بر تدريس مباحث فقهي، به آموزش و پژوهش در مباني امامت در حوزه اشتغال ورزيدند.بنياد فرهنگي امامت
حجت الاسلام و المسلمين سبحاني اظهاركرد: با توجه به نياز شديدي كه در اين زمينه حس مي شد و پيرو تقاضاهايي كه صورت گرفت، لجنه اي از اساتيد تشكيل گرديد و پيشنهاد تشكيل "مركز تخصصي امامت" مطرح شد كه با همكاري مديريت حوزه و شوراي عالي حوزه هاي علميه اين رشته تخصصي به تصويب رسيد و مركز تخصصي امامت اهل بيت (ع) زير نظر آيت الله ميلاني تاسيس گرديد.
جذب 6 دوره دانش پژوه در مركز تخصصي امامت
وي گفت: امروز 6 سال از تشكيل اين مركز علمي مي گذرد و تاكنون 6 دوره تخصصي در مقطع سطح سه جذب شده اند و در يك برنامه پيشرفته و كاملا تخصصي آموزش مي بينند.
حجت الاسلام والمسلمين سبحاني بيان كرد: افراد پس از فراغت از تحصيل از اين مركز وارد فعاليت پژوهشي،آموزشي و تبليغي مي شوند؛ اين فارغ التحصيلان در كنار آموزش، در دوره هاي مهارتي مناظره، روش تدريس و روش تبليغ نيز وارد ميشوند كه تا كنون ثمرات ارزشمندي نيز در اين زمينه ايجاد شده است.
اين استاد حوزه گفت: در وضعيت فعلي در ادامه سطح سه، سطح چهار تخصصي امامت با دو گرايش تطبيقي و تبييني در حال طراحي است كه پس از اخذ مجوز از شوراي گسترش حوزه ، اميدواريم در آينده نزديك شاهد فارغ التحصيلان متخصص در سطح چهار امامت در بدنه حوزه باشيم.
وي اظهاركرد: مراكز شيعه شناسي متعددي در عرصه فرهنگي و حوزوي فعاليت دارند ولي هيچكدام در حوزه امامت متمركز نيستند ولي مركز تخصصي امامت تنها مركزي در ايران است كه به اين بحث به شكل تخصصي مي پردازد.
رئيس مركز تخصصي امامت به تشريح امكانات علمي و پژوهشي اين مركز پرداخت و گفت: با توجه به نياز و ضرورتي كه در باب تشكيل نهادي مستقل و جامع در امر امامت احساس مي شد تأسيس" بنياد فرهنگي امامت" به منظور نهادينه كردن و تجميع فعاليت هاي امامتي در دستور كار قرار گرفت و اين مهم با توفيقات الهي و با الطاف حضرت ولي عصر (عج) به انجام رسيد. هم اكنون فعاليت هاي گوناگون در زمينه امامت از جمله فعاليت هاي فرهنگي و رسانه اي و نيز فعاليت هاي پژوهشي و مطالعاتي در اين بنياد انجام مي شود.
وي اظهاركرد: هدف اين است كه اين بنياد در جهان اسلام به عنوان مرجع پاسخگويي به نيازهاي مرتبط با معارف امامت فعاليت نمايد. به همين جهت در اين بنياد زيرساخت ها فراهم شده است كه اين روند را تسريع مي كند كه از آن جمله مي توان به ايجاد سايت هاي تخصصي در زمينه امامت اشاره كرد؛ در همين زمينه يك سايت به زبان فارسي آغاز به كار كرده است و زبان هاي عربي و انگليسي آن نيز در آينده نزديك راه اندازي خواهد شد.
20هزار جلد كتاب تخصصي امامت
وي گفت: در همين راستا كتابخانه تخصصي امامت به صورت فيزيكي و ديجيتالي نيز تاسيس شده است كه در پي فراهم آوردن تمام كتاب ها و مقالاتي خواهد بود كه محققان در اين زمينه به آن نياز دارند. افقي كه براي كتابخانه اين مركز در نظر گرفته شده است،20 هزار جلد كتاب تخصصي است و در نظر داريم كه در كتابخانه تخصصي ديجيتال نيز 100 هزار عنوان كتاب جمع آوري و ارايه كنيم تا محققان بتوانند در شرايطي ايده آل به فعاليت علمي و پژوهشي با دسترسي به بهترين منابع گذشته و روز بپردازند.
مدير عامل بنياد فرهنگي امامت بيان كرد: در عرصه توسعه امامت پژوهي دو كار اساسي انجام شده است كه تاكنون در كمتر مركز و رشته علمي صورت گرفته است : يكي، تعريف يك پروژه علمي براي بازشناسي، پژوهش هايي كه در نيم قرن گذشته در زمينه امامت انجام شده است كه شامل كتب، پايان نامه هاي تخصصي و مقالات علمي است.
وي گفت: گام ديگر، نظام موضوعات درختي تدوين شده است كه ابزاري مهم براي يك تحقيق علمي است، زيرا محقق مي تواند با مراجعه به اين موضوعات تخصصي ، ضمن يافتن مسائل مورد نياز، اطلاعات دقيقي پيرامون فعاليت هاي علمي كه در اين راستا صورت گرفته شده است ارائه مي شود.
تنها فصلنامه تخصصي امامت پژهشي بنياد فرهنگي امامت
وي گفت: در كنار اين فعاليت ها، "فصلنامه تخصصي امامت پژهشي" كه تنها مجله تخصصي امامت است راه اندازي گرديد و تا كنون 15 شماره از اين نشريه منتشر شده و در آستانه دريافت امتياز علمي و پژوهشي است.
مدير عامل بنياد فرهنگي امامت اظهاركرد: در زمينه تاليف كتب تخصصي نيز فعاليت هاي گسترده اي انجام شده است و بخش پژوهشي اين مركز تلاش بسياري براي توليد آثار فاخر، اعم ازكاربردي و مبنايي، در زمينه امامت انجام داده است.
وي گفت: برنامه هاي آينده بنياد، حضور فعال¬تر در فضاي سايبري است و در زمينه كار ماهواره اي نيز مطالعاتي انجام شده است كه از طريق توليد محصولات صوتي و تصويري به شبكه هاي فعال شيعه براي تبليغ و پاسخ به پيچيده ترين شبهات روز در خصوص امامت كمك كنيم . در همين زمينه استوديوي مجهزي طراحي شده است كه با دعوت از اساتيد برجسته اين رشته كنفرانس هايي ارائه مي شود و پس از ضبط برنامه ها، اين برنامه در اختيار شبكه هاي ديگر قرار مي گيرد.
حجت الاسلام والمسلمين سبحاني بيان كرد: در طول چند سال اخير شعبه هائي در برخي از استان هاي كشور داير كرده ايم كه هم اينك 6 شعبه در سطح كشور و در استان هايي كه ظرفيت كار تخصصي در اين زمينه دارند، تأسيس شده اند. اولويت فعاليتهاي ما در سطح كشور، تربيت اساتيد و مبلغاني است كه بتوانند در محيط خود به توسعه فرهنگ امامت و ولايت كمك نمايند . تا كنون بيش از 100 دوره آموزشي امامت به صورت عمومي، نيمه تخصصي و تخصصي در سراسر كشور و در محيط هاي حوزوي، دانشگاهي، آموزشي و پرورشي و ساير مراكز فرهنگي تشكيل شده است.
وي در ادامه در پاسخ به اين سوال كه آيا موضوع امامت را مي توان يك علم خاص تلقي كرد يا يكي از بخش هاي علم كلام است، گفت: امامت مي تواند به عنوان يك حوزه معرفتي مستقل و عام تلقي شود و به عنوان يك مبنا در تفكر اسلامي مطرح شود كه هم اعتقاد ساز و هم اخلاق پرور است.
اين استاد حوزه خاطرنشان كرد: شاكله معارف اصيل اسلامي بر محور اهل بيت(عليهم السلام) استوار است و حجيت قول اهل بيت(عليهم السلام) نيز بر اساس اصل امامت است و به همين دليل بايد امامت اهل بيت (ع) را در كنار قرآن كريم از منابع اصلي علوم اسلامي به شمار آورد.
وي با اشاره به فعاليت هاي علمي كه مستشرقان در خصوص مباحث امامت داشته اند، گفت: مستشرقان در چند دهه اخير، در مساله به مباحث تخصصي شيعه شناسي وارد شده است و از ابعاد مختلف به موضوع امامت پرداخته اند. آنها با روش شناسي خاص خود به مباحث امامت تبييني پرداخته اند و در اين زمينه تحقيقات وسيع و بسيار دقيقي انجام دادند و مباحثي كه در كتب روايي ماست را با جزييات دقيق مورد بررسي قراردادند.
اين استاد حوزه بيان كرد: يكي از اقداماتي كه در بنياد بنياد فرهنگي امامتفرهنگي امامت در اين خصوص صورت گرفته، اين است كه منابع و كارهاي علمي آنها را در اين زمينه رصد مي كنيم.
حجت الاسلام والمسلمين سبحاني خاطرنشان كرد: در همين رابطه برخي از پايان نامه هاي اين مركز ناظر به نقد آثار اين مستشرقان است. به همين دليل سعي مي شود كه در اين مركز متخصصاني تربيت كنيم كه به صورت متمركز در اين زمينه فعاليت كنند تا بتوانيم هم روش شناسي و نتايج احتمالي آنها را مورد نقد و بررسي قراردهيم و هم بتوانيم مباحث نظري برون شيعي نسبت به امامت ايجاد كنيم.
اين استاد حوزه در پاسخ به اين سوال كه چرا با اين همه ادله و كتب متقن تفسيري و روايي، در فضاي فكري علمي و حوزوي جهان عرب، تحول شناختي عميقي نسبت به مفهوم امامت پيدا نشده است، بيان كرد : اينطور نيست كه تلاشهاي عالمان شيعه كم اثر بوده است؛ بلكه ريشه و گسترش فرهنگ اهل بيت(ع) كه به صورت روز افزون همواره ادامه داشته است، مرهون همين فعاليتهاست. امروز نيز اصل امامت اهل بيت(ع) به عنوان راهكار برون رفت از بحران هاي فكري، فرهنگي و سياسي جهان اسلام را تحت تاثير قرار داده است.
وي افزود: البته مي پذيريم كه تاثيرات ياد شده در حد انتظار نيست و اين مساله داراي يك ريشه تاريخي دارد و به اتفاقاتي باز مي گردد كه در 50 سال نخست اسلامي پس از رحلت پيامبر اكرم(صلي الله عليه و آله) رخ داد؛ در حقيقت منابع فكري كه غير شيعه به آن ارجاع دهد، زيرساختي است كه با قرآن و سنت فاصله داشته و مولود دستگاهي است كه اسلام را به شكلي نادرست تفسير كرد؛ به ويژه در زمينه تاريخ نگاري، حديث سازي و منع ترويج فرهنگ اهل بيت(عليهم السلام) فعاليت هاي گسترده اي انجام شد كه باعث شد امروز مسلمان سني نمي تواند تحليل درستي از واقعيت داشته باشد.
وي گفت: دراسلام غير شيعي مرجعيت هايي ساخته شده است كه امروزه عبور از آن مرجعيت ها براي آنان ممكن نيست و اين مرجعيت ها پر است از نكاتي كه با مكتب اهل بيت(عليهم السلام) و قرآن، فاصله دارد؛ در كتاب مهم مرحوم علامه عسكري(ره) به نام معالم المدرستين (و يا تقرير فارسي آن به نام "نقش ائمه در احياي دين") به خوبي بيان شده است كه مسير شكل گيري تفكر اسلامي در بيرون مكتب اهل بيت(ع) به چه شكل بوده است
اين فعال فرهنگي بين الملل بيان كرد: متاسفانه هنوز هيچ پروژه هدفمند و عملياتي براي انتقال دستاوردهاي علمي گسترده توليد شده در مراكز پژوهش ديني به بيرون از كشور انجام نشده است و مسلمانان و غير مسلمانان از مباحث اصيل فكري كه در ايران توليد مي شود، اطلاعات چنداني ندارند.
وي در پاسخ به اين سوال كه مشكلات نشر بين الملل در نهادهاي علمي و حوزوي براي حضور قوي و تاثيرگذار در فضاي نخبگاني جهان اسلام چيست گفت: عرضه محصولات در حوزه بين الملل همچون كار در عرصه ديپلماسي است؛ اين موضوع منطق خاص خود را دارد كه بايد از آن پيروي كنيم وگرنه حتي اگر هزينه هاي كلاني نيز در اين زمينه انجام شود نتيجه اي نخواهيم گرفت.
عضو هيأت موسس و مدير عامل بنياد فرهنگي امامت در پايان گفت: انتخاب درست و عرضه مناسب از جمله مهمترين بايسته هايي است كه در اين عرصه وجود دارد؛ يكي از آسيبهايي كه به اين ارتباط لطمه زده است انتقال كتاب هايي است كه در اين مسير ايجاد پارازيت مي كنند ؛ كتاب هاي عوامانه و سطحي كه بيشتر به مباحث حاشيه اي دين مي پردازد، صدمات فراواني به انديشه فاخرشيعه مي زند كه بايد در عرصه بين الملل عرضه شود و دنياي اسلام و حتي خارج از دنياي اسلام را تحت نفوذ فكري خود قراردهد.
منبع: حوزه نيوز


| شناسه مطلب: 59637




معارف امامت



نظرات کاربران