نشست علمی تخصصی موضوع شناسی مسجد برگزار شد
نشست علمی تخصصی موضوع شناسی مسجد با همکاری مؤسسه مسجد در سالن جلسات مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی برگزار شد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، نشست علمي تخصصي موضوع شناسي مسجد عصر امروز با همكاري مؤسسه مسجد در سالن جلسات مؤسسه موضوع شناسي احكام فقهي برگزار شد.
در اين نشست علمي، حجتالاسلام اعلائي، پژوهشگر موضوع شناسي مسجد به ارائه سخن و حجج اسلام تقي قرائتي رييس مؤسسه مسجد و محمدسعيد جواهري معاون علمي پژوهشي مؤسسه موضوع شناسي احكام فقهي به نقد و بررسي مباحث مربوطه پرداختند.
حجتالاسلام محمد كياني در ابتداي اين نشست اظهار داشت: از جمله موضوعاتي كه جزء نمادهاي مذهبي دين اسلام محسوب ميشود، مسجد است و غايت خلقت هم به مسجد باز ميگردد.
وي افزود: احكام شرعي فراواني در ارتباط با مسجد وارد شده و از همين رو، مؤسسه موضوع شناسي احكام فقهي با همكاري مؤسسه مسجد به بررسي اين موضوع مهم پرداخته است.
حجتالاسلام اعلايي: اتخاذ مسجد نيازي به خواندن عقد ندارد
در ادامه نشست، حجتالاسلام اعلايي پژوهشگر حوزه علميه قم به ارائه پژوهش خود پرداخت و در بخشي از سخنان خود گفت: اتخاذ مكاني براي مسجد، نيازي به خواندن عقد ندارد؛ بنابراين همين كه شخص اراده مسجد شدن مكاني را داشته باشد، و در آن مكان مسلماني به عبادت خداوند بپردازد، آن مكان مسجد به حساب ميآيد.
حجتالاسلام جواهري: آيا اتخاذ مسجد داراي قيد تأبيد است؟
حجتالاسلام محمد سعيد جواهري، معاون علمي پژوهشي مؤسسه موضوع شناسي احكام فقهي با طرح سؤالاتي، بررسي مباحثي درباره موضوع شناسي مسجد حائز اهميت دانست.
وي ابراز كرد: زماني كه ماهيت يك مبحث مطرح ميشود، بايد جامع افراد و مانع اغيار باشد؛ بنابراين بايد معلوم شود كه مسجد چيست؟ تا اينكه بخواهد عنوان اتخاذ مكاني به عنوان مسجد شود.
معاون علمي پژوهشي مؤسسه موضوع شناسي احكام فقهي تأكيد كرد: اينكه مكاني براي عبادت خداوند همچون تلاوت قرآن كريم وضع شود اما عنوان مسجد نداشته باشد، با قيد اتخاذ و عبادت مسلمانان داراي ماهيت مسجد ميشود؛ در حالي كه بايد قيدي براي خروج از مسجد داشته باشد.
حجتالاسلام جواهري بيان كرد: بايد بررسي كرد كه قيد تأبيد به معناي الي الابد در مسجد جاري است يا خير؟ و اگر اين قيد موضوعيت دارد، هر مكاني به اعتبار ابديت خود داراي اين قيد ميشود يا تنها زمين كه تا ابد باقي ميماند، ميتواند مسجد شود؟
حجتالاسلام قرائتي: مبنا، كتاب و مسندي در ارتباط با ماهيت مسجد وجود ندارد
همچنين حجتالاسلام تقي قرائتي، رييس مؤسسه مسجد در بخشي از اين نشست اظهار داشت: در موضوع مسجد هيچ كتاب خاص و مستقلي وجود ندارد اما اين موضوع فروع بسياري را شامل ميشود و در بسياري از ابواب فقهي مطرح ميشوند.
وي ادامه داد: قيود و شرايط مسجد به قدري دچار ابهام است كه صاحب جواهر ميفرمايند اين حدود قابل احصاء نيست؛ پروژه انجام شده از لحاظ موضوع قابل قدرداني است اما نواقصي هم دارد.
حجتالاسلام قرائتي ابراز كرد: كلمه مسجد قبل از تاريخ اسلام وجود داشته است و حتي آيه مسجد الاقصي زماني نازل شد كه آن مكان كليسا بود اما هيچ مبنا، كتاب و مسندي در ارتباط با ماهيت مسجد وجود ندارد.
وي افزود: تمامي مراجع حدود مسجد بودن يك واحد در آپارتمان را قبول دارند اما كسي با مبناي دقيق آن آشنا نيست زيرا بالا و پايين چنين واحدي لوله فاضلاب رد شده است.
رييس مؤسسه مسجد خاطرنشان كرد: بايد بررسي كرد كه لزوم بيان كردن اسم خدا براي تحقق عنوان مسجد شامل چه نوعي از ذكرالله ميشود.
وي يادآور شد: همچنين لازم است كه بررسي شود، مسجد چه اشتراكاتي با ساير بيوت الله قبل از اسلام و پس از اسلام دارد؟؛ و نيز اينكه دفاع از مسجد تا چه اندازه واجب و لازم است؟
حجتالاسلام اعلايي: ممكن است قيد تأبيد مسجد به اقتضاي امكان گوناگون، متفاوت باشد
در پايان، حجتالاسلام اعلايي پژوهشگر حوزه علميه قم پاسخهايي را به سؤالات و مباحث مطرح شده بيان كرد و در بخشي از بيانات خود اظهار داشت: كسي كه مكاني را براي عبادت خداوند قرار ميدهد، به شرط اينكه در آن مكان نماز خوانده شود، مسجد ميشود؛ بنابراين قيد عبادت براي اتخاذ به معناي عبادت خاصه در اقامه نماز است.
وي همچنين گفت: قيد تأبيد در اتخاذ مسجد جاري است اما به نظر ميرسد كه اين ابديت به اعتبار مكانهاي مختلف باشد؛ يعني اتخاذ يك قطعه زمين به عنوان مسجد داراي ابديت هميشگي است اما اتخاذ مكاني همچون كشتي به عنوان مسجد تنها تا زماني داراي قيد تأبيد است كه آن كشتي خراب نشده باشد.