آیت الله العظمی جوادی آملی تبیین کرد:

خطبه فدکیه بزرگترین درس ها را به تاریخ داد

آیت الله جوادی آملی گفت: یک عالم از منظر حضرت زهرا(س)، زمانی عالم واقعی است که از خوف من النار و شوق الی الجنه بگذرد، زیرا اگر چنین نباشد یک فرد عادی است


به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، حضرت آيت الله جوادي آملي، در درس اخلاق خود در موسسه اسرا با اشاره به خطبه حضرت زهرا(س) گفت: حضرت زهرا(س) در اين خطبه تاريخي به اركان مختلف اعتقادي و كلامي و سياسي و... دين اشاره فرمودند.
وي افزود: يكي از مباحثي كه حضرت زهرا(س) در اين خطبه به آن پرداختند مساله توحيد است؛ ايشان در اين خطبه بيان فرمودند، آفرينش ماده بديع و نوظهور است و در ادامه به يك شبهه ديگر پاسخ دادند كه همان شبهه شكل و الگوي شكلي بود.
اين مرجع تقليد بيان كرد: حضرت زهرا(س) بيان كردند كه خداوند شكل مواد را نيز از جايي الگو برداري نكردند و همه چيز در اين دنيا بديع و نوظهور است.
حضرت آيت الله جوادي آملي گفت: حضرت در ادامه به تشريع ويژگي ها ناب قرآن كريم اشاره كردند وتفاوت قرآن با ساير كتاب ها را نيز مشخص كردند و فرمودند، قرآن بر خلاف ساير كتب علمي كه تنها به ماده و تركيبات آن مي پردازند، از اين مساله سخن مي گويد كه اين مواد را چه كسي ساخته و چگونه ساخته است.
وي اظهار كرد: نكته اي كه حضرت زهرا(س) در اين زمينه بيان فرمودند، بيان اضلاع مثلث آفريدگاري، يعني اين كه چه كسي اين ماده را چرا، چگونه و با چه تركيبي ساخته است، بود.
اين مرجع تقليد با اشاره به اين نكته كه خداوند بيان مي‎كند كه انسان را با سلامت و نظام هستي را با حق خلق كرده ايم، گفت: انسان جزيي از اين نظام هستي است با حق آفريده شده و نظام آفرينش نيز به حق است و باطل نيست؛ خداوند بدن انسان رابه حق يعني به سلامت خلق كرد.
وي خاطرنشان كرد: در حقيقت چنانكه دستگاه گوارش همچون ظرفي نيست كه هر چه به او بدهيد بپذيرد، فطرت نيز به همين شكل است، يعني اگر كسي به ما راست بگويد مي‎‏پذيريم، ولي اگر طرف مقابل با دروغ و فريب با انسان رفتار كند انسان او را بپذيرد زيرا فطرت و طبيعت انسان نيز به حق خلق شده است.
اين مرجع تقليد با ذكر اين مطلب كه در نظام آفرينش، ظلم و حيله و مكر جايي ندارد، اظهاركرد: كسي كه با اين ساختار حركت كند در امان مي ماند و كسي كه بر خلاف ساختار خلقت حركت كند، به دليل اين كه سالم نيست پس زده مي شود؛ نظام آفرينش باطل و ستم را نمي پذيرد زيرا اين دستگاه بر معيار حق بنا شده است.
وي گفت: در بخش ديگر اين خطبه حضرت زهرا(س) خطاب به مردم حجاز بيان مي فرمايند كه شما نه بهداشت داشتيد و نه حكومت و دولت و سياست و به نوعي حيات خلوت امپراتوري ها بوديد، ولي رسول خدا (ص)و پسرعمويم علي(ع) از جانب خدا به شما دين و عزت و انسانيت و قدرت و شرافت و امنيت دادند.
اين مرجع تقليد خاطرنشان كرد: اين سخنان 25 سال بعد در خطبه امام علي(ع)ظهور كرد؛ زماني كه امام فرمودند اي مردم بايد متحد باشيد و امنيت خود را حفظ كنيد از پيشرفت ديگران خوشحال باشيد و از افتادن ديگران لذت نبريد زيرا اگر كسي از پيشرفت كسي خوشحال نشود كمال انساني را از دست داده است.
وي بيان كرد: حضرت علي(ع) فرمودند، اگر وحدت اسلامي و ديني رخت بربندند، دشمنان بر شما آنچه بر سر گذشتگان شما آوردند را مي آوردند؛ اين سرزمين حجاز و محدودهاي اطراف آن در اختيار پيامبران و پيامبرزاده ها بود ولي اكساره و اقاصره بر فرزندان پيامبران مسلط كردند و آنها را پراكنده كردند و اگر اين وحدت و عزت و اسلام حقيقي را رها كنيد همان بلا بر سرشما هم مي‎آيد كه همچون فرزندان پيامبران، مشغول به چهارپاداري كردند و اين همان سرنوشتي خواهد بود كه در خارج از فضاي امامت و وحدت بر سر شما مي آيد.
حضرت آيت الله جوادي آملي با اشاره به بيان حضرت زهرا(س) در خصوص استرداد فدك، خاطرنشان كرد: ايشان به آن جماعت فرمودند كه من نبايد دليل و مدركي بياورم بلكه شما فدك را از من غصب كرديد و به همين دليل شما بايد براي من دليل بياوريد.
وي با اشاره به بيانات حضرت زهرا(س) در اين خطبه نسبت به رسالت پيامبر اكرم(ص) و احكام و واجبات دين اظهاركرد: پيامبر اكرم(ص) طيب دوار بودند؛ اين جريان تربيتي همچون طب است، زيرا هم جراحي و رگ زني است و هم مرهم نهادن است؛ در اين مدل تربيتي قهر و مهر در جاي خود معني دارند؛ در اينجاست كه حضرت زهرا(س) اين وظيفه خطير را به عهده علما گذاشته اند.
اين مرجع تقليد بيان كرد: يك عالم از منظر حضرت زهرا(س)، زماني عالم واقعي است كه از خوف من النار و شوق الي الجنه بگذرد، زيرا اگر چنين نباشد يك فرد عادي است؛ در معارف ما اين گونه بيان شده كه خشيت از خوف بالاتر است، زيرا وقتي انسان به حرم وارد مي شود، در واقع حريم مي گيريم؛ هراس از شكوه همان خشيت است؛ عالمان دين كساني هستند كه به خشيت من الله رسيدند، زيرا هميشه خود را در محضر خداوند مي بينند و به همين دليل هميشه احترام مي گذارند و حريم مي گيرند.