رجب، ماه سرازیری رحمت خدا بر مسلمین است رجب، ماه سرازیری رحمت خدا بر مسلمین است رجب، ماه سرازیری رحمت خدا بر مسلمین است بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
رجب، ماه سرازیری رحمت خدا بر مسلمین است رجب، ماه سرازیری رحمت خدا بر مسلمین است رجب، ماه سرازیری رحمت خدا بر مسلمین است رجب، ماه سرازیری رحمت خدا بر مسلمین است رجب، ماه سرازیری رحمت خدا بر مسلمین است

رجب، ماه سرازیری رحمت خدا بر مسلمین است

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه گفت: برای تمامی روزهای ماه رجب دعای مخصوص وجود دارد؛ همچنین از اعمال این ماه استغفار، قربانی کردن، روزه، غسل، زیارت امام حسین علیه السلام و زیارت امام رضا علیه السلام می باشد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، حجت الاسلام والمسلمين رستم نژاد در برنامه زمزم معرفت كه در شبستان امام خميني(ره) برگزار شد در مورد ماه رجب گفت: اين ماه اسامي ديگر نيز دارد كه در حقيقت توضيح ماه رجب است از جمله، اسامي آن ماه استغفار، ماه ولايت و ماه امير المومنين مي باشد همچنين رجب نام رودي در بهشت است كه آبش از شير سفيدتر و طعمش از عسل شيرين تر است .
وي در ادامه گفت : رسول خدا صلي الله عليه و آله وسلم وقتي هلال ماه رجب را مي ديدند دعا مي كردند كه «خدايا اين ماه رجب و شعبان را براي ما پربركت كن و ما را به ماه رمضان برسان». زيرا در اين ماه رحمت الهي بر روي مردمان سرازير مي شود.
خطيب حرم مطهر در مورد برنامه ها و اعمال ماه رجب گفت: براي تمامي روزهاي اين ماه دعاي مخصوص وجود دارد همچنين از اعمال اين ماه استغفار، قرباني كردن، روزه، غسل، زيارت امام حسين عليه السلام و زيارت امام رضا عليه السلام مي باشد.
وي درباره زيارت امام رضا عليه السلام در اين ماه توضيح داد: اين ماه، ماه ولايت است و ولايت تماميتش در اميرالمومنين علي عليه السلام و امامان بعد از ايشان نيست، يعني شرط لازم براي تماميت ولايت، پذيرش ولايت آنها است ولي شرط كافي نيست تا امام هشتم كه تماميت ولايت در ايشان جمع است زيرا هر كس كه ولايت امام رضا عليه السلام را بپذيرد قطعا امامان بعد از او را نيز پذيرفته است و شيعه اثني عشري است.
حجت الاسلام والمسلمين رستم نژاد در مورد اينكه چرا ماه رجب ماه حرام هست اظهار كرد: ماه هاي ذي القعده، ذي الحجه و محرم به ترتيب ماه هايي هستند كه در آن مناسك حج واجب برگزار مي شود لذا جزء ماه هاي حرام هستند. ماه رجب نيز به دليل اينكه افضل ماه ها براي حج عمره مي باشد، ماه حرام است. حرام بودن اين ماه ها ريشه وحياني دارد و از سنت هاي حضرت ابراهيم خليل الله است.
وي اضافه كرد: حرام در لغت به معني داراي احترام و حرمت است .حرام بودن اين ماه ها ريشه تكويني دارد زيرا در آيات قرآن آمده است كه ماه هاي نزد خدا دوازده ماه است كه از زمان خلقت عالم خلق شده است و چهار ماه آن حرام است. در روايتي در مورد باطن اين آيه آمده است كه دوازده ماه اشاره به دوازده امام معصوم عليهم السلام دارد و چهار ماه حرام آن، اشاره به چهار امامي دارد كه نام آنها علي است و همان طور كه مي دانيد درميان اين امامان، نام علي بن موسي الرضا عليه السلام نيز وجود دارد.
وي ادامه داد: گناه در اين ماه جريمه سنگين تري دارد كه مي توان علت افزايش ديه در اين ماهها را همين دانست .
اين سخنران به عظمت دعاي ماه رجب اشاره كرد و گفت: اين دعا مأثوره است يعني از طرف خود امام روايت شده همچنين جزو روايات مكتوب الائمه نيز است از آن جهت كه شخصي نزد امام صادق عليه السلام آمد و درخواست كرد كه دعايي به من بياموز كه در ماه رجب نافع باشد حضرت فرمودند پس بنويس؛ وي در حضور حضرت و تحت نظارت ايشان اين دعا را مشق كرد.
وي ادامه داد: اين دعا مانند ندارد و در آن به ما آموخته است كه بالاترين چيزها را از خدا بخواهيم مثلاً كل خيرها و دفع كل شرها را از خداي متعال درخواست كنيم چنانچه در آيات قرآن آمده است كه وقتي حضرت موسي عليه السلام گرسنه بود از خدا درخواست كرد كه هر چه از طرف تو خير است را مي خواهم.


| شناسه مطلب: 60573




قم حرم كريمه ماه رجب



مطالب مرتبط

نظرات کاربران