برگزیدگان دومین جایزه جهانی اربعین معرفی شدند برگزیدگان دومین جایزه جهانی اربعین معرفی شدند برگزیدگان دومین جایزه جهانی اربعین معرفی شدند بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
برگزیدگان دومین جایزه جهانی اربعین معرفی شدند برگزیدگان دومین جایزه جهانی اربعین معرفی شدند برگزیدگان دومین جایزه جهانی اربعین معرفی شدند برگزیدگان دومین جایزه جهانی اربعین معرفی شدند برگزیدگان دومین جایزه جهانی اربعین معرفی شدند

برگزیدگان دومین جایزه جهانی اربعین معرفی شدند

برگزیدگان دومین جایزه جهانی اربعین در دو بخش عکس و فیلم با حضور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و سفرای کشورهای اسلامی در خانه هنرمندان ایران معرفی شدند.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، آيين معرفي برگزيدگان دومين جايزه جهاني اربعين در دو بخش عكس و فيلم با حضور آيت‌الله محمدعلي تسخيري؛ مشاور مقام معظم رهبري در جهان اسلام، ابوذر ابراهيمي‌تركمان؛ رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، محمود صلاحي؛ رئيس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، حجت‌الاسلام دعائي؛ مدير مسئول روزنامه اطلاعات، منوچهر متكي؛ معاون بين الملل مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي و محمد حسين هاشمي؛ معاون فرهنگي سازمان فرهنگ در محل خانه هنرمندان ايران برگزار شد.
در ابتداي اين مراسم كه با تلاوت آياتي چند از كلام‌الله مجيد توسط قاري ممتاز كشورمان آغاز شد، محمد حسين هاشمي طي سخناني، ضمن اشاره به برگزاري آيين معرفي از برگزيدگان دومين دوره جايزه جهاني اربعين گفت: گردهمايي عظيم اربعين حسيني، بزرگ‌ترين اجتماع مذهبي جهان از جهات مختلف است كه مي‌توان از آن به عنوان افتخار عالم اسلام و جهان تشيع ياد كرد.
معاون فرهنگي سازمان فرهنگ افزود: خلق جلوه‌هاي عاشقانه و راز و نياز خالصانه جمع زيادي از زائران و دلسوختگان حضرت سيدالشهدا(ع) از بيش از ۵۰ كشور جهان، از صحنه‌هاي بياد ماندني اين رويداد عظيم است.
وي اظهار كرد: ثبت و ضبط جلوه‌هاي ماندگار اين گردهمايي با عظمت از نگاه هنرمندان عكاس و فيلمبردار داراي جايگاه ارزنده‌اي است؛ از اين‌رو جايزه جهاني اربعين در سال گذشته در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي طراحي و اجرا شد و اكنون، شاهد برگزاري دومين دوره آن هستيم.
هاشمي ادامه داد: جايزه جهاني اربعين در نظر دارد از هنرمنداني كه با اين واقعه تاريخي الفتي ديني و معنوي داشته و در ثبت و ضبط اين جلوه‌ها از نگاه دوربين مشاركت داشته‌اند، تقدير و در تبيين و شناخت بهتر اين رويداد سهم و نقش مهمي ايفا كند.
معاون فرهنگي سازمان فرهنگ به نخستين جايزه جهاني اربعين اشاره و تصريح كرد: سال گذشته كه نخستين جايزه جهاني اربعين فقط در بخش عكس برگزار شد، در نوع خود بي‌نظير ارزيابي شد و از استقبال خوبي هم برخوردار بود. در دور نخست اين جايزه هنرمنداني از ۱۵ كشور جهان شركت كردند و در پايان هم دو نفر از كشورهاي عراق و پاكستان، به عنوان نفرات برگزيده، تقدير شدند.
وي ضمن بيان مطلب فوق، افزود: پس از برگزاري موفقيت‌آميز نخستين جايزه جهاني اربعين و با عنايت به شور و علاقه بي‌نظير هنرمندان به واقعه عاشورا و حركت بي‌نظير و راهپيمايي اربعين كه بُعد جهاني به خود گرفته است، فراخوان دومين جايزه جهاني در دو بخش فيلم و عكس منتشر شد و به سه زبان فارسي، عربي و انگليسي به كليه نمايندگي‌هاي فرهنگي ارسال و در سايت‌هاي مختلف فرهنگي هنري و سايت‌هاي تخصصي، اطلاع‌رساني شد و از همان زمان هم دبيرخانه جايزه جهاني اربعين، كار جمع‌آوري و كدگذاري آثار را آغاز كرد.
هاشمي ضمن اشاره به استقبال خوب هنرمندان در دو بخش فيلم و عكس اين جشنواره گفت: دومين جايزه اربعين از اولين روزهاي اعلام فراخوان با استقبال خوب هنرمندان در دو بخش فيلم و عكس مواجه شد. به طوريكه آثار رسيده به دبيرخانه در مقايسه با سال گذشته از رشد سه برابري برخوردار بودند و در بخش فيلم نيز هنرمندان فيلمساز با موضوعات گوناگون در بخش‌هاي مختلف مستند، داستاني و فيلم‌هاي كوتاه، آثار ارزنده‌اي را به دبيرخانه ارسال كردند تا جايي‌كه انتخاب آثار برتر از ميان آنها به سختي ممكن بود.
وي از ديگر برنامه‌هاي اين جشنواره در سال‌هاي آينده را اختصاص جايزه جهاني به ساير رشته‌هاي هنري برشمرد و گفت: با توجه به استقبال هنرمندان ساير كشورها در نظر داريم تا طي سال‌هاي آينده در ساير رشته‌هاي هنري نيز جايزه جهاني برگزار شود كه اميد است، رضايت خيل مشتاقان فرهنگ عاشورايي در كشورهاي اسلامي و غيراسلامي براي متوليان امر حاصل شود.
هاشمي تأكيد كرد: در اين زمينه راه‌اندازي دبيرخانه دائمي به منظور ارتباط مستمر با هنرمندان و مشتاقان مكتب اهل بيت(ع) به ويژه فرهنگ عاشورا و اربعين كه در حال حاضر به صورت يك رويداد بين‌المللي مطرح است، در دستور كار قرار دارد.
نمايش آثار برگزيده جايزه جهاني اربعين در خارج از كشور معاون فرهنگي سازمان فرهنگ افزود: همچنين، در نظر داريم تا آثار برگزيده را در نمايندگي‌هاي فرهنگي كشورمان در خارج از كشور در معرض ديد بازديدكنندگان خارجي قرار دهيم تا با فرهنگ عاشورايي از بُعد تصويري، آشنا شوند.
وي اظهار كرد: با توجه به حضور هنرمنداني از كشورهاي مختلف جهان براي شركت در جايزه جهاني اربعين و تبادل نظر و تجربيات و هچنين به منظور هر چه پربارتر شدن اين ظرفيت بي‌نظير، در نظر داريم در سال‌هاي آينده و از دور سوم جايزه جهاني اربعين، از داوران خارجي در امر داوري و قضاوت آثار نيز بهره بگيريم.
هاشمي همچنين، گفت: دبيرخانه جايزه جهاني اربعين امسال ۳ هزار و ۲۵۰ عكس و ۵۱ فيلم كوتاه و بلند مستند و داستاني دريافت كرد. هيأت داوران در دو بخش مجزاي عكس و فيلم، آثار رسيده را مورد ارزيابي قرار داد كه در نهايت ۶۰ قطعه عكس به نمايشگاه راه يافت و ۶ هنرمند هم شايسته تقدير شناخته شدند. در بخش فيلم نيز شش اثر لوح تقدير دريافت خواهند كرد.
وي در پايان سخنان خود، يادآور شد: در اين راستا، تعداد ۱۲ اثر برتر از كشورهاي ايران، عراق، افغانستان و سوريه در هر دو بخش فيلم و عكس مورد تقدير قرار خواهند گرفت و تنديس و لوح تقدير به همراه جايزه نقدي، توسط رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي و ديگر شخصيت‌هاي فرهنگي و هنري و سفراي كشورهاي عراق، پاكستان، سوريه و افغانستان، به صاحبان اين آثار اعطا خواهد شد.
پياده‌روي اربعين حسيني؛ پديده‌اي ماندگار ابراهيمي‌تركمان در سخنان آغازين خود، راهپيمايي اربعين حسيني به سمت كربلا را حادثه عظيم بشري دانست و بر نقش بي بديل و تأثير مثمرثمر همايش مردمي در اين رويداد بزرگ، تأكيد كرد.
رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي با تأكيد بر اينكه اربعين حسيني فرصتي ويژه براي همه محبان سيدالشهدا(ع) است، اظهار كرد: پياده‌روي اربعين حسيني، پديده‌اي بي‌نظير و ماندگار است؛ حركت ميليوني مردم از اقصي نقاط جهان، گذشته از شگفتي اين صحنه، پيام روشني به همه جهانيان مي‌دهد.
اين عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي افزود: پياده‌روي اربعين حسيني از جمله فرصت‌هاي ناب است كه همگان با هر نيتي به سمت يك مقصد كه امام معصوم(ع) است، در حركت هستند كه همين مسأله ظرفيت خوبي را براي توسعه فرهنگ ولايت ايجاد مي‌كند.
وي خاطرنشان كرد: در مراسم امروز، آثار برتر از كشورهاي ايران، عراق، افغانستان و سوريه در هر دو بخش فيلم و عكس با اهداي تنديس و لوح تقدير به همراه جايزه نقدي تقدير مي‌شوند.
در ادامه، نفرات برگزيده بخش عكس اين جشنواره به ترتيب، محسن راستاني، فاطمه سعيد، سيد انور الموسوي، محمد حسين، محمدموسي اكبري، علي دهقان و همچنين، سعيد نجاتي، سيد حجت التجا، امير حيدري، محمد الياسري، نواب محمدي، احمد جان ميرزايي به عنوان نفرات برگزيده بخش فيلم، معرفي و مورد تقدير قرار گرفتند.
از ديگر برنامه‌هاي اين مراسم مي‌توان به پخش بيانات مقام معظم رهبري، قرائت بيانيه هيات داوران دومين جايزه جهاني اربعين، پخش فيلم‌هاي برگزيده دومين جايزه جهاني اربعين و فيلم كوتاه مروري بر نخستين دوره اين جشنواره، تقدير از منتخبين راه يافته به بخش نماشگاه عكس، داوران و همچنين اباصلت بيات از عكاسان دفاع مقدس و محمد رضا پاكروان اشاره كرد.
در پايان اين مراسم نمايشگاه عكس دومين «جايزه جهاني اربعين»، كه شامل 60 عكس از كشورهاي عراق، پاكستان، لبنان، سوريه، ايران و الجزاير است، نيز افتتاح شد.
حجت الاسلام ميثم امرودي؛ مشاور شهردار و معاون امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران، محمد مجيد الشيخ سفير عراق در تهران، عدنان محمود سفير سوريه در تهران، محمدافسر ره‌بين؛ رايزن فرهنگي افغانستان در تهران، قهرمان سليماني؛ معاون پژوهشي و آموزشي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، رجبي معمار مدير عامل خانه هنرمندان ايران، جمعي از هنرمندان و مسئولان فرهنگي و هنري در اين مراسم حضور داشتند.


| شناسه مطلب: 60995




جشنواره اربعين



نظرات کاربران