هزار کیلومتر تا اولین زیارت «شمس‌الشموس» هزار کیلومتر تا اولین زیارت «شمس‌الشموس» هزار کیلومتر تا اولین زیارت «شمس‌الشموس» بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
هزار کیلومتر تا اولین زیارت «شمس‌الشموس» هزار کیلومتر تا اولین زیارت «شمس‌الشموس» هزار کیلومتر تا اولین زیارت «شمس‌الشموس» هزار کیلومتر تا اولین زیارت «شمس‌الشموس» هزار کیلومتر تا اولین زیارت «شمس‌الشموس»

هزار کیلومتر تا اولین زیارت «شمس‌الشموس»

حرم رضوی روز گذشته میزبان زائرانی بود که هزار کیلومتر راه پیموده‌اند تا برای اولین بار حلاوت دیدار «شمس‌الشموس» را از نزدیک تجربه کنند؛ همو که در همسایگی ماست و بارها و بارها طعم شیرین حضورش را چشیده‌ایم.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج،هزار كيلومتر راه پيموده‌اند تا براي اولين بار حلاوت ديدار «شمس‌الشموس» را از نزديك تجربه كنند؛ همو كه در همسايگي ماست و بارها و بارها طعم شيرين حضورش را چشيده‌ايم، شايد درك كرده باشيم شايد نه... .
در ميان صحن‌ها در جستجوي زائران تشرف اولي‌ام، هر جمع و جماعتي را مي‌بينم، مي‌ايستم شايد آن‌ها باشند، از كسي براي پيدا كردنشان سؤال نمي‌كنم چون فكر مي‌كنم آن‌ها را بشناسم؛ مردماني، ساده، صبور و با سخاوتند از ديار رستم پهلوان، سيستان و بلوچستان و نيز از سرزمين شاعران و فرهيختگان خراسان جنوبي.
از دور آن‌ها را مي‌بينم در حالي كه با شاخه‌هاي گل سرخ رقصان در دستانشان حبيب دل‌ها را صدا مي‌زنند، «رضا رضا يا علي موسي الرضا(ع)»؛ با اينكه اهل آب و خاكي گرم و سوزان و آسماني بخيل‌اند اما اين بار حكايت خيسي صورت‌هاي‌ان گرماي هواي خردادماه نبود، آن‌ها از گرمي مهر خورشيد خراسان لبريز از اشك شوق بودند. بيشترشان مسن و سالخورده‌اند و چيزي بيش از ۵۰ سال سن دارند، مانند بسياري از ما به قصد يك زيارت چند باره رنج سفر به جان نخريده‌اند تا پس از بازگشت مش‌حيدر يا مشتي ليلا صدايشان كنند، آمده‌اند تا در اين سن و سال حاجي مشهد شوند، چادر سپيد پوشيده و دل را به قربانگاه آورده‌اند. مشهد؛ حج فقرا به زيارت بيت‌الله الحرام مشرف نشدم ولي بارها شنيده‌ام كه هر كس در اولين ديدار خانه خدا حاجتي از دل بگذراند، به شرف استجابت مي‎رسد، ايشان نيز به خوبي مي‌دانند «مشهد» حج فقراست و به اين اميد در آستانه درب صحن عتيق تجمع مي‌كردند تا تذكره حاجت‌روايي بگيرند. طوري دست در گردن پنجره فولاد مي‌اندازند گويي پشت پنجره غربت بقيع دل سبك مي‌كنند، كاسه‌هاي طلائي آب سقاخانه اسماعيل طلا را چون آب زمزم، با زمزمه ذكر يا حسين(ع) به لب مي‌برند؛ در و ديوار حرم را طوري لمس مي‌كنند كه انگار دامن آقا را گرفته‌اند و مي‌بوسند. مي‌گويند، در زندگي چيز زيادي ندارند، به همين دل خوشند كه امروز زير سايه عنايت پيشواي هشتم‌ ساعاتي نفس مي‌كشند، سلام مي‌دهند و جواب مي‌گيرند، سفره دل سوخته‌شان را پيش حضرتش پهن مي‌كنند و به كرم صاحب‌خانه چشم دارند.
احمد رضايي، مدير امور زائران آستان قدس رضوي در حاشيه اين تشرف در گفت‌وگو با خبرنگار ايكنا در خصوص جزئيات طرح تشرف «شمس‌الشموس» توضيحاتي را عنوان كرد: بعد از حكم رهبر معظم انقلاب به توليت آستان قدس رضوي كه حاوي هفت بند است و دو بند آن مربوط به كمك به محرومان، مستضعفان و خاصه زيارت اولي هاست، يك معاونت به نام معاونت امداد مستضعفان تشكيل شد كه تحت مديريت امور زائران آستان قدس رضوي آغاز به فعاليت كرد.
هر كه دارد هوس ... وي اظهار كرد: در بدو امر در اين ويژه برنامه، اولويت تسهيل امور زيارت براي همه آناني است كه اشتياق زيارت علي بن موسي الرضا(ع) را دارند و به اصطلاح «زيارت اولي» محسوب مي‌شوند، اما به موجب محروميت، از برآوردن اين حاجت ناتوانند.
رضايي در ادامه به تشريح نحوه گزينش گروه‌هاي مشمول اين طرح معنوي پرداخت و گفت: اين معاونت از طريق منابع و مراجع محلي به منظور تاييد صلاحيت افراد متقاضي زيارت اقدام مي‌كند كه دارا بودن كارت كميته امداد امام خميني(ره) اولين مشخصه اين فرايند شناسايي به شمار مي‌رود.
وي افزود: در مرحله دوم، افراد مشتاق را از ميان اعضاي بسيج انتخاب مي‌كنيم و مسير ديگر براي بازشناسي اين افراد از راه تاييد امام جمعه منطقه و معتمدان محل است كه پس از شناسايي، براي نام‌نويسي و طي كردن ساير مراحل شركت در اين برنامه معرفي مي‌شوند.
مدير امور زائران آستان قدس رضوي با بيان اينكه در اجراي اين طرح، تاكنون سه مرحله را پشت سر گذاشته‌ايم و نزديك هفت هزار نفر زائر اولي براي زيارت به شهر مشهد مشرف شده‎اند، اضافه كرد: از استان‌هاي گلستان، گيلان، مازندان، آذربايجان غربي، آذربايجان شرقي، سمنان، اردبيل، زنجان، خراسان‌هاي رضوي، شمالي و جنوبي در اين طرح شركت كرده‌اند.
وي ضمن اشاره به اين مطلب كه اكنون در مرحله چهارم اجراي اين طرح تشرف گروهي هستيم، ابراز كرد: در اين مرحله هزار و ۸۲۰ نفر از زائران زن و مرد از ۱۰ شهرستان استان‌هاي سيستان و بلوچستان و خراسان جنوبي انتخاب شده‌اند و طي مدت سه روز اقامت در شهر مشهد مقدس اسكان، تغذيه و اياب و ذهاب اين زائران بر عهده آستان قدس رضوي است.
زيارت بعد از ۵۰ سال رضايي همچنين از شرايط عملياتي كردن طرح شمس‌الشموس گفت: غالب افراد ۴۵ سال به بالا دارند و براي نخستين بار است كه به زيارت حضرت رضا(ع) مشرف شده‌اند؛ طي اين سه روز يك وعده ميهمان غذاي متبرك حرم رضوي هستند و در ساير روزها به هزينه اين آستان مقدس غذا تهيه شده و در محل اقامت آنان در مجتمع آيه‌ها توزيع و پذيرايي مي‌شود.
وي با بيان برنامه روز نخست زيارت ادامه داد: بعد از انجام زيارت پنجره فولاد و اقامه نماز جمعه به محل اسكان حركت مي‌كنيم اما در روزهاي دوم و سوم اين مسافرت، برنامه‌هاي فرهنگي، زيارت و سخنراني براي زائران حضرت رضا(ع) در نظر گرفته شده است.
در اين ميان بي‌بي زهرا يكي از همين زائران است كه از شهر زاهدان بار سفر بسته و براي اولين بار پس از ۵۰ سال به اين صحن و سرا بار يافته، در هياهوي حرم، سرگشته و حيران از عشق به امام رئوف و اميد برآوردگي حوائجش برايم مي‌گويد.
با دو دختر نوجوان ۱۵ ساله بيرجندي هم‌كلام مي‌شوم، آن‌ها هم از آرزوهاي‌شان برايم مي‌گويند، يكي از آن‌ها شفاي پدر بيمار و مادربزرگ پيرش را از آقا مي‌خواهد و ديگري مي‌گويد: به پابوسي آقا آمدم تا ... و بغض مسير گلويش را مي‌بندد و به گنبد طلا خيره مي‌ماند.
كم‌كم جمع زائران براي تجديد وضو و اقامه نماز جمعه متفرق مي‌شوند تا در بست شيخ حر عاملي، دربست نوكر آقاي اين حريم شوند، باز صحن انقلاب روال پيشين خود را باز مي‌يابد، در گوشه‌اي از حجره‌هاي كوچك صحن آرام مي‌گيرم و زاويه نگاهم با گنبد طلا مماس مي‌شود، كبوتري بر شانه گنبد آقا نشسته و من دوباره از تنعم اين همجواري سرشار از شوق مي‌شوم؛ اينجا جائي است كه مي‌توان لبخند خدا را در آينه صورت زائران حس كرد.
سارا صالحي


| شناسه مطلب: 61595




حج فقرا مشهد



نظرات کاربران