نشست «زندگی در آینه حج» در قم برگزار شد+تصاویر نشست «زندگی در آینه حج» در قم برگزار شد+تصاویر نشست «زندگی در آینه حج» در قم برگزار شد+تصاویر بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
نشست «زندگی در آینه حج» در قم برگزار شد+تصاویر نشست «زندگی در آینه حج» در قم برگزار شد+تصاویر نشست «زندگی در آینه حج» در قم برگزار شد+تصاویر نشست «زندگی در آینه حج» در قم برگزار شد+تصاویر نشست «زندگی در آینه حج» در قم برگزار شد+تصاویر

نشست «زندگی در آینه حج» در قم برگزار شد+تصاویر

در نخستین روز از هفته حج، هم‌اندیشی زندگی در آیینه حج با حضور جمعی از اساتید و دانشجویان دانشگاهها به همت دانشجویان رشته‌های تبلیغ و ارتباطات حج و معاونت فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری، در سالن جلسات سازمان حج و زیارت استان قم برگزار شد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، در اين نشست اساتيد حوزه و دانشگاه، در موضوعات،؛ حج وعبوديت، حج و سبك زندگي، حج و تربيت اسلامي، حج و جامعه اسلامي، حج و الگوهايي فرهنگي، حج و سيره امامان(ع) به ارايه بحث پرداختند.
در آغاز اين نشست حجت الاسلام والمسلمين احمدي مدير آموزش بعثه با تبريك دهه كرامت و سالروز ميلاد حضرت فاطمه معصومه سلام الله عليها وگراميداشت هفته حج، ضرورت تبيين اضلاع مختلف حج را يادآور شد.
وي از حضور اساتيد در اين هم انديشي براي ارايه مباحث عالمانه و ايجاد ادبيات در حوزه حج تقدير كرد و تبيين عالمانه معارف بلند حج را بهترين و نيكو ترين شيوه گراميداشت هفته حج برشمرد.
در ادامه اين نشست حجت الاسلام والمسلمين دكتر حميد پارسانيا عضو شورايعالي انقلاب فرهنگي با استناد به آيات قرآن كريم، حج را يك عمل عبادي دانست و تاثير مكان و رابطه آن با ملكوت در عبادات اسلامي را تشريح كرد.
از ديگر اساتيدي كه در اين نشست به ارايه بحث پرداخت دكتر شرف الدين استاد ارتباطات دانشگاه باقرالعلوم بود.
وي حج و رمضان را در اسلام داراي مرجعيت الگويي بي بديل دانست وگفت: مردم در اين دو عبادت معيشت و شالوده زيست اسلامي را تجربه مي كنند.
اين عضو هيأت علمي گروه ارتباطات دانشگاه باقر العلوم افزود: حج انسان را در آستانه توحيد ناب قرار مي دهد و زندگي در موسم حج، زندگي بر مدار توحيد و اجابت دعوت حق و زيست در شعاع وجودي حضرت ابراهيم عليه السلام هردوي است.
دكتر شرف الدين خاطر نشان كرد حج توان زيست فرا فرهنگي و ميان فرهنگي را فراهم مي‌آورد و عينيت اعتصام به حبل الله است. وي زندگي بر اساس مشتركات اسلامي در حج را مايه همبستگي جمعي و ارايه كننده سبك و الگوي زيست اقوام و مذاهب اسلامي بر اساس معنويت دانست.
سومين سخنران نشست زندگي در آيينه حج حجت الاسلام والمسلمين دكتر داودي دكتراي علوم تربيتي و عضو هيئت علمي پژوهشگاه حوزه و دانشگاه بود كه در خصوص نقش حج در ارايه الگوي تربيت اسلامي سخن گفت.
وي با استناد به آيه 197 سوره بقره. هدف تربيت اسلامي را تربيت انسان مسلمان برشمرد و گفت: انسان مسلمان انساني معتقد به توحيد و عامل به شريعت و احكام اسلامي و متعهد به ارزشهاي اسلامي است و حج صحنه تمرين براي به فعليت رساندن توانمندي هاي انساني جهت زيست بر اساس هنجار هاي اسلامي است.
وي با اشاره به آيه قرآن كريم كه مومنان را به برداشتن توشه دعوت ميكند، اظهار داشت: اين توشه فقط به سفر آخرت اختصاص ندارد بلكه توش براي دنيا وزارت است لذا حج هم سرمايه براي ساحت دنياي آدمي و هم آخرت است
از ديگر سخنرانان اين هم انديشي حجت الاسلام دكتر آقاجاني از اعضاي هيئت علمي دانشگاه بود كه در خصوص حج و جامعه اسلامي سخن گفت.
وي از حج به عنوان آرمان شهر اسلامي ياد كرد و افزود: اين رويكرد الهام بخش جامعه اسلامي است تا اجتماع مسلمانان بر اساس ارزشهاي اسلامي و الهي بنا گردد.
دكتر آقاجاني با اشاره به پيوند تكوين و تشريع، انجام مناسك حج را باعث قرابت حج گزار با جهان تكوين و كمال ذكر كرد و رهاورد آن را تشكيل جامعه‌اي اسلامي دانست.
وي با بي بديل خواندن برخي پديده ها در هستي مانند كعبه و وجود امام معصوم، آنها را مولد و راهنماي جامعه آرماني دانست كه بر پايه اخلاص و توحيد مي باشد.
در ادامه استاد دكتر مريجي جامعه شناس و رييس دانشگاه باقرالعلوم و مدير اين نشست با ذكر حديثي ارتباط بين ملل و اقوام و فرهنگ ها را ضامن پايداري و حيات فرهنگ و ملل ذكر كرد واظهارداشت: يكي از عوامل بالندگي فرهنگي تعامل بين فرهنگي هاست و حج عرصه و ظرفيت بسيار عالي براي اين تعامل و ارتباط است به همين دليل حج تضمين كننده استمرار حيات و فرهنگ اسلامي است.
حجت الإسلام جوادي از پژوهشگران حوزه دين نيز درادامه ضرورت داشتن هادي براي هدايتگري را خاطرنشان ساخت.
در بخش پاياني اين نشست حجت الاسلام والمسلمين دكتر حميد پارسانيا به جمع بندي مباحث مطرح شده از سوي اساتيد پرداخت و گفت: اين مباحث بيانگر عمق و گستره معارف حج و ضرورت تحقيق و پژوهش صاحب نظران در آن است.
وي با اشاره به بيان شيخ الرئيس ابن سينا كه براي شريعت كاركردهاي اجتماعي قايل است، گفت: شريعت به عنوان يك نياز و دليل اجتماعي مستلزم تكرار براي استمرار و بقاست به همين دليل گردهمايي و تذكر در محيط و مكانيزم نزول آن ضامن استمرارش مي باشد، به همين جهت قرآن كريم همگان را به ذكر در موسم حج توصيه نموده و براي انجام مناسك به يك مكان خاص دعوت ميكند اين اقدام استمرار شريعت اسلامي را ضمانت كرده‌است از اين رو حضرت علي (عليه السلام) استمرار حيات كعبه را تضمين كننده براي اسلام دانست.
گفتني است در دومين روز اين نشست ها امروز شنبه 16 مرداد از ساعت 18 الي 20 اساتيد حوزه و دانشگاه در موضوعات "اسرار عرفاني و اخلاقي حج، فلسفله حج در متون روايي، حج در قرآن و حج ، امامت و ولايت" به بحث خواهند پرداخت.
در روزهاي آينده نيز اين نشست ها با عناوين «حج و معرفت» ، «حج برنامه استراتژيك»، «حج فرهنگ و هنر»، «حج و جهان اسلام» و «حج و آرمان هاي اسلامي» برگزار خواهد شد.


| شناسه مطلب: 62624




هفته حج نشست



نظرات کاربران